یادداشت روز

در انتظار تغییر منش دوقطبی سازها!

کد خبر : 52266

نویسنده : امیررضا توکلی

سخنان رهبر انقلاب در نمازعید فطر بازتاب‌های فراوانی داشته است. توصیه به وحدت و عدم ورود به حاشیه‌ها با بازخوردهای مثبتی در فضای مجازی مواجه شده است.

رهبر انقلاب تصریح می کنند: «دشمن مایل است که مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و دعوا کنند. در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاه‌های مختلفی به مسائل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند.» رأفتِ میان مردم دستوری دینی نیز است. یکی از تاکیداتی که از امام رضا (ع) به پیروان خویش رسیده ، پیامی است که عبدالعظیم حسنی آن را روایت کرده است. در بخشی از این پیام مهم؛ امام بر ترک جدال ها و گفت وگو های بی نتیجه و بی ارزش تاکید کرده و روی آوردن دوستان اهل بیت (ع) به یکدیگر را یک ضرورت بیان می کنند.

در ادامه این پیام اما امام با ادبیاتی قابل تامل خاطر نشان می کنند که:«خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازید چرا که با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب ها مجازات کند و در آخرت نیز از زیانکاران خواهد بود.» شالوده این پیام که می توان آن را منشور زندگی جمعی نامید؛ توصیه امام (ع) به دوری از اختلافات و تاکید بر اتحاد آحاد جامعه با یکدیگر و پرهیز از تکه تکه کردن طیف های مختلف مردم است.

اساسا از نگاه امامان شیعه؛ حرکتِ جامعه به سمت تعالی تنها در بستر اتحاد و انسجام مردم محقق می شود. موضوعی که رهبر انقلاب نیز در بیانات اخیر خود به آن اشاره کرده تاکید کردند که همین « اتحاد» است که می تواند راهگشای مشکلات کشور باشد. اتحادی که لازمه آن به گفته رهبر انقلاب احترام به سلایق مختلف مردم و مهربانی و رافت میان مردم است .واقعیت نیز این است که زمانی می توان با گروه ها و جریان های فکری که با ما هم نظر نیستند و باور متفاوتی دارند، تعامل داشت و گفت و گو کرد که نقطه های مشترک پر رنگ و مسائل اختلافی و حاشیه ای کمرنگ شود. امر مهمی که شهید سلیمانی نیز در سیره و کارنامه خود آن را به کاربست .درواقع سرَّ محبوبیت شهید سلیمانی در آن بود که او عمومیت را نمایندگی می کرد و باورهای خود را نه از نقطه اختلافی بلکه از نگاه اشتراکی روایت می کرد. هنری که می توانست انسجام جامعه را حفظ کند و در عین حال از تمامی ظرفیت های جامعه برای حل مشکلات کشور استفاده کند، اما با وجود دیدگاه های صریح مقام معظم رهبری در چند سال گذشته و ماه های اخیر و همچنین ابراز نظرات گوناگون کارشناسان ،متاسفانه مواضع اختلاف‌آفرین و جنجال‌برانگیز ادامه دارد حاشیه سازی هایی که به جای کمک به آرامش جامعه و رسیدن به تفاهمی جمعی بر ایجاد اختلاف و تفرقه دامن می‌زند.

متاسفانه، این دسته از سیاست‏‏ورزان با حق مطلق انگاری خود و خودی ها از یک سو و اهریمن سازی و باطل محض انگاشتن دیگرانی که چون آن ها نمی اندیشند و برنامه ریزی برای تخفیف و نفی و حذف آن ها از سوی دیگر، اساس سیاست مبتنی بر دو قطبی سازی بین مردم را کلید زده اند. در این بین وضع پدید آمده، نه فقط موجب انواع اختلافات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است، بلکه حتی سوءاستفاده و بهره‌برداری ابزاری برخی بازیگران سیاسی از تفاوت‌ها و افتراق‌های موجود در جامعه یا خواسته‌ها و مطالبات گروه‌ها، اقوام و اصناف مختلف در میدان رقابت‌های سیاسی می‌تواند زمینه‌ساز فعال شدن گسل‌های سیاسی- اجتماعی تا مرز معارضه و شکل‌گیری آشوب و بی‌ثباتی شود. حال باید دید با تذکرها و توصیه های اخیر مقام معظم رهبری این افراد و جریان ها چگونه رفتار و سخن خود را اصلاح خواهند کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن