استانی

گزارشی از پروژه 17 ساله ای که همچنان ناتمام است

گذرگاه خونین کاشمر؛ خسته از وعده‌ها

کد خبر : 55512

محور کاشمر به سه راهی شادمهر که به دلیل تصادفات دلخراش رانندگی به گذرگاه خونین شهرت یافته، یکی از خطرناک‌ترین جاده‎های خراسان رضوی است. اگرچه موضوع اجرای باند دوم این محور حادثه خیز در اولین سفر هیئت دولت نهم به خراسان رضوی مطرح شد و به تصویب رسید، اما باید اذعان کرد به رغم ادعای تمام مسئولان شهرستانی، استانی و ملی طی این سال ها مبنی بر پیگیری برای تکمیل این جاده ۵۴ کیلومتری بعد از ۱۷ سال اتفاق خاصی رخ نداده و تا کنون طی این سال ها تنها ۱۴ کیلومتر از این محور پرتردد آن هم با وجود نواقصی، دوبانده شده است. متأسفانه قصه وعده های توخالی و بروز حوادث رانندگی در این جاده سردراز دارد و با وجود اختصاص اعتبار قطره چکانی و افزایش بی رویه تورم قرار نیست پرونده گذرگاه خونین بسته شود.

بهره برداری از ۵ کیلومتر از قطعه دوم طی ۲ ماه آینده
روزنامه خراسان به قلم مهدیان نوشت: مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان این که محور کاشمر به سه راهی شادمهر نیازمند یک اعتبار فزاینده است، گفت: در مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی، ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای قطعه دوم پیش بینی شده است. محسن شریفی با اشاره به این که بهره گیری از ظرفیت های مختلف اعتباری از جمله مولد سازی و اعتبارات تکمیلی که در قانون بودجه وجود دارد، در دستور کار است، افزود: در این راستا نیز تلاش می کنیم در دور دوم سفر رئیس جمهور، اعتبار مورد نیاز این محور را به صورت کامل برای قطعه های دوم و سوم که حدود ۴۰ کیلومتر است، تامین کنیم. وی با اذعان به این که بهره برداری از ۵ کیلومتر از قطعه دوم جزو هدف گذاری ما قرار دارد و در حال انجام است، بیان کرد: به پیمانکار آن فرصتی دو ماهه دادیم و امیدواریم بتوانیم طی دو ماه آینده و قبل از فصل سرما این قسمت از جاده را تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم. مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: تلاش می کنیم ۳۵ کیلومتر باقی مانده این جاده ۵۴ کیلومتری را با استفاده از ظرفیت های موجود اعتباری تا هفته دولت سال آینده تکمیل کنیم، اما همه این برنامه ریزی ها و وعده ها به بحث تامین اعتبار مربوط می شود.

پیشرفت ۳۰ و ۱۵ درصدی قطعات دوم و سوم
رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز با اشاره به این که در ۱۴ کیلومتر منتهی به کاشمر از این محور ۵۴ کیلومتری طی سال های گذشته باند دوم احداث شده و در حال بهره برداری است، گفت: ۴۰ کیلومتر باقی مانده این محور در قالب دو قرارداد جداگانه توسط پیمانکار در دست احداث است. محمدحسین مهرداد با اشاره به این که قطعه دوم این محور در سال ۹۸ به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم نیز در سال گذشته به پیمانکار واگذار شده است، ابراز کرد: قطعه دوم با گذشت ۴ سال از پیشرفت ۳۰درصدی و قطعه سوم پس از یک سال آغاز عملیات اجرایی از پیشرفت ۱۵درصدی برخوردار است. وی با اذعان به این که هم اکنون عملیات احداث باند دوم در قطعات دوم و سوم توسط پیمانکاران در دست انجام است، خاطر نشان کرد: مجموع مطالبات پیمانکاران در قطعات دوم و سوم ۱۳۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ، ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات اختصاص یافته به پروژه در سال‌جاری پرداخت شده است.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سفر رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی به استان، اظهار کرد: این میزان اعتبار طی سه سال به این پروژه تزریق می شود. وی با اشاره به این که در حال حاضر هزینه احداث جاده در یک مسیر معمولی ۳۰ میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر است، تصریح کرد: با توجه به درصد پیشرفت پروژه برای تکمیل باند دوم جاده کاشمر به سه راهی شادمهر هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. مهرداد با بیان این که وضعیت اعتباری پروژه از سال گذشته بهبود یافته است، افزود: میزان اعتبار اختصاص یافته نسبت به سال‌های قبل خوب است، اما نسبت به نیاز پروژه رقمی نیست. وی با اذعان به این که تمام تلاش برای جذب اعتبار مورد نیاز تکمیل این محور در دستور کار مسئولان استانی قرار دارد، افزود: با توجه به نامشخص بودن روند اختصاص اعتبار، نمی‌توان زمان مشخصی را برای تکمیل آن اعلام کرد.

گذرگاه خونین کاشمر همواره طی سال های مختلف پس از تصویب پروژه از سال ۱۳۸۵، گرفتار وعده و وعیدهایی از سوی مسئولان و نمایندگانی شده است که به دنبال مصادره کردن این پروژه به نام خود بودند، امروز بعد از ۱۷ سال، انتظار مردم منطقه از مسئولان نه تنها در این پروژه بلکه در تمامی امور، عمل به وظایف در چارچوب قوانین و پرهیز از وعده هایی است که عملی نمی شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن