اسلاید شواقتصادی

مدیر عامل گروه شرکت های پدیده مطرح کرد:

بانک صادرات به عنوان بازار گردان و حمایت کننده، ارزش سهام پدیده را تقویت کند

کد خبر : 54875

مدیر عامل گروه شرکت های پدیده شاندیزگفت: در حال حاضر بانک صادرات ۱۵ درصد شرکت توسعه و گشان را دارد و این ۱۵ درصد هر روز که افت ارزش داشته باشد بانک هم مانند سایر سهامداران متضرر می شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از قدس خراسان، سعید ورودی در نشست خبری با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پروژه کیش عنوان کرد: پیرو قراردادی که با شریک خود بسته ایم، کارگاه تحویل شده واقداماتی از سال گذشته شروع شده است. در جزیره کیش پروژه در حال کار است، سرعت کار به دلیل اینکه بر سر مجوزهای پروژه با مناطق آزاد کیش به جمع بندی نهایی نرسیده ایم زیاد نیست اما پروژه در بخش های دارای مجوز فعال است و حدود ۵۰۰نفر دراین پروژه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در گردشگری سلامت پدیده شاندیز شرکتی را ثبت کرد و در این حوزه ورود پیدا کردیم و مجوزهایی اخذ شد. اما در حال حاضر بخشی از فعالیت خود در این حوزه را محدود کرده ایم. علت این اتفاق به مسائل خود شرکت برمی گردد چون هنوز به شرایط پایداری شرکت نرسیده است تا وارد حوزه های جدید بشویم. حوزه های جدید نیازمند سرمایه است و شرکت در این زمینه هنوز به این پتانسیل نرسیده و ترجیح داده ایم با وجود اینکه مجوز و زیرساخت های این فعالیت را داریم به بازسازی پدیده بپردازیم.

عرضه سهام ابنیه شاندیز در بازار سرمایه

سخنگوی پدیده شاندیز افزود: اتفاقات زیادی در پدیده در حال وقوع است اما مهمترین مطلب ورود سهام ابنیه به بازار توافقی است. طبق اعلام شرکت فرابورس در روز گذشته از ۱۵ مهرماه این بازار باز و شروع به فعالیت می کند. زمانی که ما تصمیم گرفتیم شرکت ابنیه را به بازار سرمایه ببریم، بازار توافقی به ما پیشنهاد شد در حالی که ما انتظار داشتیم وارد بازار پایه شویم. سهم گشان در بازار پایه است و انتظار ما این بود که ابنیه هم در این بازار عرضه شود.

وی در توضیح اقدامات این شرکت در ورود به بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در ابتدا به دنبال بازار پایه بودیم و این موضوع را تا کمیسیون اصل ۹۰بردیم اما متوجه شدیم سیاست کلی سازمان بورس این است که بازار پایه را جمع کنند و چون بازار پایه در حال جمع شدن است بنابراین عضو جدیدی در این بازار نمی پذیرند و اعضایی که داخل بازار پایه هستند یا وارد بازار توافقی می شوند و یا باید با ارتقای شرایط خود به بازار بالاتر بروند، از طرف دیگر بازار توافقی شباهت زیادی با سامانه سناپ پدیده دارد که سهامداران ابنیه در آن سهام خود را خرید و فروش می کردند.

مدیر عامل شرکت پدیده شاندیز توضیح داد: مدارک شرکت ابنیه به صورت کامل به فرابورس داده شده است و در حال بررسی است و امیدواریم به زودی به عنوان چهارمین شرکت در این بازار وارد شویم و به دنبال تامین منفعت ۱۲۰هزار سهامدار خود در این بازار هستیم و چنانچه ببینیم منافع سهامداران ما در بازار توافقی تامین نمی شود به دنبال پیگیری ها می رویم تا در بازار بهتر سهام ابنیه عرضه شود.

وی یکی از موضوعات مورد بحث سهامداران راارزیابی سهام دانست و عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم برای سهامداران پدیده شاندیز است. در بازار پایه و سایربازارها، سازمان بورس این الزام را دارد که شرکت هایی که اولین بار سهام خود را عرضه می کنند ارزیابی کند. بسیاری از افراد تجدید ارزیابی را با ارزیابی سهام اشتباه می گیرند. تجدید ارزیابی یک فرآیند است که در این فرآیند دارایی های شرکت براساس اصول حسابداری به قیمت تاریخی در دفاتر شرکت ثبت شده به قیمت روز تبدیل می شود.

ورودی ادامه داد: تجدید ارزیابی می گوید اگر عدد دفاتر با ارزش واقعی سهام یکی باشد سودی حاصل می شود که این سود طبق قانون از معافیت مالیاتی برخوردار است اما در ارزیابی سهام ارزش یک سهم روی یک کاغذ تعیین می شود و هیچ اتفاقی در دفاتر مالی نمی افتد و روی کاغذ نوشته می شود که ارزش یک سهم چقدر است. سازمان بورس می گوید شرکت هایی که می خواهند وارد بازار سرمایه شوند باید گزارش ارزیابی سهام بدهند چون کسانی که می خواهند این سهم را بخرند چشم اندازی درباره ارزش سهم براساس نظر کارشناسی دادگستری داشته باشند.

گزارش ارزیابی سهام پدیده منتشر می شود

مدیر عامل شرکت پدیده شاندیز اظهار کرد: در بازار توافقی ارزش سهام حذف شده است چون اسم بازار روی آن است و همه چیز توافقی پیش می رود و ما الزامی برای انجام این ارزیابی نداریم اما برای اینکه سهامداران ما به یک چشم انداز واقعی برسند در دستور کار هیات مدیره است تا ارزیابی سهام انجام شود تا این گزارش ارزیابی سهام منتشر شود. ممکن است این گزارش ارزیابی سهام به زمان بازگشایی سهام ما نرسد. به دلیل تعداد زیاد املاک این گزارش دو ماه زمان می برد تا آماده بشود و امیدواریم تا ارزیابی به قبل از عرضه سهام برسد و به شدت پیگیر آن هستیم.

وی به عنوان یک کارشناس مالی و نه به عنوان مدیر عامل پدیده به سهامداری بانک صادرات در پدیده شاندیز اشاره کرد و گفت: بانک صادرات عنوان می کند این سهم چون به عنوان طلب به آن ها داده شده خیلی دارایی مورد علاقه شان نیست و با اینکه بانک صادرات سهامدار عمده پدیده است، به عنوان شخصی که متخصص مالی است می گویم نقش سهامدار عمده را در پدیده شاندیز بازی نکردند. سهامدار عمده در هر شرکتی در بازار سرمایه وظایفی دارد و وظیفه اش حمایت از سهم است. در حال حاضر بانک صادرات ۱۵ درصد شرکت توسعه و گشان را دارد و این ۱۵ درصد هر روز که افت ارزش داشته باشد بانک هم مانند سایر سهامداران متضرر می شود.

ورودی ادامه داد: پرتفوی سهم بانک صادرات بالاتر از ۲۰۰ همت در کل بازار سرمایه ایران است. بانک در پدیده ۵۰۰میلیارد تومان سهم دارد و به نسبت این پرتفو عدد کمی است. به دلیل اینکه عدد مهمی در پرتفوی بانک نیست به آن اهمیت زیادی نداده اند وگرنه باید نقش خود را به عنوان بازار گردان و حمایت کننده از سهم نشان می دادند.

وی به دلیل ورود بانک صادرات و موسسه ملل در پدیده شاندیز اشاره و تصریح کرد: سال ۹۸ که پیشنهاد بانک صادرات و موسسه ملل به ستاد تدبیر برای سهامدار شدن داده شد همه تصور این را داشتند که به پروژه منابع تزریق می شود اما متاسفانه دیدیم از روزی که بانک صادرات وارد شد نه تنها منابعی تزریق نشد بلکه باقی مانده کنسرسیوم که کل آن ۵۰۰میلیارد تومان بود مبلغ ۳۸۰میلیارد تومان تا سال ۹۸ داده شد و از این سال به بعد بانک مبلغی به پروژه تزریق نکرد و باعث ایجاد مشکلات برای شرکت شد.

ورودی به بیانات رهبری در مورد تصدی گری را یادآور شد و اظهار کرد: اینکه رهبری می گویند بانک ها نباید بنگاه داری کنند کاملا موافق هستم چون وظیفه بانک این مساله نیست و امیدواریم این مشکل کشور حل شود. در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ بانک صادرات تصمیم خود مبنی برخروج خود از پدیده شاندیز اعلام کرد اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: پروژه عملا از سال ۹۴ غیر فعال است و هیچ گونه فعالیت عمرانی در آن شکل نگرفته و تنها در بخش های کوچکی فعالیت عمرانی داشته ایم. طبق محاسبات تا پایان سال ۱۴۰۱، پیشرفت فیزیکی مجموعه پدیده شاندیز مشهد در حدود ۶۵ درصد است و بیشتر از ۳۰همت سرمایه نیاز است تا تکمیل شود.

اسناد ۴۵ هکتاری پدیده شاندیز در رهن بانک صادرات

سید مهرداد رئیس زاده ادامه داد: با توجه به اولویت بندی بسته های کوچک سرمایه گذاری تعریف شد و برای جذب سرمایه گذار فراخوان هایی منتشر کردیم اما متاسفانه به دلیل اینکه اسناد املاک پدیده شاندیز مشهد در رهن بانک صادرات است عملا نمی توانیم در هیچ بخشی سرمایه گذار جذب کنیم.

وی افزود: تقریبا نصف اسناد عرصه و اعیان ۴۵ هکتاری پدیده شاندیز مشهد برای بدهی که در سال ۹۸ از طریق سهام با بانک صادرات تسویه شده است و باید بانک طبق قانون بعد از تسویه بدهی این اسناد را به شرکت باز می گردانده در دست بانک است و مابقی اسناد به دلیل وام کنسرسیوم در رهن بانک قرار دارد و به همین دلیل عملا جذب سرمایه گذار مشکل است.

مدیرعامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به مذاکره در خصوص تسویه بدهی ها با طلبکاران پروژه اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال در اولویت مذاکره ها، مذاکره با بانک صادرات برای بازگشت این اسناد است تا بتوانیم با جذب سرمایه گذار پروژه را از حالت رکود خارج کنیم.

وی افزود: برای بدهی به تامین اجتماعی هم پیگیر تهاتر واحدهای تجاری بابت بدهی ها هستیم و واحدهای تجاری مد نظر در بخشی قرار دارد که اسناد آن مربوط بدهی پرداخت شده به بانک صادرات است و اگر این اسناد هر چه زودتر به شرکت برگردد می توانیم توافق خود را با تامین اجتماعی نهایی کنیم و بخشی از مطالبات شرکت را بپردازیم و امیدواریم اتفاقات با سرعت بیشتری به خود بگیرد تا شاهد پیشرفت پروژه باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن