اسلاید شوشهری

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مشهد:

صنایع دستی مکمل سوغات زیارت می‌شود

کد خبر : 55622

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنایع دستی مکمل سوغات زیارت در مشهد می‌شود و در بسته بندی‌های سوغات زیارت از صنایع‌دستی استفاده خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مریم جلالی در جلسه با امیر مهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش هنری آستان قدس رضوی که در این موسسه برگزار شد، اظهار کرد: توانمندی‌های فوق العاده معلولان را در جشنواره همام به چشم دیدیم.

او با اشاره به برگزاری افتتاحیه جشنواره فجر در برج آزادی تصریح کرد: باید روی درجه بندی آثار در مشهد حساس شوید و برند خاص خود را برای آستان قدس رضوی در نظر بگیرید.

جلالی ادامه داد: استفاده از ظرفیت هنرهای مختلف سراسر کشور در مجموعه حرم مطهر رضوی اتصال بین ارادت هنرمند و استفاده آن در حرم مطهر رضوی موجب ایجاد حس معنویت می شود.

او گفت: مرکز آفرینش‌های هنری می‌تواند در طراحی، تولید و تجاری سازی صنایع دستی ورود پیدا کند و به رشد و پیشرفت صنایع‌دستی کمک کند.

هم‌چنین طیبه عزت الهی نژاد رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه گفت: کارگاه‌های هنری رضوی به مثابه یک موزه است و باید برای حفظ و احیای هنرهای منسوخ شده و یا در حال منسوخ شدن با استفاده از خلاقیت و نوآوری اقدام کرد.

هم‌چنین امیر مهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش هنری آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بخشی را برای معلولان در جشنواره ای تخصصی به‌خصوص با مشارکت کشورهای عربی در مشهد داشته باشیم، اظهار کرد: در نظر داریم در خصوص توانمندسازی معلولان و فروش آثار این هنرمندان ورود کنیم و این قشر را حمایت کنیم.

او با بیان اینکه بخشی از صنایع دستی مرتبط با حرم مطهر امام رضا(ع) را در نظر گرفتیم تا در جشنواره فجر مشارکت دهیم، گفت: صنایع دستی رضوی را به طور جدی در حال دنبال هستیم که نقوش حرم و المان‌ها و آثار مرتبط را در قالب صنایع‌دستی به تصویر بکشیم.

این مسئول با اشاره به اینکه عمده تولید انبوه در صنایع دستی دچار مشکل است، گفت: جریان سازی در سوغات زیارت مانند زرشک و زعفران است اما باید سوغات رضوی جایگزین سوغات مشهد شود که در آن احساس و یادآوری حرم را نیز داشته باشیم.

او تاکید کرد: استارتاپ سوغات استان به ویژه مشهد با رویکرد صنایع‌دستی با همکاری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و جهاد دانشگاهی استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

حکیمی با اشاره به برنامه‌های این موسسه در حوزه سوغات زیارت گفت: ایجاد و راه‌اندازی هاب بزرگ محصولات فرهنگی رضوی در دستور کار قرار دارد. او گفت: در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی دو دیوار از هنر هنرمندان مرکز آفرینش‌ها استفاده و آینه‌کاری و نقش برجسته به صورت ترکیبی استفاده شده است.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن