شهری

۴۵ هزار فقره اعمال قانون معاینه فنی در مشهد

کد خبر : 50753

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: در یک هفته بیش از ۴۵ هزار فقره اعمال قانون معاینه فنی در سطح معابر شهر مشهد انجام شده است.

سرهنگ علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار داشت: درباره معاینه فنی اغماض نمی‌کنیم، چون بحث هوای پاک و رعایت قوانین و مقررات مطرح است، در بازه زمانی بعد از تشکیل کمیته اضطرار، در یک هفته بیش از ۴۵ هزار فقره اعمال قانون معاینه فنی در سطح معابر شهر مشهد انجام شد که مبلغ جریمه اعمال قانون برای برگه معاینه فنی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: هر خودرویی که معاینه فنی ندارد از طریق عوامل اخطارنویس و یا از طریق دوربین‌های نظارتی تصویری به طور خودکار اعمال قانون می‌شود، روزی یک بار این‌ها اعمال قانون می‌شوند، یعنی اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، ممکن است در یک ماه بارها اعمال قانون شود، بنابراین هزینه رفتن به معاینه فنی بسیار کمتر است و برای فرد توجیه دارد.

رحیمی عنوان کرد: از سال گذشته که سامانه دوربین‌ها در معاینه فنی فعال و این کاربری هوشمند به سطح شهر اضافه شده است، صف‌های معاینه فنی همیشه مملو از خودرو است که قبلا به این شکل نبود، این موضوع نشان می‌دهد افراد مراجعه کننده برای معاینه فنی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده‌اند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی بیان کرد: بخشی از آلودگی هوا مربوط به وسائل نقلیه و ۱۲ درصد از آلودگی هوا مربوط به تردد موتورسیکلت‌ها است، بنابراین جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت‌های موجود و جمع‌آوری موتورسیکلت‌های دو زمانه و ایجاد بازدید معاینه فنی برای تمامی موتورسیکلت‌ها از جمله الزاماتی است که باید به سرعت انجام شود تا موتورسیکلت‌ها را در زمینه هوای پاک به حد استاندارد برسانیم.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد اقدام خوبی در زمینه موتورهای برقی از ۲۶ آذرماه انجام داد که در این راستا ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را جایگزین کرده است.

رحیمی بیان کرد: درباره خودروهای سواری هم خودروهای دودزا در شهر تردد می‌کنند که بحث اصلی تردد آن‌ها مربوط به این است که کیفیت خودرویی ما کمی پایین است، مسئله بعدی سنگینی هزینه‌های تعمیرات موتور است، همچنین مسئولیت‌پذیر نبودن افراد از نظر فردی و اجتماعی در زمینه تردد با خودروهای دودزا نیز مطرح است که سبب شده است مشکلاتی ایجاد شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا گفت: ما به سمتی می‌رویم که بتوانیم پیاده‌راه در شهر ایجاد کنیم، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را رونق دهیم، استفاده از دوچرخه و حمل و نقل پاک را جایگزین کنیم، همچنین بتوانیم خودروی تک سرنشین را کم کنیم تا مردم به سمت حمل و نقل عمومی بروند، این‌ها مواردی است که می‌تواند به بحث مقابله با آلودگی هوا کمک کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن