اسلاید شوشهری

در آستانه نوروز 1402

مرمت مجسمه مجموعه تاریخی فرهنگی نادری به پایان رسید

کد خبر : 51653

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: در آستانه نوروز اقدامات حفاظت و مرمت مجسمه مجموعه تاریخی فرهنگی نادری مشهد به پایان رسید.

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان رضوی احسان زهره‌وندی امروز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر افزود: این اقدامات حفاظت و مرمت مجسمه شامل فن شناسی، آسیب شناسی، تثبیت و استحکام بخشی و مطالعات آزمایشگاهی است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: این اقدام مرمتی با همکاری پژوهشکده مرمت پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری انجام شده است.

زهره وندی با بیان این که مطالعات بنیادی در ادامه اقدامات حفاظت و مرمت و پاکسازی مجسمه انجام شده است، گفت: در مطالعات اخیر علاوه بر اقدامات اجرایی پاکسازی و تثبیت، مطالعات مکمل میکروسکوپی بیرون و داخل مجسمه، آنالیز دستگاهی، میزان سنجی تنش و مقاومت، تحمل فشار باد، اسکن لیزر، بررسی اتصالات، مطالعات تطبیقی صورت پذیرفت.

او افزود: مجسمه برنزی نادر سوار بر اسب بر سکوی ۱۷ متری در مجموعه باغ موزه نادری توسط ابوالحسن صدیقی طراحی و در کارخانه برونی ایتالیا قالب ریزی و در سال ۱۳۴۸ نصب شده و این اثر در تاریخ ۱۸/۹/۱۳۵۴ به شماره ثبت ۱۱۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مجموعه فرهنگی تاریخی نادری در چهارراه شهدا مشهد قرار دارد و ساعت بازدید از مجموعه در ایام نوروز از ۹ صبح تا ۲۱ است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن