اسلاید شوشهری

همایش بین المللی تربیت معلم با رویکرد «معلم آینده» برگزار می‌شود

کد خبر : 52328

همایش بین المللی تربیت معلم با رویکرد «معلم آینده» برگزار می‌شود

مشهد ـ رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم گفت: نخستین همایش بین المللی تربیت معلم با رویکرد «معلم آینده» ۱۴ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار صبح مشهد، محمدرضا دیمه کار ظهر چهارشنبه در نشست خبری همایش ملی و بین المللی تربیت معلم اظهار کرد: ما برنامه‌های متنوعی را در هفته بزرگداشت مقام معلم داریم. مهمترین برنامه ما برگزاری همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده است که ۱۴ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی برگزار خواهد شد و آغاز همایش با حضور آقای صحرایی، ریاست دانشگاه فرهنگیان، خواهد بود.

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم بیان کرد: سابقه مراکز تربیت معلم در کشور بیش از ۱۰۰ سال است. تداوم و تکامل مراکز تربیت معلم در سال ۱۳۹۲ منجر به تشکیل و تأسیس دانشگاه فرهنگیان شد و همه مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تغییر نام دادند. رئیس هیأت امنای دانشگاه نیز رئیس‌جمهور است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری بیانات متعددی در خصوص این دانشگاه داشتند. چند سال پیش ایشان فرمودند ورود نیرو به آموزش‌وپرورش باید فقط از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد که در سنوات اخیر هیچ جذبی جز از این ۲ مسیر اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان عمده جذب و دانشگاه شهید رجایی فقط جذب نیروهای فنی هنرستان‌ها را بر عهده دارد.

دیمه‌کار افزود: ما در استان وظیفه اجرایی همایش را بر عهده داریم که ۲ دبیر علمی و اجرایی برای آن در نظر گرفته شده است. این همایش با همکاری بخش‌های مختلف آموزشی کشور به ویژه ۲ دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود که امیدواریم این همکاری نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم با اشاره به اینکه پیشرفت جامعه به مدرسه و معلم وابسته است، تصریح کرد: جوامعی که امروز شاهد پیشرفت آن‌ها هستیم از سال‌های دور به تربیت معلم و مدرسه توجه کردند. اگر امروز چالش‌هایی در بخش‌های مختلف داریم، باید از تربیت معلم و مدرسه شروع کنیم. آینده کشور ما وابسته به تربیت معلمانی است که آینده را ببینند. ورود تکنولوژی‌های جدید در عرصه آموزش ما را وادار کرده که رویکرد معلم آینده را مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: محورهای همایش شامل الگوهای شایستگی معلمان در عصر دیجیتال، کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم و الگوهای جهانی، نوآوری در تربیت معلم و تجارب بین‌المللی، ساختارهای مدرسه و آموزش در عصر دیجیتال، فناوری‌های نوین و تحول در تربیت معلم، اعتباربخشی برنامه‌ها و سیاست‌های تربیت معلم، آینده‌پژوهی تربیت معلم، آینده‌پژوهی مدارس آینده در سایه فناوری‌های نوین و تعلیم و تربیت پس از همه‌گیری ویروس کروناست.

دیمه کار اظهار کرد: یکی از نتایجی که دوره کرونا تجربه کردیم این بود که ما باید نگاهمان را عوض کنیم. امروز بعد از ورود دانشجویان به دانشگاه و دانش‌آموزان به مدرسه نگاه‌های متفاوتی را از آن‌ها شاهد هستیم. مطالبات دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها متفاوت بوده و این مطالبات موجب شده نگرش‌های خود را در آموزش تغییر دهیم.

رئیس استانی همایش ملی و بین‌المللی تربیت معلم ادامه داد: شاید امروز بسیاری از معلمان در کلاس‌ها از دانش‌آموزان ناراضی باشند و در دانشگاه‌ها نیز ممکن است برخی اساتید انتظارات قبل از کرونا را از دانشجویان نداشته باشند. دوران کرونا موجب شد متوجه شویم که باید دید و رویکردها را در آموزش عوض کنیم تا کلاس از تکرار و انتقال اطلاعات خارج شود و مدرسه و کلاس پژوهش‌محور باشد.

وی گفت: هیچ مقطعی به اندازه امروز ندیدم که بهترین‌ها وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. نخبگان کشور وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند که این مسئولیت ما را سنگین می‌کند و آینده بسیار درخشانی نیز برای آموزش‌وپرورش خواهد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن