اجتماعی

برفی نشی

کد خبر : 49953

بارش برف بعد از مدت‌ها، حس و حال قشنگی را به همه تزریق کرده اما زندگی در روزهای برفی از پیاده روی و تردد در شهر تا گرمایش خانه ،تجهیزات خودرو و… ملزومات خودش را دارد

صبح مشهد- مدت‌ها بود در شهرهای‌مان به‌خصوص مشهد، رنگ برف را ندیده بودیم. بارها طی سال‌های اخیر پیش‌بینی‌های هواشناسی از بارش برف خبر دادند، اما یا برفی نبارید یا آن‌قدر کم بارید که نفهمیدیم کی آمد، کی تمام شد و… ولی برف روز یک شنبه حسابی همه را غافلگیر کرد. برفی که برای چند ساعت بارید، حسابی بود و باعث شد یک دل‌سیر برف ببینیم و جالب‌تر این که به دلیل پیش‌بینی‌های هواشناسی اصلاً در انتظارش نبودیم، اما بارید و بارید تا همه جا یکدست سفیدپوش شود. برف که می‌آید کوچه و خیابان‌ها ساکت می‌شوند. سال‌ها قبل در روزهای برفی صدای استارت خودروهایی که روشن نمی‌شدند یا در برف گیر کرده بودند ما را از خواب بیدار می‌کرد تا سراغ رادیو برویم و ببینیم تعطیل شده‌ایم یا نه. صدای برف‌اندازها که با پاروهای بزرگ در کوچه‌ها دنبال نان حلال و زحمت‌کشی بودند هم به‌گوش می‌رسید، اما حالا روزهای برفی را با دغدغه پکیج، ایزوگام پشت‌بام و چیزهای دیگر می‌شناسیم. در این پرونده به سراغ موضوعاتی رفتیم که برای طی کردن بدون دغدغه روزهای برفی نیاز دارید.همراه ما باشید.

تکنیک‌های پیاده‌روی در برف
بیشتر ما با دیدن برف قید پیاده‌روی یا کاری را که قرار بود در آن روز انجام دهیم، می‌زنیم و حتی برای خرید روزانه هم به دردسر می‌افتیم، اما اگر مجبورید یک مسیر برفی را طی کنید تا به محل‌کار، مدرسه یا دانشگاه برسید یا قصد پیاده‌روی در برف را دارید به تکنیک و لوازمی نیاز دارید که کار را برایتان راحت‌تر می‌کند.

گام‌های کوتاه، مطمئن‌تر است
پیاده‌روی در مسیرهای برفی، سخت و دردسرساز است و نمی‌توان سبک طبیعی خود در راه رفتن را حفظ کرد. برای پیاده‌روی در برف و حفظ تعادل، باید گام‌های کوتاه و مطمئن بردارید. این‌گام‌ها کمک می‌کند عمق برف و یخ را بسنجید. همچنین می‌توانید پاهای‌تان را روی زمین بکشید و خیلی از هم دور نکنید. اگر قرار است در یک سطح شیب‌دار پوشیده از برف راه بروید، بهتر است در یک خط حرکت کنید، یک گام به جلو بردارید و پای دیگر را به موازات آن حرکت دهید. پاهای‌تان نباید با هم تقاطع داشته باشد، زیرا در این حالت بدن‌تان بسیار ناپایدار می‌شود.

مثل یک پنگوئن راه بروید
بیشتر افراد هنگام برف، باد و باران، سرشان را پایین می‌‌آورند، غافل از این که این کار می‌تواند مقدمه زمین افتادن‌ را فراهم کند. بهتر است وقتی راه می‌روید به جلو نگاه کنید و حواس‌تان به یخ و برگ‌های مرطوب باشد. در چنین شرایطی اگر شبیه پنگوئن‌ها راه بروید، مرکز ثقل‌تان روی پای جلو حفظ می‌شود و به شما در قرار گیری به حالت قائم کمک می‌کند. همچنین گاهی مسیرتان یخ‌زده یا لغزنده به نظر نمی‌رسد اما یک ورق نازک از یخ شفاف مسیرتان را پرخطر کرده است و باید بیشتر احتیاط کنید چرا که بیشترین لغزش و سقوط‌ها در مکانی اتفاق می‌افتد که مردم آن را امن‌تر می‌دانستند؛ مثل بیرون در ورودی، روی پله‌های مقابل در، در مسیر یا هنگام پیاده‌شدن از خودرو.

نیازمندی‌های یک روز برفی
بهتر است در یک روز برفی این وسایل را با خود به همراه داشته باشید.
کفش پراصطکاک دلیل اصلی سقوط شدید هنگام قدم زدن روی یخ یا برف، نبود اصطکاک بین کفش و زمین است. چکمه و کفش‌هایی که کف آن‌ها با زمین اصطکاک ایجاد می‌کند، بهترین گزینه هستند.

دستکش مناسب همیشه یک جفت دستکش داشته باشید تا به شما کمک کند در هوای سرد برای حفظ تعادل دستان خود را بیرون از جیب‌هایتان نگه دارید.
کلاه و لباس لایه‌لایه اگر کاپشن‌تان کلاه ندارد حتما از یک کلاه برای گرم کردن سر خود استفاده کنید. همین‌طور بهتر است به صورت لایه‌لایه (سیستم پوست پیازی) لباس بپوشید تا بدن‌تان در برابر ورود سرما مقاوم‌تر باشد. بیشتر کوهنوردان از این سیستم در کوهستان استفاده می‌کنند.

آماده‌سازی خودرو برای سرما و رانندگی در برف
اگر می‌خواهید در روزهای سرد و برفی، با دردسرهای خراب شدن خودرو مواجه نشوید باید چند توصیه را جدی بگیرید

باتری در هوای سرد کارایی باتری حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و استارت خوردن مشکل می‌شود. بنابراین باید وضعیت شارژ و ولتاژ باتری توسط کارشناس بررسی شود، به خصوص اگر عمر باتری بیش از ۲ سال است.

ضدیخ برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور و ترکیدن لوله، شیلنگ و اتصالات، حتما در زمستان از ضد یخ استفاده کنید.

لاستیک‌ها و زنجیر چرخ اگر لاستیک‌ها آج مناسبی ندارند یا ترک‌های ریز روی دیواره‌ها می‌بینید، آن‌ها را عوض کنید. با سرد شدن هوا باد لاستیک‌ها را هم تنظیم کنید. همچنین به همراه داشتن زنجیرچرخ مناسب را فراموش نکنید و روش بستن آن را تمرین کنید.

برف‌پاک‌کن‌ها تیغه‌های برف پاک‌کن‌‌ها و سیستم آب‌پاش شیشه‌شوی را بررسی کنید و داخل آن مایع مخصوص که ضد یخ‌زدگی باشد (یا کمی الکل) بریزید. پیش از خاموش کردن خودرو، برف پاک‌کن‌ها را خاموش کنید.

روغن موتور در هوای سرد روغن موتور غلیظ می‌شود که برای خودرو مضر است. بیشتر خودرو‌ها از روغن موتور‌های چهارفصل استفاده می‌کنند ولی باز هم در آستانه سرما در این زمینه با متخصص مشورت کنید.

چراغ‌ها از بررسی سلامت چراغ‌های جلو و عقب و چراغ ترمزها غافل نشوید. به خصوص مه‌شکن‌ها را هم تست کنید که سالم باشند.

نکات مهم رانندگی در برف و یخ
برخلاف باور غلط، گرم کردن خودرو در حالت درجا، کار درستی نیست و باید پس از روشن‌کردن موتور، با دنده سنگین شروع به حرکت کنید.

در صورت سُر خوردن خودرو از ترمز گرفتن ناگهانی پرهیز کنید. فرمان خودرو را مهار کنید و به هر جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است، بچرخانید. بهتر است خودرو روی دنده سنگین قرار داده شود. سعی نکنید که با لیز خوردن مبارزه کنید.

هرگز از آب داغ برای پاک کردن شیشه یخ‌زده خودرو استفاده نکنید چون باعث ترک خوردن آن می‌شود.

از فشردن ناگهانی پدال گاز و ترمز پرهیز کنید. وقتی می‌خواهید از سرعت خودرو بکاهید کافی است فقط روی پدال ترمز آهسته ضربه بزنید.

با سرعت زیاد دور نزنید، سبقت نگیرید و فرمان را نچرخانید. از تعویض ناگهانی و رفتن به دنده سنگین هم خودداری کنید.

فاصله خود را با خودروهای جلویی حفظ کنید. با نور کم حرکت کنید و از خطوط وسط و کنار جاده کمک بگیرید.

در سربالایی‌ها توقف نکنید تا مجبور به فشردن زیاد پدال گاز نشوید و حرکت مجدد برای شما دشوار نشود.

مواظب باشید حین عبور از چاله‌ها و… آب و گِل را به سمت عابران نپاشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن