شهری

گزارشی از حال و هوای جشن ویژه دختران و بانوان در بوستان ریحانه؛

نخستین جشنواره تفریحی ورزشی «ریحان شهر» در مشهد پایان یافت 

کد خبر : 52747

دختر که باشد زندگی پدرها رنگی رنگی می شود. دختر که باشد دنیا هم رنگی رنگی می شود. باید قدر دخترها را دانست که دنیا، نشاطش را مدیون آنهاست. باید از دختران حمایت کرد و بستر رشد و شادی و سرزندگی را برای آنها فراهم کرد. شهرداری منطقه هفت مشهد هم با همکاری و پشتیبانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز بزرگداشت دختران، محفلی با نام جشنواره تفریحی ورزشی «ریحان شهر» در بوستان ریحانه که مخصوص بانوان است فراهم کرده تا میزبان قدم های پر مهر آنان باشد و به اصطلاح به آنها خوش بگذرد. در این گزارش به بهانه اختتامیه این جشنواره که در سال۱۴۰۲ متولد شده و نخستین سال اجرای خود را پشت سر می‌گذارد سری می زنیم به این محفل؛ با من همراه باشید.

۷۴غرفه در جشنواره ریحان شهر 

چند سالی است دهه کرامت در مشهد با جشن روز دختر به واسطه ولادت بانو فاطمه معصومه(س) آغاز می شود که رنگ و بوی دیگری به شهر داده است. نخستین جشنواره «ریحان شهر» ویژه بانوان و دختران مشهدی نیز به برکت همین ایام راه اندازی شده است. مسئولان شهری و مهمانان کشوری و استانی زیادی به این جشن پا گذاشتند. دختران و زنان و مادران و مادربزرگ های مشهدی هم میهمان ویژه این جشنواره بودند که به یمن حضور آنها در این رویداد، ۷۴غرفه برپا شده است. شهردار منطقه هفت درباره خدمات این جشنواره گفت: این جشنواره با همکاری ۲۷ارگان و سازمان و هیئت‌های ورزشی راه اندازی شده است و حوزه‌های مختلف تفریحی ورزشی و سلامت جسم و روان دختران و بانوان را شامل می شود. غرفه‌های موجود بخش بندی شده و ۳۳غرفه این جشنواره با عنوان “گذر بازی و سرگرمی” شامل بازی‌های فکری، حرکتی و غول آسا در سطوح مختلف سنی کودک، نوجوان و جوان طراحی شده است.

وحید برجسته نژاد همچنین ادامه داد: ۲۸ غرفه نیز با عنوان “گذر خدمت و تجربه” به عرضه خدمات فرهنگی، اجتماعی و سلامت مانند مشاوره خانواده، سلامت و ارتقای شغلی، مشاوره تحصیلی، آموزش ایمنی برای کودکان، مهد کودک و … می‌پردازند. ۱۵غرفه نیز مشتمل بر غذاهای سنتی اقوام ایرانی، افغانستانی و پاکستانی است و پنج عرصه میدانی هم به بازی های بومی محلی اختصاص دارد. 

برپایی غرفه هایی از جنس مهر

وارد هر یک از غرفه ها که بشوید حسی وجود دارد از جنس مهر. این حس بخاطر این است که همه کسانی که در این جشنواره پای کارند تلاش می کنند به هم خوب و خوش بگذرد؛ چه از برگزارکنندگان و چه شرکت کنندگان. این غرفه ها در ابتدای ورودی راهرویی که شبیه نمایشگاه های عمومی است نصب شده و به هر یک از افرادی که از قبل ثبت نام کرده اند غرفه ای داده شده است. هر غرفه نام مشخصی از تشکل و سازمانی که به آن وابسته است دارد و مخاطب بر اساس نیازی که دارد به آنها سر می زند. اگر از دست ساخته های دانش آموزان که ابتدای مسیر قرار دارد خوشش بیاید توقفی می کند یا نیاز به مشاوره خانواده یا چکاپ اولیه سلامت مخصوص زنان یا آگاهی از غرفه های ویژه فعالیت های فرهنگی دختران که در سطح شهر هستند داشته باشد هم به آنها سر می زند. بعضی غرفه های مخصوص دختران نوجوان مثل «رایانو» یا «باشگاه دختران موفق» نیز در میان غرفه ها به چشم می آید که در جشنواره می توانند ثبت نام کنند و عضو این مجموعه های فرهنگی شوند. برخی غرفه های مشاغل خانگی که عمده آن را پوشاک و اکسسوری ها تشکیل می دهد در غرفه های میانی دیده می شود. گشت و گذار از غرفه ابتدایی تا انتهایی که ۷۴غرفه است برای یکی مثل من که فقط می خواست از چند و چون غرفه ها سر دربیاورد نزدیک به یک ساعت گذشت و ماهیت برخی از آنها نیز بدون هیچ گفتگویی مشخص بود؛ مثل غرفه های بازی های ویژه خردسالان و کودکان که در میان بازیها، مینی گلف هم وجود داشت که سعی کردم از این فرصت استفاده کنم.

خوشمزه ترین بخش جشنواره 

بخش خوشمزه جشنواره در بخش میانی غرفه ها قرار داشت که مشام هر رهگذری را به ولع می انداخت و شامل ۱۵غرفه است که هر کدامش را کدبانوهای ایرانی و خارجی به عهده داشتند و بوی آش و دسرهای سنتی و فست فودهای خانگی و کمی هم غیر خانگی و البته بستنی و انواع کیک و نان خانگی هم، هوش از سر آدم مخصوصا اگر نهار نخورده باشد می برد. یکی از بخش های شلوغ و پرهیاهوی جشنواره بعد از غرفه بازی های کودکانه و هیجانی مانند ترامپولی، لانه عنکبوت که حتی بزرگسالان هم عاشقش شده بودند و دنیای مهدکودک و نقاشی کودکان، غرفه های خوشمزه غذای اقوام ایرانی و افغانستانی و پاکستانی بود. هرچند قیمت برخی از آنها نسبتا در جشنواره ای که از سوی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برگزار می شد زیاد بود؛ اما یک بار امتحان کردن بعضی از این غذاها ارزشش را داشت؛ مانند دسر مخصوص غرفه غذاهای پاکستانی که ترکیبی از سیب زمینی، سبزیجات و حبوبات، نان مخصوص و ادویه‌ای مخصوص تر بود و الحق و الانصاف خوشمزه. این غرفه ها توسط بانوانی که تازه وارد عرصه مشاغل خانگی شدند برگزار شده یا کسانی که مدتی است به صورت حرفه ای وارد بازار کار شدند و می توان عنوان کارآفرین به آنها داد.

اختتامیه ای آغشته به هنر و اندیشه و هیجان

هر روز که در همین مدت کوتاه از عمر جشنواره می گذشت تعداد مخاطبان و شرکت کنندگان بیشتر و بیشتر می شد. طبق آماری که شهرداری منطقه۷ داده میانگین حضور روزانه افراد در روزهای ابتدایی سه هزار نفر و بعد چهار هزار نفر بود و در دو روز پایانی رکورد این حضور با میانگین ۶هزار نفر شکسته شد و در نهایت بیش از ۳۰هزار نفر در این جشنواره که از ۲۸اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تا ۴خرداد ماه برگزار شد شرکت کردند. جشن های شبانه یکی دیگر از برنامه های این رویداد بود که مورد استقبال میهمانان به ویژه دختران قرار گرفت. اجرای آن را ستاره سادات قطبی، مجری بازیگر کشوری به عهده داشت و هر شب میزبان یکی از بانوان ویژه کشور بود. یک شب سایه رحمتی، بانوی شعبده بازی که بعد از اینکه چادری شد مجبور شد شغلش را کنار بگذارد و به کتابت قرآن روی آورد. شبی دیگر مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس تی‌وی و مستندساز به روی سن می آید و از نقش زنان مسلمان در جهان می گوید. یک شب فاطمه اکبری، مشاور خانواده از نیازها و دغدغه ها و مهارت هایی که یک دختر نیاز است بداند می گوید و گاهی زنان خارجی که متولد کشوری دیگر بودند و دین دیگری داشتند ولی اکنون به مسلمانی خود افتخار می کنند و از خاطرات حضورشان در کشورشان می گویند. در کنار اینها، گروه های سرود مختلفی از دختران کودک و نوجوان هر شب اجرا داشتند و بانوان رزمی کار و بازیگر نیز بخش دیگری از زمان جنگ شبانه را به خود اختصاص داده بودند و در نهایت هم هیجان در این محفل حکمفرما بود و هم احساس و هم اندیشه. جشن اختتامیه نیز با اهدای سه تابلو نقاشی به مسئولان که هنرنمایی فاطمه احمدی، یکی از بانوان نقاش مشهدی است به پایان رسید. اگرچه این جشنواره پایان یافت؛ اما حال و هوای این روزها در یادها خواهد ماند. 

خبرهای خوشی برای بانوان در راه است

قطعا پای مسئولان در جشنواره های شهری مخصوصا اگر خودشان برگزار کننده باشند در میان است و باز هم به ویژه اینکه رویداد ویژه بانوان باشد. فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد در هربار حضورش در جشنواره، خبر خوشی برای خانم های مشهدی داشت از جمله اینکه تعداد پارک و سایت های ویژه بانوان به هشت عدد افزایش می یابد و پیست دوچرخه سواری در بوستان ریحانه نیز توسعه خواهد یافت. 

مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی منطقه توس نیز خبر از اعتبار ۲۱میلیارد تومانی ویژه دوچرخه سواری بانوان در مشهد داد که این رقم برای این ورزش در مشهد بی سابقه است. 

حسن باغگلی، مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز که گفته باور ما در سازمان این است هرچقدر فضاهای اختصاصی خانم ها بر مینای نیازهای، علایق و استعدادهایشان در شهر افزایش یابد احساس امنیت و نشاط بانوان بیشتر می شود وعده داده جشنواره «ریحان شهر» با کیفیت و کمیتی بهتر در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.  

حس خوب تماشای دختران به همراه مادران و مادربزرگ ها

بوستان بانوان ریحانه علاوه بر فضایی که غرفه ها و نمایشگاه و محفل جشن را در خود جای داده بود، بخش های دیگری هم برای استراحت و بازی کودکان داشت که می شد یک عصر بهاری دلنشین را سپری کرد و در کنار آن، در جُنگ شبانه جشنواره هم شرکت کرد و لذت برد؛ اما یکی از لذت های واقعی دنیا شاید همین باشد که برای لحظاتی در چنین جشنواره ای شرکت کنی و مادران و دخترانی را نظاره گر باشی که کیک به دست وارد بوستان شده اند تا قدردان وجود این رحمت های الهی باشند و آن را با یکدیگر جشن بگیرند؛ اینکه نظاره گر مادربزرگ هایی باشی که دست در دست نوه های قد و نیم قدشان در میان غرفه ها قدم می زنند و باب میل آنها رفتار می کنند و محبتشان را اینگونه ابراز. لذت تماشای دخترانی که راه رفتن را تازه آموخته اند و دستان نرم و کوچکشان به دنبال توپی است که با خود آورده اند یا با اسباب بازی هایشان بازی می کنند. خاطره پشمک خوردن های دوره بچگی که با دیدن دختران ۷ و ۸ ساله که با شیرینی تمام این ترکیب شکر و آرد و آب را می خورند برایت تازه می شود. کاش همیشه این لبخندها و جشن ها در هر خانه ای باشد و بساط رویای دختران سرزمینم هیچ وقت از هم نپاشد. 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن