شهری

در نخستین جلسه شورای بهداشت منطقه پنج مشهد مقدس در سال 1402 صورت گرفت؛

از مروری بر ۴۹ مصوبه جلسات سال گذشته تا تاکید بر ساماندهی شبکه جمع آوری فاضلاب حاشیه شهر در سال جدید

کد خبر : 52008

در سال ۱۴۰۱؛ تعداد ۴۹ مصوبه با موضوعات حفظ محیط زیست شهری، ارتقای شرایط بهداشتی شهروندان، کنترل و مبارزه با بیماری های واگیردار، اقدامات پیشگیرانه از تخلفات مربوط به حوزه های بهداشتی، ساماندهی اماکن و مراکزاقامتی و دیگر موضوعات تصویب و اجرایی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۵ مشهدمقدس، شهردار منطقه ۵ مشهد با اشاره به پیگیری مسائل مربوط به حوزه بهداشت و محیط زیست شهری طی سال گذشته در جلسات شورای بهداشت این منطقه گفت: در سال گذشته ۱۲ نشست مشترک به منظور ساماندهی مسائل این حوزه برگزار شد که از جمله مهمترین دستاوردهای این جلسات شناسایی تعداد ۷۰ اقامتگاه غیرمجاز به منظور حفظ بهداشت و ایمنی زائران و مسافران در دستور کار قرار گرفت.

مجید وحدتی پور افزود: اخطاریه های لازم از سوی مرکز بهداشت برای اقامتگاه های غیرمجاز زائران و مسافران صادر شد و لیست اقامتگاه های غیرمجاز شناسایی شده از سوی شهرداری به همراه پرونده تشکیل شده، به اداره میراث فرهنگی و گردشگری ارسال شد تا اقدام لازم در این خصوص را ترتیب دهند.

وی ادامه داد: در همین زمینه اقداماتی صورت گرفت تا شرایط دریافت مجوز برای اقامتگاه های مجاز تسهیل شود و درنتیجه اقامتگاه های زائر و مسافر بیشتری که استاندارهای بهداشتی را رعایت می کنند، تحت پوشش قرار گرفتند.

وی در تصریح دیگر اقدامات و مصوبات شورای بهداشت منطقه۵ خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و لزوم پیشگیری از بیماری سالک و سایر بیماری های واگیردار در حاشیه شهر و به دنبال اقدامات صورت گرفته و اجرای مصوبات شورای بهداشت، موارد ابتلا به سالک نسبت به سال قبل تر آن بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی توضیح داد: همچنین با توجه به شیوع آنفولانزا طی سال گذشته، اقدامات متعددی به منظور پیشگیری از آنفولانزا در مدارس صورت گرفت. دستورالعمل های مربوطه تدوین و به مدارس ابلاغ شد و ضمن پایش مداوم دانش آموزان، موارد مشکوک بررسی و اقدام لازم صورت گرفت که خوشبختانه موجب کنترل شرایط در سطح مدارس منطقه گردید.

شهردار منطقه ۵ مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت اجرای سیاست های طرح صیانت از خانواده و جوانی جمعیت، علاوه بر فرهنگ سازی عمومی حوزه فرهنگی منطقه؛جلسات آموزشی و مشاوره ای برای شهروندان با همکاری کارشناسان مرکز بهداشت برگزار شد.

وی رهاسازی فاضلاب توسط عده ای از ساکنان منطقه را یکی از معضلات عمده حاشیه شهر خواند و گفت: به منظور حفظ بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری های واگیردار ماهیانه با ۱۰۰ مورد تخلف برخورد و لیست ساکنان خاطی به مرکز بهداشت ارسال شده تا اخطاریه های لازم صادر و در صورت عدم رعایت، طبق ضوابط بهداشتی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

به گفته وی قرار است امسال اخطارهایی به صورت پیامکی به تمامی مشترکان که رهاسازی فاضلاب خانگی در معابر انجام می دهد، ارسال شود و در صورت تکرار موضوع، افراد به دستگاه قضائی ارجاع داده می شوند تا اقدامات بازدارنده اعمال شود.

وی خاطر نشان کرد: آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب یکی دیگر از مهمترین معضلات بهداشتی در حاشیه شهر است و جلوگیری از کشت و نیز قلع محصولات آلوده نیازمند مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و نمایندگان تمامی ادارات و سازمان ها در تعامل با شهرداری است.

شهردار منطقه ۵ مشهد به اهمیت نظارت بر عرضه اقلام خوراکی و نان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به تقارن ایام ماه مبارک رمضان با عید نوروز و آغاز سال جدید ایستگاه های سیار توزیع نان برای رفاه حال زائران و مسافران در منطقه مستقر شد تا دسترسی مردم به اقلام ضروری با سهولت بیشتری انجام شود.

وحدتی پور به ساماندهی تانکرهای حمل فاضلاب و جلوگیری از تخلیه غیرمجاز آن در معابر و کانال های شهری اشاره کرد و گفت: این مهم با همکاری سازمان حمل و نقل بار درون شهری در دست اجرا قرار دارد.

وی توضیح داد: پارک کردن تانکرهای حمل فاضلاب در معابر عمومی سبب بروز مشکلات بهداشتی می شود. لذا ساماندهی این تانکرها مستلزم نصب سنسور روی ناوگان ها است که این مهم نیز در دست اقدام است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن