زندگی

چطور مچ خانمم را موقع سیگارکشیدن بگیرم؟

کد خبر : 51122

چند وقت پیش، به خانمم شک کردم که سیگاری شده است. البته باورم نمی شد اما الان تقریبا مطمئن هستم که بعضی اوقات در خانه، سیگار می‌کشد. یک بار هم از او پرسیدم، اما به شدت انکار کرد در حالی که همان موقع، من از بوی بد دهانش فهمیدم که سیگار کشیده است. حالا نمی‌دانم چطور مچ او را موقع سیگار کشیدن بگیرم؟ اصلا این کار فایده‌ای دارد؟

نویسنده : مصطفی نجمی| ‌ روان‌شناس و پژوهشگر اعتیاد

صبح مشهد- مخاطب گرامی، اطلاعات من برای راهنمایی شما کافی نیست. نه سن شما را می‌دانم و نه این‌که چند سال از شروع زندگی مشترک‌تان گذشته. همچنین از کیفیت زندگی‌مشترک‌تان، وضعیت فرهنگی شما و … بی خبر هستم اما باتوجه به مواردی که در سوال‌تان مطرح کردید، به نظر می‌رسد آن‌چه بیشتر از سیگاری بودن همسرتان شما را آزار می‌دهد، اصرار او بر نپذیرفتن این مشکل و متعاقب آن ناامیدشدن‌تان از تغییر یا همان ترک سیگار است. بررسی کنید چرا با این‌که شما تا حدود زیادی از سیگار کشیدن همسرتان اطمینان دارید ولی او همچنان انکار می‌کند؟ ممکن است یکی از دلایل مهم این انکار و نپذیرفتن مصرف سیگار از سوی همسرتان، ترس از طرد شدن و از دست دادن زندگی باشد. پیشنهاد می‌شود با نگاهی همدلانه و به دور از قضاوت و سرزنش با همسرتان درباره این مشکل گفت‌وگو کنید.

بی‌خیال مچ‌گیری شوید
گفته‌اید نمی‌دانم چطور مچ او را موقع سیگار کشیدن بگیرم؟ به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل انکار و مقاومت همسرتان در پذیرش موضوع سیگار کشیدن، تلاش بی‌وقفه شما برای اثبات لغزش رفتاری وی است. این نوع رفتار شما نشان دهنده نوعی بی‌اعتمادی به همسرتان است. به عبارت دیگر انرژی که همسر شما باید برای پذیرش، آمادگی و ترک سیگار داشته باشد، با توجیه کردن صرف زدودن این بی‌اعتمادی می‌شود. لطفا با پرسش‌های مکرر و کنکاش‌های کارآگاه‌گونه، بستر دروغگویی و بی‌اعتمادی را در همسرتان ایجاد نکنید.

سرزنش را فراموش کنید
در صورت پذیرش همسرتان درباره مشکل به‌وجود آمده، پیشنهاد می‌شود از هرگونه نصیحت و سرزنش اجتناب کنید. با توجه به این‌که پس از پذیرش مشکل، همسر شما در مراحل آغازین ترک قرار دارد (تمایل و آمادگی برای ترک)، برای بازیابی اعتمادبه‌نفس خود و کسب آمادگی نیاز شدیدی به حمایت‌های اجتماعی دارد. با سرزنش و نصیحت، فرایند درمان و تغییر را دچار اختلال نکنید.

چرا خانم‌تان سیگار می‌کشد؟
تحقیقات و پژوهش‌های متعدد نشان داده یکی از دلایل سیگار کشیدن افراد، کاهش یا رفع تنش بعد از رویدادهای استرس‌زای زندگی است. این افراد به دلیل ناآگاهی از راهبردهای مقابله‌ای موثر، بهترین و سریع‌ترین راه ممکن برای کاهش تنش را استفاده از سیگار می‌دانند. با توجه به یافته‌های پژوهشگران به نظر می‌رسد شناسایی استرس‌ها و تعارضات احتمالی و سعی در رفع یا کاهش آن ها با استفاده از راهبردهای مقابله با استرس و مهارت‌های حل مسئله، کمک بسیاری به شما و همسرتان می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای تحقق این مهم از یک روان‌درمانگر یا زوج درمانگر کمک بگیرید.

الان باید به خانم‌تان کمک کنید
بعد از بررسی علل زیربنایی سیگار کشیدن و رفع تعارضات احتمالی در زندگی مشترک یا بین فردی، در فضایی همدلانه و دوستانه و با کسب اطلاعات معتبر درباره روش‌های ترک سیگار از طریق کتاب یا کمک از متخصصان مربوط، برای رفع مشکل گام بردارید. آگاه باشید که درمان امکان‌پذیر ولی تدریجی است و نقش شما به عنوان یک منبع حمایتی در فرایند درمان بسیار مهم است.

منبع: زندگی سلام روزنامه خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن