پایتخت فرهنگ اسلامی

برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه کرامت اعلام شد

همدلی و نشاط در جشن های دهه کرامت

کد خبر : 52613

از یک شنبه هفته آینده و همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه (س)، جشن های دهه کرامت آغاز خواهد شد و تا میلاد با سعادت امام رضا (ع) ادامه خواهد یافت.

به همین مناسبت روز گذشته نشستی خبری به منظور اعلام برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه کرامت برگزار و برنامه های ایام جشن و سرور تشریح شد. به گزارش صبح مشهد، مصطفی فیضی، مدیرعالی حرم مطهر رضوی در این نشست گفت: نگاه و هدفی که در آستان قدس تعیین کرده ایم، اجتماعی، مردمی و عمومی شدن فعالیت ها در دهه کرامت است، بخش های مختلف اجتماعی در این دهه به میدان خواهند آمد و آستان قدس رضوی هم به اندازه ظرفیت ها و توان، این کار را مدیریت می کند.

نگاه بعدی فعالیت های ما افزایش و ارتقای سطح همدلی ملی، ایرانی، اسلامی و نزدیک شدن دل های آحاد مردم جامعه به مناسبت این ایام نورانی و پربرکت خواهد بود. مدیرعالی حرم مطهر رضوی با اشاره به شعار دهه کرامت امسال گفت: خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی، محور فعالیت‌ها و برنامه‌های دهه کرامت است و در حرم مطهر رضوی نیز حول نام مبارک حضرت رضا(ع)، جشن‌هایی با رویکرد تقویت همدلی و نشاط اجتماعی برپا خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: فرهنگ عمومی شهر نیازمند ارتقا و امام رضایی شدن بیشتر است. من گلایه ای ندارم، اما فکر می کنم هنوز ظرفیت های بسیار زیادی تا رسیدن به این قله وجود دارد. فیضی خاطرنشان کرد: در شب میلاد و در صبح میلاد حضرت امام رضا (ع) هم می توانم این وعده را بدهم که با کاری نو و فعالیتی درخور بتوانیم امید، محبت و ارتقای ارزش های دینی، اسلامی و ایرانی را در دل همه مشتاقان ایجاد کنیم.

تدارک ۱۵۴ برنامه ویژه برای دهه کرامت

شریعتی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز در این نشست بیان کرد: ایام دهه کرامت از ۳۱ اردیبهشت (اول ذی القعده) در شب میلاد حضرت معصومه(ع) شروع می شود و تا روز چهارشنبه ۱۰ خرداد (یازدهم ذی القعده) ادامه خواهد یافت. وی افزود: در مجموع ۱۵۴ برنامه در دهه کرامت ارائه می شود. در دهه کرامت اول توجه به مخاطبان تخصصی است، برای این که بتوانیم فضای شور و شعور را بیش از پیش برای مردم فراهم کنیم، نیازمند این هستیم که به سمت برنامه های تخصصی برای مخاطبان تخصصی برویم. برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان، بانوان، کودکان و … درنظر گرفته شده است. رویکرد دوم در دهه کرامت بزرگداشت مناسبت های انقلابی در خرداد ماه است که به مسئله فتح خرمشهر و به مسائل تاریخ انقلاب اسلامی در این ماه پررخداد توجه کنیم.

سومین رویکرد، توجه به مهم ترین کلید واژه هایی است که امروزه کشور ما به آن نیاز دارد؛ از قبیل اتحاد، همدلی و تحول. چهارمین رویکرد نیز مردمی سازی برنامه های دهه کرامت است. برنامه دختران خورشید قاصدک های سلام، مراسم جشن شکوه رضوان، جشن بشائرالمیلاد، تشرف پاکبانان، باغبانان و نیروهای خدوم شهرداری به همراه دختران شان به حرم مطهر،اعزام خدمه حرم امام رضا(ع) به قم، برگزاری محفل تلاوت با حضور قاریان کشوری و بین المللی، جشن گلباران حرم مطهر رضوی، مراسم تعویض پرچم و… از جمله برنامه هایی است که برای ایام دهه کرامت تدارک دیده شده است. معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی درباره برنامه های جشنواره های مردمی بیان کرد: امسال کار ویژه ای انجام شد تا بیشتر شاهد حضور مردم در این برنامه ها باشیم. این برنامه ها شامل حضور هیئت های مذهبی، رویداد بیعت با امام که بزرگ ترین اجتماع گروه سرودهای رضوی است، برپایی چهار ایستگاه فرهنگی، تبلیغی و ترویجی در چهار ورودی حرم مطهر و… است. وی افزود: از جذاب ترین برنامه های دهه کرامت امسال برگزاری نمایش آیینی سلسله الذهب است.

امین بهنام، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست گفت: صبح روز چهارشنبه مراسم بدرقه کاروان هزار و ۶۰۴ متر مربع فرش در قالب ۱۶۲ تخته فرش دستباف که بافت آن بیش از ۲ سال به طول انجامیده است، برگزار شد. این فرش ها طی مراسمی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) پهن می شود. در واقع، هدیه برادر است به خواهر که این اهدا توسط تولیت آستان قدس انجام می شود. وی در ادامه، به نقاره نوازی در شب و صبح ولادت امام رضا(ع) به غیر از ساعات معمول، تعویض گل های بالای ضریح حرم، غبارروبی حرم و… اشاره کرد.

بهنام تصریح کرد: ۲۸ هزار نفر از خدمه در دهه کرامت به زائران خدمت رسانی می کنند، همچنین هزار بسته متبرک به شهرستان های دورافتاده ارسال خواهد شد.

محمد شبان، معاونت خدمات امور زائرین حرم مطهر رضوی هم اظهار کرد: با ظرفیت بیش از ۶۰۰ نیرو و ۱۷ هزار خادمیار آمادگی ارائه خدمت به زائران را داریم. وی افزود: پذیرایی به صورت ایستگاهی، مهمان سرایی، مراسمی و… خواهد بود. وی ضمن بیان کارویژه ها و اقداماتی از قبیل افزایش ارائه خدمات برای فوریت های پزشکی، ایجاد پایگاه سلامت و… درباره طرح معین الضعفا تصریح کرد: در حوزه خدمات و تسهیل زیارت، طرحی به نام معین الضعفا اجرا می شود که افراد سالمند و ناتوان را که در سطح و حومه مشهد هنوز به زیارت نیامده اند و حداقل سه سال این بازه زمانی به طول انجامیده است در مسجد یا حسینیه محل شان سامان دهی و از طریق اداره تسهیلات زائران، امکان تشرف آن ها به حرم رضوی را فراهم می کنیم.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن