اجتماعی

طرح ارتقاء توانمندی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی، آسیب نخاعی و سالمندان در ۵ شهرستان خراسان رضوی اجرا شد

کد خبر : 52781

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح ارتقاء توانمندی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی، آسیب نخاعی و سالمندان با اعتباری بالغ بر ۵۷۲ میلیون تومان در شهرستان‌های مشهد، کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و گلبهار اجرا شد. ۲۶۰ نفر از توانخواهان در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار در شهرستان‌های مذکور از خدمات آموزشی این طرح بهره‌مند شدند. باتوجه به‌شرایط خاص توانخواهان مخصوصا افراد دارای معلولیت آسیبِ نخاعی، اکثر آموزش‌ها توسط تسهیلگران و پرستاران در منازل به این افراد، خانواده‌ها و مراقبین آنها ارائه گردید.

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: باتوجه به‌اینکه یکی از وظایف تسهیلگران، ارجاع مددجو برای دریافت خدمات و تجهیزات توانپزشکی است. به‌همین‌منظور در هنگام اجرای این طرح در راستای توانمندسازی و بهبودِ وضعیت توانخواهان، وسایلی از قبیل لوازم پانسمان نوین به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان، تشک مواج به ارزش ۴۵ میلیون تومان، تخت سه‌شکن برای توانخواهان ضایعه نخاعی گردنی به ارزش ۳۶ میلیون تومان و… در اختیار مددجویان قرار گرفت.
وی افزود: آموزش‌های ارائه شده به افراد دارای معلولیت در این طرح، در دو دسته آموزش‌های عمومی و اختصاصی دسته‌بندی می‌شود. خدمات ارتقای توانمندی عمومی شامل مواردی نظیرمهارت‌های زندگی و روش‌های زندگی سالم، تغییر نگرش، نحوه مطالبه‌گری و چگونگی حضور در فعالیت‌های اجتماعی و… می‌گردد که برای تمامی گروه‌ها تقریبا یکسان است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه اهداف اختصاصی این طرح برای هرگروه از معلولیت‌ها با یکدیگر فرق دارد، گفت: براساس فرم‌های اطلاعاتی ارزیابی اولیه صورت گرفته، مصاحبه انجام می‌شود و باتوجه به نیاز مددجو خدمات ارائه می‌گردد. سال‌گذشته در این طرح توجه‌ ویژه‌ای به افراد دارای معلولیت آسیب نخاعی شد. این طرح چند بعدی است و هدف از ارائه آموزش‌های عمومی و اختصاصی این است که فرد دارای معلولیت به خودباوری و استقلال برسد. یکی از اهداف اختصاصی و اصلی این طرح، آموزشِ روش‌های پیشگیری از زخم بستر به خانواده‌های توانخواهانِ ضایعه نخاعی در منازل آنها بوده است. به‌همین منظور لوازم و تجهیزات پانسمان به‌صورت کامل در اختیار پرستاران و تسهیلگران قرار ‌گرفت و ضمن تعویض و انجام پانسمان برای این عزیزان، آموزش‌های لازم درخصوص چگونگی انجام این کار به خانواده‌ها و مراقبین آنها ارائه شد.

وی افزود: آموزش استفاده از وسایل کمک توانبخشی متناسب با سطح ضایعه، آموزش حرکات ورزشی، چگونگی استفاده از لوازم بهداشتی، مصرفی به فرد و مراقبِ فرد دارای معلولیت در خانواده، آموزش مراقبت‌های پرستاری به فرد، مراقب او در خانواده ،آموزش مهارت‌های مربوط به دوره‌های خاص رشدی و تکاملی در زندگی و… بخشی از موضوعاتی است که به افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی و خانواده‌های آنها توسط تسهیلگران و پرستاران آموزش داده شده است.

علیزاده رضایی با اشاره به‌اینکه وظیفه تسهیلگران با آموزش به‌پایان نمی‌رسد، گفت: هر تسهیلگر وظیفه رسیدگی به حداکثر ۱۵ توانخواه را برعهده دارد و بعد از مدتی، ملزم است که مجددا به منازل توانخواهان مراجعه کرده و نتایج آموزش‌ها را پیگیری نماید و میزانِ تاثیرگذاری آن را در روند بهبودی وضعیتِ فرد دارای معلولیت به‌صورت کامل گزارش داده و درصورت نیاز، توضیحات تکمیلی آموزشی را به خانواده‌ها ارائه دهد و پرسش‌های آنان را پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بررسی میزان ارتقاء سطح توانمندی، مددجویان روستایی تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه cbr نیز قرار می‌گیرند و زمینه برای اشتغال آنها نیز مهیا می‌شود. توانمندسازی فرآیندی هدفمند است که ضمن تاکید بر کرامت انسانی افراد داری معلولیت در دستیابی به خودآگاهی و شناخت نسبت به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه این افراد کمک می‌کند تا با استفاده بهتر از ظرفیت‌های جسمی، روانی، اجتماعی به منابع و فرصت‌های جدید دست یابند و ظرفیت بالقوه خود را بالفعل نمایند و به خود باوری، استقلال و احیای حقوق خود دست یافته و فعالانه بر محیط زندگی خود کنترل نسبی داشته باشند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن