شهری

کرونا ظرفیت قبور ذخیره در آرامستانهای مشهد را کاهش داد

کد خبر : 51510

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری مشهد گفت: ذخایر قبور در آرامستان‌های شهرداری مشهد به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش‌ یافته است و در حال افزایش این ظرفیت هستیم.

به گزارش صبح مشهد، به نقل از ایرنا، مهدی علی آبادی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: توسعه آرامستان‌ها از اقدامات در حال انجام است که بدین منظور ۲۳ هکتار زمین در بهشت رضا (ع) مشهد برای توسعه این آرامستان تملک شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر۱۲ هزار قبر آماده در آرامستان‌های تحت پوشش شهرداری مشهد وجود دارد که از‏ این تعداد چهار هزار قبر در بهشت رضوان است و تا پایان سال۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار قبر در بهشت رضا(ع) و ۱۵ هزار قبر در بهشت رضوان احداث می شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد بیان کرد: تا کنون ۴۰۰ هزار نفر در آرامستان بهشت‌رضای مشهد مدفون شده‌اند، این در حالی است که ۳۵ درصد متوفیان در مشهد اهل شهرستان‌های دیگر هستند.

وی افزود: در مجموع سه آرامستان بهشت رضا(ع)، بهشت رضوان و بهشت جوادالائمه(ع) تحت نظارت شهرداری است و ۶ آرامستان نیز در شهر وجود دارد که دیگر متوفی جدیدی در آن دفن نمی‌شود اما تحت نظارت قرار دارند.

علی آبادی گفت: روزانه به‌طور میانگین ۶۰ نفر در آرامستان‌های مشهد دفن می‌شوند که میزان مرگ و میر مردان بیشتر از زنان است.

مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: مدت‌زمان پذیرش و دفن متوفی نیز از ۱۴۰ دقیقه در سال جاری به ۱۳۳ دقیقه کاهش یافته و اگر دسترسی به سامانه ثبت‌احوال نیز در اختیار سازمان قرار بگیرد، می‌توان این زمان را حدود ۱۰ دقیقه دیگر کاهش داد.

وی در خصوص هزینه‌های کفن‌ و دفن نیز گفت: قبر رایگان است اما برای حمل به آرامستان، تغسیل، تدفین و کلیه اقدامات کفن و دفن ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

به گفته وی، مبلغ پیشنهادی هزینه کفن‌ و دفن برای سال آینده حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه‌ شده است.

علی آبادی اضافه کرد: دفن ورزشکاران و اصحاب رسانه در قطعه هنرمندان نیز فقط با نامه مدیر کل ورزش و جوانان یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و دخل و تصرفی برای دفن در قطعه هنرمندان و نام‌آوران نداریم.

آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد، به عنوان بزرگترین قبرستان این کلانشهر، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این آرامستان ۱۸۰ هکتاری از سال ۱۳۵۵ تاکنون به مدت ۴۵ سال عمده‌ترین محل دفن درگذشتگان در مشهد بوده است که همچنان فعال است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن