اسلاید شوشهری

بزرگترین آبشار مصنوعی کشور در مشهد افتتاح شد

کد خبر : 41511

پروژه “کوهشار” به عنوان بزرگترین آبشار مصنوعی کشور عصر دوشنبه در ارتفاعات جنوبی مشهد به بهره برداری رسید.

به گزارش صبح مشهد، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این مراسم گفت: عملیات اجرایی کلان‌ پروژه کوهشار در ارتفاعات جنوبی مشهد و در حاشیه بولوار نماز در مساحت بیش از ۷۸ هکتار از سال گذشته آغاز شد.

مهدی بعقوبی افزود: این پروژه با هدف ایجاد فضای آرامش‌بخش برای مردم و با رعایت مدیریت منابع آب و کمترین تغییرات در محیط طبیعی براساس طراحی منطبق با توپوگرافی زمین، طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین به منظور کاهش هدر رفت آب در این پروژه، تمامی مسیرهای آب و مخازن ایزوله شده یا در بسترهای سنگی کوه تعبیه شده است.

معاون شهردار مشهد گفت: مسیرهای تردد شهروندان در شیب کوه به صورت طبیعی و منطبق با محیط کوهستانی با پوشش شنی احداث شده، سایر مسیرها نیز با شیب تندتر به صورت پاکوب طراحی و اجرا شده و متناسب با استفاده کوهنوردان به صورت طبیعی قابل توسعه است.

وی افزود: در این پروژه فضایی به وسعت بیش از ۱۴ هکتار به مسیر آب و فضای سبز پیرامونی آن اختصاص یافته و مابقی عرصه نیز به صورت جنگل‌کاری روی شیب های کمربند سبز جنوبی در طرفین اجرا شده است.

بعقوبی ادامه داد: بخش های اصلی این پروژه از خط‌الراس تا دریاچه پایینی به ترتیب شامل آبشار ۱۹۰ متری خط الراس، آبراهه‌ای به طول بیش از ۲۵۰متر، استخر اول به مساحت ۸۰۰ مترمربع بر روی مخزن ذخیره آب به حجم ۳۵۰۰ مترمکعب و سرپوشیده است.

وی گفت: رودخانه‌ای به عرض حدود ۴.۵ متر و طول ۳۰۰ متر با تراس بندی در طول مسیر با مصالح سنگی و منطبق با دره طبیعی موجود ایجاد شده و در نهایت دریاچه اصلی پروژه با مساحت ۴۲۰۰ مترمربع، به دلیل انطباق با شیب طبیعی زمین در دو سطح با اختلاف ۲.۵ متر طراحی شده است.

شهردار مشهد نیز در باره این پروژه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: کوهشار یک تحول جدی در حوزه های تفرجی ارتفاعات جنوبی مشهد است، دغدغه اینکه چطور بتوانیم بدون تخریب محیط زیست از فضاهای طبیعی مشهد برای بهره مندی شهروندان از طبیعت استفاده کنیم، ما را به ایده کوهشار رساند و فکر می کنم مردمانی که به این مجموعه ۷۸ هکتاری و آبشار و آبراه آن سری بزنند بهتر متوجه این نکته خواهند شد.
محمد رضا کلایی افزود: شعار پروژه کوهشار، “سلام به آرامش” است، به همین دلیل تمام سعی در طراحی و اجرای این مجموعه متمرکز بر این نیاز بوده که همه ما به عنصر آرامش توی این روزهای سخت احتیاج داریم، از طرفی از کنار کوهشار می توان مناظر زیبای شهر را به راحتی دید، هر چند ساخت و سازهای پیرامون حرم مطهر رضوی ما را از دیدن گنبد طلایی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) محروم می کند اما مناره های صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی از کوهشار قابل رویت است و می شود با سلام به حضرت آرامش دل های خود را دوچندان کرد.
وی ادامه داد: آب جاری در پروژه کوهشار در حال گردش است و براساس طراحی مشاور، میزان تبخیر حداقلی دارد و این مساله در طراحی پروژه لحاظ شده و در این روزهای سخت ازنظر شرایط آبی، بی گدار به آب نزده ایم تا مشکلی تازه برای شهر ایجاد شود.

در این مراسم همچنین ۵۰ زوج جوان ازدواج خود را جشن گرفتند.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن