«شیخ احمد الطیب» رئیس دانشگاه الأزهر مصر که از سوی علی کهنمویی دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام به عنوان معاون افتخاری این سازمان معرفی شده، طی گفتگویی که چند سال پیش با شبکه “نیل” در مصر داشت، طرح اختلاف بین شیعه و سنی را شیطنت دشمنان اسلام دانست که شرح این مصاحبه و بازخوانی آن با توجه به برخی دسیسه هایی که امروز در منطقه و جهان اسلام در حال رخ دادن است، جهت استحضار مردم عزیز بازنشر می گردد.
مصاحبه ای با «شیخ احمد الطیب» رئیس دانشگاه الأزهر مصر
صبح مشهد– «شیخ احمد الطیب» رئیس دانشگاه الأزهر مصر، در مصاحبهای با شبکه “نیل” در مصر گفت مذهب شیعه یکی از مذاهب اسلام است و اشکالی ندارد پیروان مذاهب اهل سنت، شیعه شوند همانگونه که پیروان یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت به مذهب دیگری میروند.
به گزارش روزنامه جمهوری، رئیس الازهر در گفتگو با شبکه نیل مصر مطالبی درباره عقاید شیعه و سنی مطرح کرد که متن آن در ذیل از نظرتان میگذرد:
* خبرنگار سوال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟
– شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است.
* خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟
– شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی به مالکی برود ما اشکالی به او میگیریم؟ خوب اینها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفتهاند.
* خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج میکنند.
– شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است.
* خبرنگار گفت: میگویند شیعیان قرآنشان فرق میکند.
– شیخ طیب پاسخ داد: این حرفها خرافه پیرزنها است. قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قرآن ما است.
* خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا دادهاند که شیعیان کافرند، رافضی هستند.
– شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر میتواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد.
* خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح میکنند، چیست؟
– شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و میخواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد.
* خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه میگویید اینها مسلمان هستند؟
– شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟
قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد.
* خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه میگویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است.
– شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم.
* خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است.
– شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند مم کخکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمهای نمیزند و آنها مسلمانند.