اجتماعیاخبار مهم

جشن عجیب مکزیکی ها برای ادای احترام به رفتگان!+تصاویر

جشن عجیب مردگان چیست و چرا برگزار می‌شود؟

کد خبر : 24602

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، آمریکایی‌ها از دیرباز در آخرین روز ماه اکتبر جشن‌ هالووین برگزار می‌کرده‌اند که روز شادی است که به تمام چیزهای شبح‌وار اختصاص داده می‌شود. اما به‌تازگی جشن پاییزی دیگری راه خود را به درون فرهنگ آمریکا باز کرده است: دِیا دِلوس موئتروس (یا روز مردگان) – یک جشن مکزیکی که برای ادای احترام به رفتگان برگزار می‌کنند.

این مراسم  سه‌روزه در روزهای ۳۱ اکتبر، ۱ نوامبر و ۲ نوامبر برگزار می‌شود و اقشار مختلف جامعه آمریکا برای دیدن آن به مکزیک می‌آیند. بااینکه این جشن به زیباترین حالت خود همه ساله در مکزیک برپا می‌شود، اما برخی شهرهای ایالات‌متحده نیز در حال پیوستن به بزم آن‌ها هستند. در ادامه خواهید دید که چه مکان‌هایی در کشور آمریکا از ساحل کالیفرنیا تا خیابان‌های نیویورک جشن روز مردگان را برپا می‌کنند تا برای دیدن آن مجبور نباشید به مکزیک سفر کنید.


بیش از سه دهه است که کاسبان خیابان اولورا هرساله بازار خیابانی شلوغشان را به نقطه‌ای برای برپایی جشن روز مردگان تبدیل می‌کنند. در معرکه امسال آن‌ها که از ۲۵ اکتبر آغاز شده و ۲ نوامبر به پایان می‌رسد، چیزهایی مانند مجموعه‌ای از میزهای عشای ربانی (آیین سپاسگزاری) مسیحیت، اجراهای زنده، رنگ‌آمیزی صورت و یک حرکت دسته‌جمعی مایایی که نگین انگشتری این مراسم می‌باشد را خواهید یافت.
پنجاه سال است که سانفرانسیسکو روز مردگان را جشن می‌گیرد. هرسال در روز ۲ نوامبر اهالی شهر سانفرانسیسکو به منطقه میشِن (محله‌ای زیبا و رنگارنگ با فرهنگ مکزیکی) هجوم می‌برند تا در جشن میزهای عشای ربانی شرکت کنند. در این مراسم محبوب، از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود تا لباس سنتی مخصوص روز مردگان را بپوشند، در محله بچرخند و در مراسم میز عشای ربانی مشارکت کنند (که تنها با نور معنوی شمع‌ها انجام می‌شود.


با امسال دقیقا یک دهه است که جشن مردگان در ایالت فلوریدا برپا می‌شود. این جشن که در امتداد منطقه ریورواک فورت لودردِیل برگزار می‌شود به آداب‌ورسوم کهن رنگی مدرن‌تر بخشیده است. در وب‌سایت این جشن توضیح داده شده است که: «مأموریت ما این بود که هرسال روز ۲ نوامبر یک رویداد برجسته و آزادانه را برای تمام سنین در فلوریدای جنوبی برگزار کنیم که ضرورت فرهنگی سنت روز مردگان را حفظ کرده و آن را محترم بشمارد، اما در عین‌ حال با کمک هنرمندان منطقه، زیبایی مدرن نیز با آن ترکیب شود.»

امسال روز مردگان در شهر سان آنتونیو زودتر از موعد آغاز خواهد شد. ۲۶ و ۲۷ اکتبر، در مرکز فرهنگی محبوب شهر به نام همیسفر جشن مردگان برگزار می‌شود و رژه‌های عروسکی، کارگاه‌های هنری، اجرای موسیقی، شعر زنده و یک مسابقه میز عشای ربانی از برنامه‌های آن خواهند بود.

محله اولد تاون شهر سن دیِگو نیز که به مرز مکزیک چسبیده است، از بهترین مکان‌هایی است که جشن روز مردگان در آن برپا می‌شود. یکم و دوم نوامبر، این محله بسیار زیبا با برگزاری یک جشن افسانه‌ای زیباتر از پیش خواهد شد؛ «مراسمی که طراحی شده است تا به تاریخ، فرهنگ و میراث ناحیه سن دیِگو ادای احترام شود و این سنت بسیار مهم و شاد جشن گرفته شود.»

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن