پایتخت فرهنگ اسلامی

اسناد خطی “سادات موسوی” با قدمت ۷۰۰ ساله در مشهد رونمایی شد

کد خبر : 51097

اسناد خطی ۷۰۰ ساله “سادات موسوی” موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی همزمان با ایام وفات سالروز امام موسی کاظم(ع) طی مراسمی روز سه‌شنبه در مشهد رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد، در آیین رونمایی از این اسناد رونوشت مبایعه‌ نامه بین سادات موسوی در شهر مشهد مربوط به سال ۷۱۰ قمری، رونوشت مبایعه‌نامه بین بدرالدین طاهر موسوی با یکی از سادات موسوی در شهر مشهد در سال ۷۴۳، پرداخت مستمری توسط آستان قدس به خلیل‌الله الموسوی در سال ۱۰۰۴ و پرداخت مواجب توسط آستان قدس به میرزا سیداحمد موسوی، معلم مکتب‌خانه صحن جدید در سال ۱۳۱۳ قمری رونمایی شد.

از دیگر اسناد سلسله سادات موسوی موجود در گنجینه رضوی می‌توان به شجره‌نامه مربوط به سید بودن یکی از افراد و تأیید نسب وی به امام موسی کاظم(ع) در دوره قاجاریه، صورت اسامی سادات موسوی و حسینی زیارت‌نامه‌خوان و تحویل گندم توسط آستان قدس به یکی از سادات موسوی بر حسب عریضه مشارالیه متعلق به دوره قاجاریه اشاره کرد که در این مراسم معرفی و رونمایی شد.

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از این اسناد گفت: در عصر سامانی نسلی از حمزه پسر امام کاظم(ع) که به سادات موسوی شهره بودند، وارد منطقه طوس شدند و با سکونت در جوار بارگاه امام تا اوایل قرن دهم هجری نقابت سادات مشهد طوس و امور حرم را بر عهده گرفتند.

رضا نقدی افزود: کتاب ابوالحسن بیهقی از منابع مهم مطالعاتی سادات موسوی می‌باشد که این اسناد روشن کننده زوایای ناشناخته‌ای از تاریخ آستان قدس است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن