استانی

رییس اتحادیه نانوایان:

مهاجرت نانوایان تربت‌حیدریه تهدیدی برای سلامت مردم شهرستان است

کد خبر : 53582

رییس اتحادیه نانوایان تربت‌حیدریه گفت: مهاجرت شاطرهای ماهر این شهرستان به دیگر مناطق کشور با امید درآمد بیشتر ؛ می تواند در آینده نزدیک سلامت منطقه را تحت تاثیر و حتی تهدید قرار دهد.

احمد کارگزار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کیفیت نان در تربت حیدریه از گذشته دور تاکنون عالی و زبانزد بوده است که عمده ترین دلیل آن وجود نانوایان ماهر و خبره در سطح شهرستان است.

وی اظهار کرد: تاکنون نانوایان تربت حیدریه چندین نوبت در خراسان رضوی رتبه نخست پخت نان سنگک و لواش استان را به خود اختصاص دادند که اگرچه کیفیت بالای تولید شهرستان را نشان می دهد ولی عاملی برای جذب شاطرها از سوی همکاران سایر شهرستانها و افزایش روند مهاجرت است.

وی اضافه کرد: طی سالهای اخیر نانوایان تربت حیدریه با امید درآمد و حقوق بیشتر به دیگر شهرها مهاجرت داشتند که این روند طی یکی دو سال اخیر مخصوصا به مقصد مشهد، تهران و کرمان تشدید شده است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش مهاجرت نانوایان تربت حیدریه به کلان شهرها گفت: اگرچه این موضوع باعث رشد رفاه در دیگر شهرها می شود اما می تواند در سطح این شهرستان باعث چالش های جدی بویژه کاهش کیفیت نان به عنوانی غذای اصلی خانوار و به تبع آن تهدید سلامت عمومی شود.

رییس اتحادیه نانوایان تربت حیدریه اظهار کرد: از دیگر سو کاهش درآمد نانوایی های تربت حیدریه طی سالهای اخیر باعث شده است نانوایان به پخت آزادپزی در خانه های شخصی خود از طریق قرارداد با سوپرمارکت ها و مجتمع های مسکونی روی آورند.

کارگزار تفاوت فاحش دستمزد نانوا در بخش یارانه ای و آزادپز را یک چالش برای این صنف عنوان و اظهار کرد: از دیگر سو حقوق نانوایان در تربت حیدریه به نسبت سایر شهرها کمتر است و این مسئله باعث بی رغبتی نانوا برای کار در بخش یارانه ای شهرستان می شود که تابع شیوه نامه های سخت (منسجم) دولتی است.

وی گفت: قیمت نان یارانه ای و آزادپز در تربت‌حیدریه ارزان تر از مشهد و دیگر شهرهای بزرگ است و لازم است برای اقتصادی شدن شغل نانوایی در تربت حیدریه سیاستهای جدیدی اتخاذ و پیاده شود.

وی افزود: اتحادیه نانوایان تربت حیدریه در عین تعامل ؛ از طریق چانه زنی با دستگاههای ذیربط برای اقتصادی شدن این شغل در سطح شهرستان تلاش می کند چون با شرایط موجود عده زیادی از همکاران به دنبال تغییر شغل هستند.

وی ابراز کرد: طی دو سال اخیر قیمت نان افزایش چندانی نداشته است اما هزینه های تولید اعم از دستمزد کارگر ، سوخت ، اجاره و غیره زیاد شده است که این نابرابری باعث کاهش سود و درآمد نانوایی ها شده است.

کارگزار گفت: اکنون ۲۴۳ واحد نانوایی عضو اتحادیه صنفی نانوایان تربت حیدریه هستند که از این تعداد ۱۷۲ واحد یارانه‌ای نوع اول، ۲۶ واحد یارانه‌ای نوع دوم و بقیه خشکه‌پزی یا آزادپز هستند.

وی تفاوت یارانه ای نوع اول با دوم را در قیمت هر کیسه آرد اعلام و اظهار کرد: قیمت هر کیسه آرد نوع نخست ۴۰ هزار تومان و نوع دوم ۵۰ هزار تومان است بر این اساس مثلا قیمت نان سنگک نوع یک هزار و ۴۰۰ و نوع دوم ۲ هزار تومان است.

وی ایجاد اشتغال در هر واحد نانوایی تربت حیدریه را سه تا چهار نفر عنوان و ابراز امیدواری کرد: مسوولان شهرستان هرچه زودتر جنبه عملی به درخواست های نانوایان شهرستان بدهند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و نانوایی های خانگی این خطه از خراسان رضوی که در مقایسه با سایر شهرها نسبتا زیاد هستند عضو اتحادیه صنفی نیستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن