استانی

در آستانه روز بناها و محوطه های تاریخی انجام شد:

انعقاد قرارداد مطالعات سازه و ساماندهی محوطه مجموعه بابا لقمان سرخس

کد خبر : 52162

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از انعقاد قرارداد مطالعات سازه و ساماندهی محوطه مجموعه بابا لقمان سرخس در آستانه روز بناها و محوطه‌ها تاریخی خبر داد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی احسان زهره‌وندی امروز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر افزود: مجموعه تاریخی بابا لقمان دارای طرحی است که در گذشته بخشی از محوطه سازی آن با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: این بنا بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و قسمت عمده ایوان آن قبل از دوره قاجاریه فرو ریخته بود، پس از انقلاب این بنا همواره تحت مرمت قرار داشته است و گنبد بنای تاریخی بابا لقمان در دهه ۷۰ احیا و بازسازی شده است.

زهره‌وندی تاکید کرد: مجموعه تاریخی بابا لقمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه بوده و اقدامات مرمتی آن به صورت مستمر در حال انجام بوده است، به گونه‌ای که وضعیت فعلی با مخروبه باقی مانده از بنا در قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

او یادآور شد: عوامل زیادی از جمله نشست زمین در دشت‌ها بر پایداری این بنای تاریخی اثرگذار بوده که مطالعاتی در این زمینه طی سالیان گذشته آغاز و در حال انجام است و طرح‌های مرمتی نیز بر مبنای میزان تاثیر پذیری بنا از عوامل جوی، فیزیکی و ساختاری و سازه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به ارزش‌های تاریخی و معماری این اثر مطالعه، پژوهش و اقدام بر اساس ملاحظات مرمتی – حفظ اصالت و رعایت ویژگی‌های تاریخی و معماری بناهای تاریخی است.

آرامگاه بابا لقمان در یک کیلومتری حاشیه شهر سرخس واقع شده و بنای عظیمی مشتمل بر گنبدخانه و تزیینات آجرکاری در طاق‌های داخلی و خارجی و گچبری است.

قسمتی از بنای اصلی منتسب به دوره سلجوقیان و بقیه معماری آن متعلق به سده هشتم هجری است، ساختمان مقبره در سال ۷۵۷هـ. ق بنیان شده، یا مرمت و بازسازی شده است.

این بنا به شماره ۱۶۵ در تاریخ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن