شهری

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

پلمب ۹۳ مرکز عرضه قلیان در مشهد

کد خبر : 49761

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۹۳ مرکز عرضه قلیان در مشهد پلمب شد که از این مراکز ۲۸۲۴ قلیان جمع‌آوری شد.

به گزارش صبح مشهد، مهندس رضا فرحزاد اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۴۱۲ بازدید مشترک از کافه‌ها و رستوران‌ها با همکاری پلیس اماکن و اتاق اصناف داشتیم و تعداد بازدیدهای بهداشت هم در همین بازه زمانی ۱۷ هزار بازدید بود که در هر دو مورد به دلیل اهمیت موضوع افزایش میزان بازدیدها را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: تعداد اخطارهای صادره در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در موارد مشترک ۱۲۷ مورد بوده که ۵۲ مورد آن رفع نقص شد و ۹۵ مورد دیگر به مرجع قضایی معرفی شدند که از این تعداد مشکلات ۲ مورد آنها برطرف شد و ۹۳ مورد دیگر هم پلمب شد. همچنین از این مراکز ۲۸۲۴ قلیان جمع‌آوری شد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های موجود افزایش میزان گرایش جوانان به مصرف قلیان و مواد دخانی معطر بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه سن مصرف مواد دخانی در کشور به‌شدت پایین آمده و غالب مصرف‌کنندگان انواع دخانیات از جمله قلیان جوانان هستند.

مهندس فرحزاد افزود: بیشترین مشکل در اماکن زیرزمینی و غیرمجاز بوده که این موارد بلافاصله پس از تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۰ مورد پیگیری قرار گرفته است، البته باید بگوییم که در سطح شهر مشهد مراکز عرضه وجود ندارد و تنها باید مراکز زیرزمینی کنترل شود.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی با تأکید بر اینکه قانون جلوگیری از عرضه دخانیات وجود دارد، اما قانون جلوگیری از استعمال آن به‌خصوص در پارک‌های اصلی و پرتردد وجود ندارد، گفت: قلیان نوعی از مصرف دخانیات است که متأسفانه به میزان زیادی در بین جوامع رواج پیدا کرده است و متأسفانه جوانان و نوجوانان زیادی هستند که جزو مخاطبان خاص آن هستند و باید بدانیم که دوری از دخانیات به عنوان یک عامل بسیار مهم در بحث پیشگیری از عوارض و مشکلات ریوی و مرگ و میر ناشی از آن به حساب می‌آید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن