مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

تولیت آستان قدس رضوی؛ مدیریت اعتکاف باید به تشکل‌های مردمی واگذار شود

کد خبر : 15293

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، مدیریت اعتکاف باید به تشکل‌های مردمی واگذار شود.

به گزارش صبح مشهد، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در اختتامیه جشنواره اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف بهترین فرصت بندگی مخلوق در برابر خالق در راستای بازگشت به عبودیت، حرکت در مسیر الهی و دوری از مسیر شیطانی بوده و ائمه اطهار(ع) در طول سال و در زمان‌های مختلف معتکف می‌شدند و زمان‌هایی همچون ایام‌البیض ماه رجب را انتخاب می‌کردند و حتی اعتکاف ۳ روز آخر ماه مبارک رمضان هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پیامبر اکرم(ص) ۳۰ روز این ماه مبارک را معتکف می‌شدند و با خدای خود خلوت می‌کردند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مجاهدت در راه حق در دوران‌های انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرمین شریفین به‌خوبی دیده شده و آخرین جبهه مبارزه مدافعان حرم با عناصر داعشی در راه دفاع از اسلام و مقدسات بود و این اقدام هم خود یک اعتکاف میدانی به حساب می‌آید. جوانان دینی در راه مبارزه با شیاطین دینی از مرزهای اسلامی دفاع می‌کنند و کسی که در برابر نفس خود مغلوب نیستند قطعاً پیروز نبرد با دشمن در راه دفاع از مرزها هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مبانی بحث اعتکاف از کتاب و سنت خارج شده و به عنوان یک موصوعه دیده می‌شود و بزرگان زیادی در این راه قلم زدند تا رویش در اعتکاف را به‌همراه انسان‌سازی دینی شاهد باشیم. مقام معظم رهبری بر سنت حسنه اعتکاف و رونق دادن آن تاکید بسیار داشته‌اند و به لطف الهی شاهد حضور قابل توجه جوانان در اعتکاف هستیم که در این راه از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسجد جامع گوهرشاد با قرعه تعدادی معتکف را انتخاب می‌کند و کسانی که انتخاب نمی‌شوند، اشک می‌ریزند و خطاب به آن‌ها می‌گوییم که حضورتان در این آئین معنوی از پیشگاه حق‌تعالی و امام رضا(ع) دور نمی‌ماند. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مدیریت اعتکاف باید مردمی باشد و در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اجرایی آن نیز تلاش ویژه‌ای از سوی مسئولان امر صورت پذیرد.

رئیسی ادامه داد: اعتکاف به‌واقع زدودن جسم و جان از ناپاکی‌ها، حرکت در مسیر پاکی‌ها، دوری از مسیر ناخدایی‌ و حرکت در راه خدایی بوده است و فرد معتکف با مبارزه با نفسش روحیه خدایی و الهی را در خود تقویت می‌کند و در جهت رقم زدن آینده‌ای روشن تصمیم می‌گیرد. فرد معتکف با تقوای الهی در برابر هجمه‌های فرهنگی و جنگ نرم مغلوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امروز در پرتو انوار حضرت فاطمه زهرا(س) که منشاء خیرات عالم هستند امن‌ترین کشور منطقه و جهان هستیم و بزرگترین یادگار این بانوی بزرگوار حجاب فاطمی بود و باید پرچم دین را که در این جامعه برافراشته شده است را با حجاب فاطمی به درستی حرکت دهیم.

رئیسی گفت: شکل‌دادن جامعه‌ای بالنده، پیشرفته، عدالت‌مدار، اخلاق‌مدار و خدامحور نیازمند یک سرمایه ویژه بوده که مهترین سرمایه آن سرمایه انسانی بوده است و جامعه‌ای در این راه پیروز است که در آن در پرتو ارتباط با خدا، اخلاق‌مداری موج بزند.

وی بیان کرد: امام راحل(ره) فرمودند مشهدالرضا(ع) سراسر از معنویت بوده و تمام زیارت جامعه کبیره امر به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها بوده و تمام سخن حضرت فاطمه زهرا(س) در چهار موضوع قرآن، عدل، علی(ع) و نجات جامعه اسلامی از شر دشمنان اسلام بوده است. باید جامعه‌سازی دینی و قرآنی در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه فرهنگی داشته باشیم و باید نظامی مبتنی بر قرآن داشته و تمامی مسئولان باید با تلاشی ویژه در این مسیر گام بردارند و اعتکاف نیز می‌تواند به عنوان لایه‌ای قوی در این رابطه بسیار اثربخش و اثرگذار باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن