شهری

خرید اینترنتی نان، تخلفی جدید با هدف سودجویی از یارانه‌ها

کد خبر : 51192

طرح هوشمندسازی یارانه نان که با هدف جلوگیری از فروش خارج از شبکه آرد، احقاق حقوق مردم و هدایت مستقیم یارانه آن به سفره خانوارها از تیرماه امسال در خراسان رضوی آغاز شد، اکنون با موضوع جدیدی به نام خرید برخط نان، با چالش جدیدی مواجه شده که در تضاد با اهداف اصلی طرح است.

صبح مشهد- طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان (مهیا)، با انگیزه حمایت از مردم و خرج شدن یارانه دولت در محل آن، در دستور کار قرار گرفت و کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که یارانه آرد و نان تفاوتی ماهوی با یارانه دیگر کالاهای اساسی و حتی حامل‌های انرژی دارد و آن اینکه اقشار محروم‌تر جامعه از یارانه نان نفع بیشتری می‌برند چون مصرف بیشتری دارند، حال آنکه بیشترین یارانه دیگر کالاها و حتی حامل‌های انرژی، به افراد پرمصرف‌ و متمکنان می رسد.

در موضوع نان، پرمصرف‌ها، افراد و خانواده‌هایی هستند که تمکن مالی پایین‌تری دارند و به دلیل اینکه امکان تأمین کالاهای مصرفی دیگر را ندارند، نان بیشتری می‌خورند؛ البته این به شرطی است که واقعاً نان به مصرف این خانوارها برسد.

بنا به گفته و تاکید چندباره مسوولان کشوری و استانی، اجرای این طرح افزایش قیمت نان و نیز محدودیت خرید نان توسط مردم را در پی نخواهد داشت و حتی ابزار خاصی با عنوان کارت نان یا چیزی شبیه آن نیز برای مردم پیش بینی نشده است، به این معنا که مردم با هر کارت بانکی می توانند مطابق معمول، خرید نان را با نرخ مصوب انجام دهند.

از آنجا که اجرای یک طرح خوب اگر به شیوه بد انجام شود، پیامدها و آثار منفی دارد، اجرای طرح “مهیا” نیز در صورت هرگونه ضعف نظارتی و اجرایی با توجه به ارتباط مستقیم آن با نان و سفره مردم، می تواند آثار جبران ناپذیری روی اعتماد و نگاه مردم بگذارد، لذا برخورد قاطع با سودجویان ضرورتی است که باید مورد توجه مسوولان و متولیان امر باشد.

در میانه راه اجرای این طرح و با نظارت های قوی برای اجرای صحیح آن، برخورد با سودجویانی که آرد و نان یارانه‌ای را خارج از شبکه مصرف خانوار عرضه می کنند مورد توجه بود و متخلفان این حوزه به اشکال مختلف شناسایی و در برابر قانون قرار داده شدند.

اما این روزها با رشد روزافزون استفاده از اینترنت در جامعه و البته توسعه کسب و کارهای اینترنتی، امکان جدیدی فراهم شده است که از آن به عنوان سفارش برخط کالا یاد می‌شود و برخی عرضه اینترنتی نان را نیز در همین قالب گنجانده و امکانپذیر کرده اند.

فروش برخط نان یارانه‌ای تخلف است

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فروش نان یارانه‌ای (نوع یک یا دو) از طریق فضای مجازی و توسط شرکتهای پیک آنلاین و غیره تخلف است.

ناصر شعربافیان با اشاره به اینکه به مدیران شرکتهای سفارش اینترنتی مجاز رسما اعلام شده است که خرید نان یارانه ای توسط این شرکتها و ارسال برای مشتریان، بخصوص با قیمت آزاد تخلف است، افزود: این در حالی است که پیکهای این شرکتها نیز به صورت خارج از صف و بدون رعایت نوبت اقدام به خرید نان می نمایند.

وی ادامه داد: علاوه بر این به کلیه نانوایی هایی که آرد یارانه ای درجه یک یا دو استفاده می کنند اعلام شده است که هرگونه همکاری با این شرکتها و پیک های آنان، تخلف و با متخلفان برابر قوانین برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که هم نان های ۱۰۰ درصد یارانه ای و هم نانهای نیمه یارانه ‌ای، مشمول این ممنوعیت و محدودیت است زیرا ارائه یارانه به نان با هدف کمک به مردم است حال آنکه خرید نان یارانه دار توسط شرکتهای خرید آنلاین و فروش آن به نرخ آزاد، روند کمک به مردم را دچار اختلال و سود غیرمجازی را برای مدیران این شرکتها اعم از مجاز و غیرمجاز می کند.

شعربافیان گفت: قیمت هر ۲ نوع آرد یارانه ای درجه یک و ۲ در کیسه‌های سفید و زردرنگ با بازار اختلاف فراوانی دارد و بعضا قیمت این آرد در بازار ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش دارد، و دولت تاکید دارد که یارانه پرداختی به این آرد، به صورت مستقیم به جیب مصرف کننده برود.

۱۰۰ درصد نانوایی‌های مشمول مجری طرح

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد نانوایی‌های مشمول اجرای طرح نسبت به نصب دستگاه پوز مربوط اقدام کرده و مجری طرح هوشمندسازی عرضه نان هستند.

شعربافیان افزود: پنج هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی دارای مجوز در استان خراسان رضوی سهمیه آرد یارانه‌ای می گیرند که بیش از ۲ هزار و ۱۳۰ واحد از این تعداد در شهرستان مشهد فعالیت دارند.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: دولت باید بابت فروش نان توسط دستگاههای کارتخوان جدید ۱۵ درصد یارانه مستقیم به نانوایان پرداخت کند.

شعربافیان گفت: مشتریان در قبال خرید نان، باید حتما رسید دستگاه کارتخوان را دریافت کرده و دقت نمایند که اطلاعات آن برابر نان خریداری شده و به همان تعداد و از همان نوع کالا باشد و در صورت هرگونه مغایرت و وجود شکایتی سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ آماده دریافت شکایات مردمی در این زمینه است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارزش تخلفات نانوایی‌های استان طی پنج ماه اخیر ۵۴ میلیارد ریال بوده است که در این بازه زمانی ۱۰ هزار و ۸۷۴ مورد بازرسی از نانوایی های استان انجام شده است .

وی ادامه داد: در پی این بازرسی‌ها ۷۱۱ پرونده تخلف برای نانوایان متخلف تشکیل شده که مهمترین این تخلفات، گرانفروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد و نان بوده است.

نبود مجوز برای فروش آنلاین نان

شعربافیان گفت: تا کنون هیچ مجوزی برای فروش آنلاین نان در استان صادر نشده است و پیک‌های فعال در این زمینه به هیچ وجه نمی توانند بدون نوبت، اقدام به خرید نان و رساندن آن به سفارش دهندگان آنلاین با قیمتی گران تر از نرخ خرید نمایند.

وی تاکید کرد: این اقدام هم عدالت اجتماعی و هم قیمت فروش نان را به شدت زیر سوال برده و دچار چالش می کند اما برای نانوایی های آزادپز این محدودیت وجود ندارد و خرید نان توسط شرکتهای خرید آنلاین و پیکهای موتوری از آنان مجاز است.

وی تصریح کرد: در این نانوایی ها نیز رعایت نوبت در صف نانوایی آزادپز الزامی است و با متخلفان در این بخش برخورد می‌شود.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مردم می توانند هرگونه شکایت خود را در این زمینه به دفتر نظارت و بازرسی سازمان اعلام کنند تا با تشکیل پرونده، با متخلفان برخورد شایسته انجام شود.

۸۰ درصد قراردادهای فروش آنلاین با نانوایی های یارانه‌ای

کارشناس مدیریت، نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: بررسی های انجام شده مشخص کرد یکی از شرکتهای معروف فروش آنلاین کالا، ۸۰ درصد قراردادهای خود را برای خرید نان با نانوایی هایی دارد که از آرد یارانه‌ای نوع یک و ۲ استفاده می‌کنند.

رضا امید افزود: این اقدام کاملا خلاف قانون است ضمن اینکه فروش نانهای خریداری شده به نرخ دولتی در سامانه فروش این شرکت حتی بالاتر از نرخ نان آزاد هم قیمت گذاری و عرضه می‌شود؛ این در حالی است که حتی اگر وزن چانه و میزان کنجد مصرفی در نان بالاتر هم باشد ، طبق بررسی ها نرخ اعلامی این شرکت بسیار بالا و خارج از قاعده است.

وی ادامه داد: این شرکت در قراردادهای خود با نانوایی ها در پایان هر ماه اقدام به تصفیه حساب بابت فروش نان می‌کند ضمن اینکه از کل مبلغ فروش نان در این قالب، ۱۲ درصد سود از نانوا دریافت می کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر این شرکت ۲ شاکی خصوصی و یک شاکی عمومی دارد که علت شکایت آنان تفاوت نرخ نان فروخته شده با قیمت خریداری شده آن است.

کارشناس دفتر نظارت و بارزشی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این شرکت تا قبل از این طبق گفته نانوایی های طرف قرارداد، هزار تومان به عنوان هزینه بسته‌بندی از مشتری دریافت می کرد اما هزینه ای برای حمل نمی گرفت ولی اکنون چهار هزار تومان نیز از مشتری های خود به عنوان هزینه حمل دریافت می‌کند.

امید اظهار کرد: با توجه به اینکه دفتر پشتیبانی این شرکت در تهران قرار دارد، پیگیرهای لازم در این خصوص در حال انجام است.

وی تاکید کرد: اخطار به نانوایی هایی که با این شرکت و یا شرکتهای مشابه همکاری دارند، داده شده و خوشبختانه درصد قابل توجهی از نانوایی های دریافت کننده آرد یارانه‌ای، قراردادهای خود را این شرکت ها لغو کرده اند.

امید افزود: نظارت‌های دقیقی بر عملکرد نانوایی ها از سوی ما و بازرسان اتحادیه در حال انجام است و البته در این زمینه به کمک و مشارکت مردم نیازمندیم.

وی بیان کرد: در صورتی که قیمت مصوب خرید نان رعایت شود، مشکلی بروز نمی کند اما نکته در اینجاست که به عنوان مثال در حالی نان سنگک دو رو کنجد در فروش آنلاین به قیمت ۱۰ هزار تومان فروش می‌رود که نرخ نان سنگگ دولتی هزار و ۴۰۰ تومان و نیم یارانه ای ۲ هزار تومان است و بابت هر روی اضافی کنجد ۵۰۰ تومان افزایش می یابد.

وی افزود: بنابراین نهایتا یک نان سنگک دورو کنجد سه هزار تومان قیمت دارد، حال آنکه همین نان با ۱۰ هزار تومان به صورت آنلاین به دست مصرف کننده می رسد که تخلف گران فروشی و سوء استفاده در این قالب محرز است.

امید گفت: این وضعیت قیمت گذاری در شرایطی رقم می خورد که پیک های موتوری در این قالب عملا هیچ صف و انتظاری در نانوایی ندارند و صرفا با یک تماس تلفنی تا رسیدن به نانوایی باید نان برایشان حاضر باشد.

آغاز رسیدگی به پنج پرونده تخلف

امید با بیان اینکه رسیدگی ها و نظارت در این زمینه با قوت در حال انجام است، ادامه داد: در پیگیریهای انجام شده با اتحادیه نانوایان، این موضوع تذکر داده شده است و نظارت هایی توسط آنان نیز انجام می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون پنج پرونده تخلف نانوایی ها در این زمینه تشکیل شده و رسیدگی به موضوع تا روشن شدن موضوع در حال انجام است.

این کارشناس مسوول تاکید کرد: مردم می توانند به سه روش شامل سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ ، سامانه ۱۲۴ و شماره تلفن های ۳۷۰۱۶۳۳۴ و ۳۷۶۶۹۸۶۸ این تخلفات را به ما اعلام کنند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن