زندگی

سوالات غیرکلیشه‌ای در جلسه خواستگاری

کد خبر : 53203

به بهانه روز ازدواج از نحوه مطرح کردن سوالات معکوس، نقاب‌دار، خلاقانه و … توسط دختر و پسرهای دم بخت برای شناخت بیشتر طرف مقابل گفتیم

نویسنده : وحید نادی‌ یزدی| ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره‌ خانواده

صبح مشهد-با توجه به این که انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های هر شخص در زندگی است، شناخت طرف‌مقابل در زمانی کوتاه، بزرگ‌ترین چالشی است که دختر خانم و آقا پسرهای دم بخت با آن مواجه هستند. این شناخت از روش‌های مختلفی از جمله سوال کردن، تحقیق و مشاوره به دست می‌آید. البته که منظور از سوال کردن، سوالات مبتدی و کلیشه‌ای که ما را به پاسخ درست و اهداف‌مان نمی‌رساند، نیست! یک کاربر در توئیتی پربازدید نوشته: «خداییش تو خواستگاری می‌پرسین تو عصبانیت چیکار می‌کنید، به چه کارتون میاد، این سوال کلیشه‌ای چه درکی بهتون می ده؟ این سوال رو از آدم هایی مثل چنگیزمغول هم بپرسی می گه سعی می‌کنم بر اعصاب خودم مسلط باشم و با مهر و عطوفت برخورد کنم!». در این مطلب و به بهانه روز ازدواج، قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که به شما کمک می کند به جای مطرح کردن سوالات کلیشه‌ای، سوالات خوب بپرسید تا پاسخی صحیح و منطبق بر واقعیت از طرف ‌مقابل خود دریافت کنید.

هنرمندانه و خلاقانه سوال کنید

همیشه به‌جای استفاده از سوالات صریح و روشن از سوالات نقاب‌دار استفاده کنید تا به‌میزان صداقت طرف مقابل بهتر پی ببرید. این کار نیاز به خلاقیت فرد دارد که به‌عنوان مثال به مواردی اشاره می‌شود. به نظر شما سوال درباره اخلاق طرف مقابل باید چگونه باشد؟

روش غلط: «ببخشید شما از نظر اخلاقی چگونه آدمی هستید؟ آیا خوش اخلاق هستید؟ صبرتان کم است یا زیاد؟». مطمئن باشید با این‌طور سوال کردن به جواب درستی نخواهید رسید، زیرا هیچ فردی نمی‌گوید بد اخلاق یا کم صبرم!

روش صحیح: «اگر من در زندگی اشتباه محسوسی مرتکب شدم یا این که خانواده‌ام با شما بسیار بد برخورد کردند در حدی که باعث ناراحتی شما شد، چکار می‌کنید؟» یا درخصوص رفیق‌باز بودن مرد یا زن، به جای این که بپرسید: «آیا شما رفیق‌باز هستید یا خانواده دوست؟» این گونه سوال تان را مطرح کنید: «ببخشید شما دوست صمیمی دارید؟ چه تعدادی؟ چقدر در هفته با آن‌ها در ارتباط هستید؟». نکته دیگری که از این مثال‌ها متوجه می شویم جزئی گویی به جای کلی‌گویی است. همان‌طور که متوجه شدید سوالات هرچه کلی‌تر باشد، نتایج کلی‌تر و کلیشه‌ای‌تر خواهد بود و هرچه سوالات ریز و جزئی شود، اطلاعات بیشتری را از شخص مقابل به شما منتقل می‌کند.

جواب را در دل سوال نگویید

با سوال خود اطلاعات ندهید بلکه اطلاعات بگیرید. برای مثال به جای این که بگویید: «به نظر من آدم باید حداقل سه فرزند داشته باشد، نظر شما چیست؟» بگویید: «نظر شما درباره تعداد فرزند چیست؟». درخصوص پرسش اول جواب مشخص است؛ طرف مقابل چون احتمالا تمایل به ازدواج با شما دارد، ممکن است بگوید: «نظر من هم همین است!».

عاقلانه بپرسید نه شاعرانه

در هنگام خواستگاری لطفاً از سوالات قشنگ و شاعرانه پرهیز کنید. هرچند این سوال‌ها جالب به نظر می‌آید، اما اثرگذاری چندانی در مسیر شناخت ندارد. گاهی پرسیده می‌شود: «به نظر من صداقت در زندگی از همه چیز مهم‌تر است، نظر شما چیست؟» هرگز پاسخ این نیست که خیر، صداقت اصلا ارزش ندارد! هر کسی چه صادق و چه دروغگو، با هر نوع شخصیتی، این حرف را تایید می‌کند. آیا این دلیلی بر صادق ‌بودن طرف ‌مقابل هم هست؟ صداقت خوب است، اما سخن گفتن شاعرانه در این مورد هیچ‌گونه اطلاعاتی از طرف مقابل به ما نمی‌دهد و نمی فهمیم که آیا ایشان در موقعیت‌های مختلف با صداقت برخورد می‌کند یا خیر.

در پاسخ به سوالات راهنمایی‌اش نکنید

گاهی شما سوالی را مطرح می کنید که او یا جوابش را نمی‌داند، یا پاسخ نمی‌دهد. بعضی افراد وقتی می‌بینند طرف مقابل‌شان جواب نمی دهد، او را راهنمایی می‌کنند که این اشتباه است ،

زیرا حتی جواب ندادن او هم به شما اطلاعات می دهد؛ اطلاعاتی مبنی بر بی‌اهمیت بودن این موضوع برای او.

پرسش‌های عینی و موقعیتی بپرسید

گاهی سوال درباره واقعیت‌های زندگی است که به آن پرسش‌های عینی می‌گویند و گاهی هم سوال به صورت ذهنی است. یقینا سوالات عینی در جلسه خواستگاری بسیار مفیدتر است. مثلا به جای پرسیدن «چقدر در کارهای خانه کمک می‌کنید؟» بهتر است پرسیده شود: «شما در سفر معمولا در چه بخش‌هایی همکاری می‌کنید؟»

سوالات معکوس بپرسید

درباره دو یا سه موضوع که برای شما خیلی مهم است، می‌توانید درنهایت سه سوال معکوس بپرسید. این مدل سوالات را در قالب یک مثال توضیح می‌دهم. تصور کنید برای آقا پسری خیلی مهم است که همسرش در هر مکانی پوشش مناسب داشته باشد. سوال معکوس او از دخترخانم به این صورت است: «اگر یک زمانی تصمیم بگیریم برای یک کنفرانس علمی سفر خارجی برویم، قطعا با این پوشش که نمی‌خواهید بیایید دیگر؟!» پس از پایان پرسش‌های معکوس و شنیدن پاسخ، حتما به طرف‌ مقابل بگویید که سوالات را به‌ صورت معکوس پرسیدید و نظر شما چیز دیگری است.

نکته: در مثال‌هایی که به آن‌ها پرداخته شد، قصد داشتم ماهی‌گیری را به شما آموزش دهم. اکنون می‌توانید بقیه سوال‌ها را با خلاقیت خود و با توجه به نکات گفته شده، طراحی کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن