اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

نرخ باروری در خراسان رضوی پایین است!

کد خبر : 53253

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور جمعیتی و در حوزه جوانی جمعیت گفت: ۷۰ درصد دختران کشور در سن مناسب وصلت می‌کنند که باید ۳۰ درصد بقیه را تشویق به ازدواج به‌هنگام و فرزندآوری به‌ موقع کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، پروفسور محمداسماعیل اکبری روز پنجشنبه در نشست جوانی جمعیت که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: تاخیر در فرزندآوری به دلیل ازدواج دیرهنگام ، قدرت باروری را تضعیف می کند.

وی بیان کرد: درمان ناباروری و همچنین پیشگیری از سقط جنین سالم نیز در موضوع جوانی و افزایش جمعیت اهمیت بسزایی دارند، بنابراین باید ضمن تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام، روی موضوع درمان ناباروری هم به‌طور ویژه کار کرد.

مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه توصیه‌های نادرست در خصوص فرزند کمتر، در کاهش‌ آمار جمعیتی نقش داشته است، باید با یک برنامه‌ریزی درست وضعیت استاندارد شاخص باروری کلی را بهبود بخشید و چالشهای جمعیتی را برطرف نماییم که در این زمینه همه مسوول هستند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی متولی این حوزه نیست.

اکبری با اشاره به اینکه وضعیت فعلی مشهد و استانهای خراسان در موضوع ازدواج و فرزندآوری مناسب نیست، افزود: با کمال تاسف در خراسان رضوی و مشهد پائین‌ترین آمارهای ازدواج و فرزندآوری را داریم، در حالیکه این استان باید مشوق افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری در کشور باشد.

وضعیت فرزندآوری در خراسان رضوی قابل قبول نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: میزان باروری و فرزندآوری در سطح استان خراسان رضوی قابل قبول نیست و ما همچنان ضمن تاکید بر اهمیت ازدواج و فرزندآوری به‌ هنگام در حوزه جوانی جمعیت بر موضوع فرزند بیشتر، زندگی بهتر تاکید داریم.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: یکی از کارهای تاثیرگذار در حوزه جوانی و افزایش جمعیت درمان ناباروری است و در این خصوص اقدامات موثری با همکاری مشترک حوزه‌های بهداشت و درمان انجام شده است.

وی بیان کرد: فعالیت در حوزه جوانی جمعیت یک وظیفه اجتماعی است و نه صرفاً یک مسئولیت کاری و در کنار آن باید مشارکت تمامی مجموعه‌ها را در این حوزه داشته باشیم تا بنیان خانواده‌ها مستحکم‌تر از قبل باشد و با اجرای سیاست‌های غلط تک فرزندی و کم فرزندی واژه‌های عمو، دایی، عمه و خاله به فراموشی سپرده نشود.

وی نبود خوابگاههای متاهلی در دانشگاه‌ها را از دیگر چالشهای جوانی جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد و گفت: بسیاری از زوج‌های دانشجو تمایل به فرزندآوری دارند، اما شرایط لازم برای آنان فراهم نیست.

نرخ باروری در خراسان رضوی ۲.۱ است

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست، گفت: هم اکنون شاخص باروری کلی(نرخ فرزندآوری) در خراسان رضوی ۲.۱ و در حوزه زیر پوشش این دانشگاه ۲ است که این رقم پایین است و برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه جوانی و افزایش جمعیت باید آن را افزایش داد.

دکتر محمد احمدیان افزود: قانون جوانی جمعیت به تمامی ارگان‌ها ابلاغ شده و گرچه مجری آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است، اما برای تمامی مجموعه‌ها تکالیفی معین شده و هرمجموعه موظف است که در این خصوص وظیفه خود را به‌ خوبی و به نحو احسن انجام دهد.

وی بیان داشت: قرارگاه جوانی جمعیت، شروع یک حرکت تحول‌گرا و تعالی‌بخش در نظام سلامت و برای دست یابی به جمعیت پویا و سالم است.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن