اجتماعیاستانیزندگیستون اصلی

موسسه امام جواد (ع) مأمن نیازمندترین و افتاده‌ترین معلولین استان

کد خبر : 13292

مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع) گفت: سعی کرده‌ایم نیازمندترین و افتاده‌ترین معلولین را جذب کنیم.
به گزارش صبح مشهد، محمدرضا بافقی‌زاده امروز در بازدید اصحاب رسانه از موسسه معلولین امام جواد (ع) با اشاره به اینکه «موسسه ما ۱۲۰ نفر پرسنل و ۲۵۰ نفر معلول و سالمند دارد»، اظهار کرد: معلولین ما از سن ۶ سال تا ۵۵ سال هستند و در بخش سالمندان هم، سالمندان ۶۰ تا ۹۰ ساله داریم. تلاش کرده‌ایم سالمندان معلول را جذب کنیم. سالمند سالم هم نگهداری می‌شوند اما تعداد آن‌ها کم است.
وی با اشاره به اینکه «۷۰ نفر سالمند در این مرکز وجود دارد»، افزود: ۱۵ نفر از این سالمندان معلول ذهنی و جسمی هستند و بقیه آن‌ها آلزایمر، پارکینسون ، هپاتیت، ایدز و… دارند.
مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع) تصریح کرد: ما سنگین‌ترین خدمات بهزیستی را در اینجا ارایه می‌دهیم؛ زیرا بسیاری از معلولین آموزش‌پذیر و تربیت‌پذیر هستند و کارهای خود را می توانند انجام دهند؛ حتی در بخش بیماران روانی مزمن که از فعالیت‌های بهزیستی است خود بیماران کارهای آسایشگاه را انجام می‌دهند اما معلولینی که ما داریم روی تخت، افتاده و در حد فلج مغزی هستند.
بافقی‌زاده افزود: آن‌ها کوچکترین اعمال خود را نمی‌توانند انجام دهند و این کارها توسط تعداد زیادی پرسنل انجام می شود. به طور مثال ما باید خودمان غذا را به دهان آن‌ها بدهیم.
مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع) با تاکید بر اینکه «مردم بیشتر از این مرکز سر بزنند»، اظهار کرد: اغلب افرادی که ما در مرکز خود نگهداری می‌کنیم یتیم، رهاشده و یا از خانواده نیازمند هستند. اکثر آن‌ها معلولیت‌های مادرزادی دارند اما برخی هم بر اثر عوامل دیگر دچار معلولیت شده‌اند. اکثر معلولین ما آموزش‌پذیر نیستند و صحبت نمی‌کنند. ما سعی کرده‌ایم نیازمندترین و افتاده‌ترین معلولین را جذب کنیم.
وی یادآور شد: ما در سال ۷۳ و از یک مکان استیجاری در جاده طرقبه فعالیت خود را آغاز کردیم تا امروز که اینجا در مالکیت خود مجموعه قرار دارد و علی‌رغم تمام مشکلاتی که تاکنون وجود داشته حرکت مجموعه روبه پیش بوده است. اگر ما و مسئولین بخواهیم منت بگذاریم اشتباه است، تمام حرکت ها را مردم انجام می‌دهند.
بافقی‌زاده خاطر نشان کرد: در این چهل سال که از انقلاب می‌گذرد سازمان بهزیستی یک مرکز به حجم مرکز ما ایجاد نکرده است. مراکز موجود که سه مرکز بزرگ هستند از قبل از انقلاب بوده‌اند البته چند مرکز ایجاد شده است اما به این حجم نیست.
مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع) تصریح کرد: تاکنون یک متر زمین از مسئولین نگرفته‌ایم و هزار تومان وام بدون بهره هم دریافت نکردیم. هر چه هست یک حرکت تماما مردمی است. حمایت بهزیستی برای هر معلولی که جذب موسسه می شود یک سوم الی یک پنجم مبلغی است که به مراکز خود می‌دهد.
مجموعه ما غریب است
وی خاطرنشان کرد: مجموعه ما غریب است؛ متاسفانه در تمام کشور رانت و انحصار وجود دارد. در قسمت کمک‌های مردمی و مشارکت هم رانت بوده و هست. به طور مثال افراد برای کمک کردن و مشارکت به جایی می‌روند که افراد مهم دیگری در آنجا حضور داشته باشند  تا بتوانند از کمک‌های این افراد در روزهای مبادا استفاده کنند. اما در اینجا هر کس را که برای کمک می‌آید فقط و فقط  خدا می‌بیند و او برای دل خودش کار می‌کند.
بافقی‌زاده افزود: جاها و عناوین در کشور ما معکوس شده، فرض کنیم مرکز خصوصی یعنی مرکز خیریه و مرکز خیریه یعنی مرکز خصوصی. سازمان بهزیستی یک‌پنجم هزینه‌ای که مراکز خیریه خودش برای نگهداری معلولان تعیین کرده‌اند، به ما می‌دهد و همچنین می‌گوید حق ندارید از مردم کمک بگیرید؛ مددجویان که نیازمند هستند پولی برای کمک ندارند ما هم که پولی نداریم بعد تکلیف چه می‌شود؟ چطور می‌شود سازمان بهزیستی برای مراکز خودش چه خصوصی و چه خیریه ۵ برابر مراکز دیگر اعلام هزینه کند و آن هزینه را از مردم وصول کند. اما بگوید یک پنجم آن برای ما هم زیاد است.
خراسان رضوی بیشترین آمار معلولین را دارد
مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع)  تصریح کرد: سازمان بهزیستی استان بیشترین آسیب را از نظر جامعه معلولین دارد زیرا علاوه بر معلولینی که در استان ما زندگی می‌کنند معلولین سایر استان‌ها به امید شفا به در خانه علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) می‌آیند اما هنگامی که شفا پیدا نمی‌کنند رها می‌شوند. ما بیشترین آمار معلولین را در خراسان رضوی داریم.
بافقی‌زاده بیان کرد: هنگامی که خانواده افراد معلول به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند سازمان معلول آنها را پذیرش نمی‌کند و آنها باید در نوبت قرار بگیرند و بنابراین ناچار می‌شوند معلول خود را رها کنند.
هزینه یک و نیم میلیونی نگهداری از معلولین
وی بیان کرد: سازمان بهزیستی هزینه یک معلول در ماه  را بدون مواد مصرفی همچون پوشک، دارو و …  ۹۶۰ هزار تومان تعیین کرده، اما هزینه‌ای که ما صرف آنها می‌کنیم حدودا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بهزیستی هم ماهیانه ۵۶۰ هزار تومان یارانه به ازای هر نفر به ما می‌دهد. اگر معلول بلا صاحب باشد ۱۰۰ هزار تومان در پایان سال به یارانه اضافه می‌شود.

بافقی‌زاده تصریح کرد: جز معدود مراکزی هستیم که مواد یک بار مصرف به معلولین ارایه می‌دهیم این مواد هزینه بالایی دارند.

مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع) با بیان اینکه «حدودا ۱۰ نفر هیات امنا داریم»، عنوان کرد: تاکنون حدود ۳۰۰۰ نفر از مجموعه ما بازدید داشته‌اند که بسیاری از آنها پس از آن بازدید رفته‌اند و دیگر نیامده‌اند. مجموع خیریانی که به صورت مستمر به ما کمک می‌کنند ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر هستند.

وی با اشاره به اینکه «بخش عمده‌ای از غذاهای نذری مردم به دلایل مختلف دور ریخته می‌شود»، عنوان کرد: اگر مردم نذورات خود را به صورت خشکبار برای ما بیاورند ما می‌توانیم آن نذورات را برای معلولین استفاده کنیم. طریقه پخت غذا برای معلولینی که در این مرکز نگهداری می‌شود با غذاهای عادی فرق دارد. غذای آنها باید پوره و چرخ و با سوپ قاطی شوند تا معلولین بتوانند بخورند.

مدیرعامل موسسه معلولین امام جواد (ع) ادامه داد: امکان مریض شدن بچه‌ها با خوردن غذاهای بیرون وجود دارد. آنها رژیم غذایی خاص دارند و  کارشناسان بهداشت و تغذیه بر رژیم آنها نظارت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید انحصار طلب باشیم، گفت: نمی‌گوییم مردم فقط به ما کمک کنند مردم به هر معلولی که در هر جایی وجود دارد کمک داشته باشند. انحصار گرایی باعث شده مردم فقط به سه الی چهار مرکز خاص کمک کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. توروخدا کمکم کنین به صورت داوطلبانه تواین مراکز کمک کنم ولی نمیدونم ازکجا شروع کنم

    1. عزیزم من اینجا رو نمیدونم
      ولی گلستان امام علی رو زنگ زدم
      برای کارای اداری یا کارای دیگه نیرو میخواستن یه زنگ بزن خودشون بیشتر راهنماییت میکنن
      کلا هر خیریه ای رو که مد نظرته بهش زنگ بزن
      اگه نیرو بخوان میگن
      چون اینجور جاها معمولا نیرو افتخاری میگیرن بدون حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن