اسلاید شواقتصادی

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

علمی شدن کشاورزی را با جدیت دنبال می کنیم/ دنبال افزایش بهره بری در محصولات راهبردی غذایی هستیم

کد خبر : 53153

طرح ارتقاء بهره‌وری محصولات کشاورزی راهبردی و دام سبک با هدف جهش تولید و تامین امنیت غذایی پایدار توسط سازمان بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی در ۲۱۱ هکتار اراضی کشاورزی و ۷۲۰ هزار راس دام در حال اجرا است.

به گزارش صبح مشهد، مهندس احمد گل محمدی در نشست خبری کاروان رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های طرح‌ ارتقاء بهروری محصولات راهبردی و دام سبک در شهرستان نیشابور که به مناسبت ۲۷ خردادماه روز بسیج جامعه کشاورزی برگزار شد، گفت: ما در کشور شکاف عملکردی بین کشاورزان نمونه و کشاورزان معمولی داریم که این شکاف عملکردی باید رفع شود. بسیج جامعه کشاورزی در طرح ارتقاء محصولات راهبردی و دام سبک ورود کرده‌است.

وی افزود: بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی تمام کارشناس خود را در مزارع و کنار کشاورز و بهره‌بردار برای ارتقاء مصمم کرده است. کشاورز نیاز دارد علم به او منتقل شود، در دانشگاه و مراکز علمی علم خوب وجود دارد، اما به کشاورز منتقل نمی‌شود.

گل محمدی با بیان اینکه؛ طرح ارتقاء از سال ۹۲ با عنوان همگام با کشاورز سابقه داشته است، اظهار کرد: از وقتی موضوع امنیت غذایی پر رنگ شد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، طرح تغییر کرد و صرفا به محصولات خاص و راهبردی وارد شد. این محصولات، گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و دام سبک است.

وی عنوان کرد عنوان کرد: بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی در قالب ۳۶ کانون در تمام شهرستان‌های استان فعالیت می‌کند، در طرح ارتقای بهره‌وری محصولات راهبردی ۶۲۱ کارشناس زراعی و ۸۸ تیم جهادی دامپزشکی ساماندهی شده اند. ۲۱۰ هزار هکتار مزارعه بهاره و پاکیزه و ۹۰۰ هزار دام سبک تحت پوشش این افراد است.

مهندس گل محمدی با اشاره به اینکه، این افراد بعد از فراخوان، گزینش، آموزش، به پایگاه‌های بسیج روستا معرفی شدند تا هسته علمی سازی پایگاه ذیل قرارگاه امنیت غذایی تشکیل شود، عنوان کرد: ما اعتقاد داریم این کار بسیار سخت‌تر از یک اردو جهادی است. در اردوهای جهادی چند نفر در مدت یک یا چند روز فعالیت می‌نمایند، اما اینجا یک مهندس کشاورزی به تنهایی باید هماهنگی را انجام دهد، افراد را شناسایی نماید، دوره‌ آموزشی برگزار و هسته علمی را تشکیل دهد و نظارت داشته باشد و فعالیت این افراد مستمر است.

مسئول بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ستاد رفع محدودیت، ذیل قرارگاه امنیت غذایی تشکیل می‌شود تا محدودیت ها شناسایی و رفع گردد، گفت: طرح ارتقاء طی ۷ سال قرار است اجرا شود و تمام محصولات راهبردی زیر کشت را با همیاری بسیج جامعه کشاورزی و کارشناسان تحت نظر بگیریم که برای هر سال درصدی ارتقاء هدف‌گذاری شده است.

سرهنگ علی نیک یاد، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور نیز در این نشست عنوان کرد: گسترده‌ترین شبکه مردمی بسیج است و مجموعه بسیج جامعه کشاورزی، که مجموعه متخصصی است کنار جهاد کشاورزی خواهد بود. دنیا به سمت کاهش سموم شیمیایی می‌رود، ما نیز باید به فکر جایگزین سموم باشیم، اگر به دنبال امنیت غذایی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مولفه‌های کشاورزی، آب است که با آگاهی کشاورز می‌توان مدیریت کرد. ما بدترین استحصال آب را داریم. یکی از روش‌های صحیح استحصال آب قنوات است که باید احیاء گردد. باید در حوزه ایجاد استخر و ذخیره آب در زمستان کار شود.

نیک یاد، با اشاره به اینکه در الگو کشت باید کار شود د برای تغییر الگوی کشت باید زمان بدهیم، بیان کرد: کشاورز با هر شکلی محصول خود را تولید می‌کند، اما در فروش مشکل دارد. یکی از راه‌ها ایجاد تعاونی کشاورزان است تا خودشان فروش را مدیریت نمایند. همچنین خروجی پس‌آب شهرستان نیشابور ۵۰۰ لیتر است. با ایجاد مجتمع کشت و صنعت چوب می‌توان بهره‌وری بالا برد و از ضایعات استفاده کرد.

وی تاکید کرد: ما به آموزش تاکید داریم، اما آموزش تئوری جواب نمی‌دهد. باید از طرح همگام با کشاورز حمایت شود که قطعا در مدل کشت و بهره‌وری کشاورز موثر خواهد شد.

احمد همت آبادی، مسئول بسیج جامعه کشاورزی شهرستان نیشابور بیان کرد: طرح بزرگ امنیت غذایی در استان خراسان رضوی در حال اجرا است. شهرستان نیشابور به عنوان پایلوت این طرح از سال ۹۰ بود که با عنوان همراه با کشاورز شروع کرد:

وی افزود: در این طرح ۷۰ نفر از کارشناسان بخش کشاوزی از مجموع ۶۰۰ عضو همکاری می‌کنند، که در محصولات پائیزه ۱۵ هزار هکتار و در محصولات بهاره ۱۶ هزار هکتار تحت پوشش کارشناسان قرار گرفته است. در گروه‌های جهادی نیز ۱۲ گروه داشتیم که ۱۰۵ هزار راس دام سبک را تحت نظر داشتند.

همت آبادی خبر داد: در بسیج جامعه کشاورزی نیشابور پتانسیل کارشناسی خوبی داریم که کار علمی سازی کشاورزی و خدمات به کشاورزان را انجام می‌دهند. همچنین تشکل‌های خوبی شکل گرفته است که، انجمن حشرات مفید، شرکت تعاونی پنبه کاران نیشابور، مجموعه کشت بافت گیاهی از این جمله هستند. امیدواریم این ظرفیت کم نظیر و ظرفیت اجتماعی بسیج جامعه کشاورزی نیشابور در امنیت غذایی شهرستان، آستان و کشور مفید باشد.

شایان ذکر است؛ در این کاروان رسانه‌ای اصحاب رسانه از پروژه‌های انسکتاریوم، آزمایشگاه تولید حشرات مفید، رها سازی عوامل کنترل بیولوژیکی، دامداری طرح دام سبک، ارتقاء محصولات گندم، مزرعه پنبه و مزرعه ذرت در روستاهای فوشنجان، پوژآباد، گلشن، مهرآباد و روستای شمس آباد بازدید کردند.

مهندس احمد همت آبادی، رئیس انجمن کنترل بیولوژیک کشور در جریان بازدید از طرح تولید حشرات مفید گفت: با هدف امنیت غذایی در قرارگاه بسیج جامعه کشاورزی ایفای نقش می‌کنیم. مهمترین رسالت ما، کاهش مصرف سموم شیمیایی است که جان انسان را به خطر می‌اندازد. در سال‌های اخیر شاهد برگشت محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف بودیم که دلیل آن باقی ماندن سموم کشاورزی است.

وی افزود: با تولید و رها سازی حشرات مفید در مزارع، علاوه بر ارز آوری و تولید ثروت، عدم برگشت محصولات را خواهیم داشت. بالغ بر ۵۰ مرکز در کشور این کار را انجام می‌دهند که ۳۰۰ هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته است. در استان خراسان رضوی ۵ هزار هکتار تحت پوشش این طرح است. در سال گذشته در قالب طرح راهبردی، ۳۰۰ هکتار پنبه، هزار هکتار گوجه فرنگی، ۲۰۰ هکتار انار تحت کنترل بیولوژیک قرار گرفت.

همت آبادی با تاکید اینکه در دنیا تنها قسمتی که یارانه تعلق می‌گیرد، کنترل بیولوژیک است، ادامه داد: اکنون در خیلی از کشورها از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود ولی برای کشورهای جهان سوم ساخته می‌شود. در عمق ۲۵۰ متری چاه عمیق، در شیر مادر، در جنین تازه شکل گرفته باقی مانده سموم شیمایی وجود دارد.

ریاست انجمن کنترل بیولوژیک کشور تاکید کرد: این کار به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه سموم شیمایی را کاهش می‌دهد و افزایش قیمت محصول سالم می‌گردد. دولت مکلف است ۲۵ درصد مزارعه را تحت کنترل بیولوژیک قرار دهد اما اکنون ۴ درصد است. در دنیا ۲۰۰ محصول و در ایران ۱۵ محصول تحت کنترل بیولوژیک انجام می‌شود.

گفتنی است:طرح ارتقاء بهره‌وری محصولات راهبردی و دام سبک با هدف جهش تولید و تامین امنیت غذایی پایدار از طریق افزایش بهره‌وری و علمی سازی کشاورزی و دامپروری، توسط سازمان بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی انجام می‌شود. در خراسان رضوی ۷۴۹ کارسناس مجری و ۸۴ تیم جهادی دامپزشکی و دامپروری با طرح همکاری می‌کنند. ۲۱۱ هزار هکتار اراضی استان در کشت بهاره و پائیزه و تعداد ۷۲۰ هزار راس دام تحت پوشش هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن