اسلاید شویادداشت روز

اقتصاد چرخشی تامین منابع مالی شهر به روش های نوین

کد خبر : 50357

یکی از اهداف معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تحقق اقتصاد چرخشی و بازیافت مواد و انرژی جهت بهبود کیفیت محیط زیست شهری در موضوع پسماند با مشارکت بخش خصوصی می باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، دکتر محمود عبدلله زاده عضو و دبیر کمیسیون تخصصی تامین منابع و تحقق اقتصاد چرخشی در موضوع پسماند در گفتگو با خبرنگاران افزود: با افزایش روز افزون پسماندها ، از محل دفن چندین هزار تن زباله در سال، گازهای مختلفی تولید می‌شود که با استفاده از تکنولوژی و مبتنی بر فناوری روز دنیا این امکان وجود دارد تا با جمع آوری و استحصال این گازها طی فرآیند تخمیر و تولید گاز با عنوان نیروگاه بیوگازسوز، انرژی برق تولید گردد.

عبدلله زاده ادامه داد: این مهم از یک سو کمک شایانی به کاهش آلایندگی زیست محیطی نموده و از سوی دیگر از طریق بازیافت انرژی این امکان وجود دارد تا با هدایت برق تولیدی و توزیع در شبکه ی داخلی در بازار برق در زمان پیک تقاضا مشکل عرضه ی برق مرتفع گردد.

دبیر کمیسیون تخصصی تامین منابع و تحقق اقتصاد چرخشی در موضوع پسماند افزود: در این راستا با هماهنگی سازمان مدیریت پسماند و لحاظ تجارب موفق شهرداری مشهد در استخراج گاز حاصل از مراکز دفن زباله نسبت به انعقاد قرارداد پروژه احداث نیروگاه بیوگاز(تولید انرژی الکتریکی از گاز لندفیل ایستگاه شماره ۲ پسماند) و فروش برق تولیدی به سازمان انرژی‌های تجدید پذیر (ساتبا) اقدام گردید.

عبدلله زاده خاطر نشان ساخت: این قرارداد با حجم سرمایه گذاری ۴۳۸،۰۰۰ میلیون ریال طی ۲۰ سال دوره بهره‌برداری اولین و تنها قرارداد سرمایه‌گذاری با مشارکت صد در صدی بخش خصوصی برای تولید سالانه ۱۵میلیون کیلو وات ساعت می‌باشد.

وی تاکید کرد: این قرارداد منطبق بر آخرین مصوبات و آیین نامه های تدوین شده در وزارت نیرو و در چارچوب برگزاری فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار که در آذر ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده است منعقد می‌گردد.

گفتنی است، پروژه نیروگاه بیوگازسوز به عنوان یکی از پروژه های منحصر به فرد و پیشتاز در حوزه ی پسماند به لحاظ زیست محیطی و اقتصادی بوده، که با توجه به وجود مراکز دفن در کلیه شهرهای کشور، می تواند الگوی سرمایه‌گذاری مناسبی برای کل کشور باشد.

همچنین کمیسیون تخصصی تامین منابع و تحقق اقتصاد چرخشی با موضوع پسماند، ماموریت یافته با ارائه محتوای علمی و عملی جهت تصمیم گیری مبنی بر تحقق اقتصاد چرخشی در موضوع مدیریت پسماند، به کمک اقتصاد شهر در تامین منابع آمده و با رویکرد حداقلی کردن هزینه پرداختی ذی نفعان با توجه به شناسایی و معرفی روش های مشارکت آنان منطبق بر همسو سازی منافع شخصی با منافع اجتماعی و همچنین ایجاد انتفاع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در زنجیره پسماند اعم از تولید، توزیع، مصرف، ذخیره، حمل، پردازش، دفن و تبدیل به انرژی ، گام های مهمی در راستای سیاست های شورای ششم و شهردار مشهد بردارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن