اقتصادی

مدیر کل امور مالیاتی استان خبر داد

دریافت ۵۵ میلیارد تومان مالیات از خودروهای لوکس در خراسان رضوی

کد خبر : 53034

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره دریافت مالیات از خودروهای لوکس استان گفت: بر اساس آمار تا ۲۰ خرداد ماه سال جاری بیش از ۱۰ هزار خودروی لوکس در خراسان رضوی شناسایی شده که از این محل ۵۵ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا خراسان رضوی، احمدرضا مدبرنیا امروز، ۲۱ خرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تبیین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین تبیین دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم که در اداره‌کل امور مالیاتی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۹، ۸۴۷ میلیارد تومان دریافت عوارض بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها توزیع شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۷۷۰ میلیارد تومان رسید و ۲ برابر شد. در سال ۱۴۰۱ نیز این رقم به ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: ۴۲ شرکت در تهران یا سایر شهرستان‌ها بودند که استان به طور مستقیم از منابع این شرکت‌ها بهره‌مند نمی‌شد. بنابراین دفاتر ۲۴ شرکت را به استان انتقال داده و دستور انتقال هفت شرکت که متعلق به مودیان بزرگ تهران بود، صادر نشد اما سهم مالیاتی استان از این شرکت‌ها نیز دریافت می‌شود. همچنین با انتقال ۱۱ شرکت مخالفت شده زیرا سهم مالیاتی استان از فعالیت آن‌ها ۲۰ درصد و سهم دیگر استان‌ها ۸۰ درصد بود.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به رشد ۲۲۳ درصدی تخصیص عوارض شهرداری‌ها در استان طی ۲ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خاطرنشان کرد: در ۲ ماهه نخست امسال از محل مشارکت مردم استان در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۸۶۱۸ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های استان به صورت مستقیم واریز شده است. این عدد در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۲۶۶۶ میلیارد ریال بود که نشان‌دهنده رشد ۲۲۳ درصدی این عدد است.

مدبرنیا با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد درآمدهای خراسان رضوی از محل مالیات تامین می‌شود، افزود: در ۲ ماه اول سال جاری بالغ بر ۲۹۰۰ میلیارد تومان مالیات در استان وصول شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از این مبلغ ۳۷۰ میلیارد تومان به پرونده‌های ملی مربوط می‌شود.

وی عنوان کرد: در سطح خراسان رضوی حدود ۸۶۹ هزار پرونده حقیقی و ۴۷ هزار پرونده حقوقی بررسی شده و یا در حال بررسی است. در سال گذشته بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ از مجموع اظهارنامه‌هایی که به ما ارائه شد، بالغ بر ۲۱ هزار اظهارنامه مربوط به اشخاص حقوقی و ۳۵۷ هزار اظهارنامه مربوط به اشخاص حقیقی بود. همچنین از ۳۵۷ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی، ۲۴۸ هزار اظهارنامه مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم بود؛ یعنی مالیات این افراد بر اساس میزان فعالیت، اطلاعاتی که در سامانه وجود داشت و میزان فروش ابراز شده قطعی‌سازی شده و نیازی به اظهارنامه مالیاتی نبود.

مدبرنیا بیان کرد: همچنین پارسال ۱۰۹ هزار اظهارنامه مالیاتی در خراسان رضوی دریافت شد که ۵۸ هزار اظهارنامه از این تعداد با توجه به مطابقت با اطلاعات سازمان، قطعی‌سازی شد و حدود ۵۱ هزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی نیز مورد حسابرسی قرار گرفت.

وی در خصوص مالیات خانه‌های لوکس و خالی تصریح کرد: تعداد خانه‌های خالی استان به ۶۴۱۲ عدد رسیده که مالیات محاسبه شده برای این خانه‌ها ۹۵ و میزان وصولی این مالیات ۵۶ میلیون تومان است. این اطلاعات همچنان در حال بارگذاری در سیستم بوده و مراحل دادرسی آن در حال طی شدن است. با توجه به اینکه متولی این امر وزارت راه‌وشهرسازی است، هرگونه اطلاعاتی که در این زمینه در سامانه قرار بگیرد، مالیات آن مورد مطالبه قرار خواهد گرفت.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره میزان مالیات خودروهای لوکس در سطح استان نیز خاطرنشان کرد: بر اساس آمار تا اول خرداد امسال ۹۹۸۹ خودرو لوکس در استان شناسایی شده که مالیات برآوردشده آن‌ها ۹۹ میلیارد و ۴۰۰ تومان بوده که از این مبلغ ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است. بر اساس آمار در تاریخ ۲۰ خرداد ماه، تعداد خودروهای لوکس موجود در استان به ۱۰ هزار و ۶۶۸ خودرو رسیده است.

مدبرنیا ادامه داد: متولی کسب اطلاعات مربوط به خودروهای لوکس نیروی انتظامی است و اطلاعات آن به سازمان ارائه می‌شود و با توجه به بانک اطلاعاتی سازمان، مالیات این خودروها مطالبه می‌شود. آخرین مالیات مطالبه شده از خودروهای لوکس بالغ بر ۱۰۳ میلیارد تومان است که ۵۵ میلیارد تومان از آن وصول شده و مابقی آن در مراحل دادرسی و امور اجرایی است.

وی در خصوص میزان مالیات پرداختی توسط صاحبان مشاغل تاکید کرد: مالیات‌های غیرمستقیم توسط مصرف‌کننده پرداخت شده و صاحبان مشاغل بالغ بر ۱۶ درصد از مالیات‌های مستقیم را پرداخت می‌کنند. در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۱ صاحبان مشاغل باید اظهارنامه خود را تا پایان خرداد ماه تسلیم کنند. در همین راستا تا ۲۰ خرداد ماه بالغ بر ۷۰ هزار و ۶۳۵ اظهارنامه مالیاتی و تبصره ۱۰۰ ارسال شده که از این تعداد ۱۰ هزار اظهارنامه مالیاتی بوده و در ۶۰ هزار و ۶۰۰ مورد نیز از تبصره ۱۰۰ استفاده شده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان تصریح کرد: اشخاصی که در سال ۱۴۰۱ میزان فروش یا درآمد آن‌ها حداکثر ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان بوده، می‌توانند صرف نظر از اینکه در چه گروه مالیاتی قرار گرفته‌اند، از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند. صاحبان مشاغل می‌توانند بر همین مبنا اظهارنامه مالیاتی را تسلیم نکرده و تبصره را انتخاب کنند.

مدبرنیا ادامه داد: اگر کسب و کار به صورت مشارکتی بود، حداکثر مبلغ فروش یا درآمد که مودیان می‌توانند با آن از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند، ۱۵ میلیارد تومان است. این موضوع مشروط بر این است که سهم هر نفر حداکثر ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان باشد.

وی اضافه کرد: همکاران ما به هیچ عنوان اجازه ورود و رسیدگی به پرونده‌هایی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کرده‌اند را نخواهند داشت مگر اطلاعاتی به سازمان ارسال شود که با میزان فروش یا درآمد مغایرت داشته باشد.

مدیر کل امور مالیاتی استان درباره پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان هم اظهار کرد: از تاریخ یکم آبان سال گذشته شرکت‌های بورسی موظف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی و اتصال به سامانه مودیان شدند. همچنین از تاریخ یکم دی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی و از تاریخ یکم فروردین امسال کلیه اشخاص حقوقی موظف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی و اتصال به سامانه مودیان شده‌اند.

مدبرنیا افزود: بر اساس آخرین آمار ۴۷۳۶ مورد شناسه یکتا از سیستم گرفته شده و حدود ۱۰۷۹ شرکت یا شخص حقوقی در خراسان رضوی صورت‌حساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان صادر کرده‌اند که با توجه به تعداد شرکت‌های موجود در استان، این آمار قابل قبول نیست.

وی با اشاره به تشکیل اداره مبارزه با فرار مالیاتی گفت: سال گذشته پرونده بالغ بر ۹۳ واحد متهم به فرار مالیاتی در خراسان رضوی بررسی شد که گزارش رسیدگی ۷۱ مورد از این واحدها صادر شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد بالغ بر ۷۷۰۰ میلیارد تومان کتمان درآمد یا فروش در این واحدها وجود داشته است.

مدیر کل امور مالیاتی استان در خصوص فرارهای مالیاتی توسط برخی از پزشکان و تمهیدات اداره‌کل امور مالیاتی در این رابطه خاطرنشان کرد: در این راستا بالغ بر یک میلیون و ۱۳۷ هزار دستگاه کارت‌خوان در سراسر استان متصل به پرونده‌های مالیاتی هستند. براساس آنچه به سازمان مالیاتی ابلاغ شده همه پزشکان دستگاه‌های کارتخوان را به سازمان مالیاتی متصل کرده‌اند ولی بعضی از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند.

مدبرنیا ادامه داد: اقداماتی در سازمان در خصوص فرار مالیاتی صورت گرفته و نامه‌ای به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است. اگر تخلفی از سوی پزشکان انجام شود در درجه اول اخطار داده می‌شود و در مراحل بعدی براساس اجرای ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم از جرائم حدود ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. تا زمان مهلت تسلیم اظهارنامه، اجازه رسیدگی به عملکرد سال ۱۴۰۱ را نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزان دریافت مالیات از پرونده‌های فرار مالیاتی در خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱ گفت: سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۷۰۰ میلیارد تومان کتمان فروش و درآمد در استان شناسایی شد. تاکنون واحدهای دارای فرار مالیاتی ۳۶۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده و مابقی آن در مراحل دادرسی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن