اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

در جلسه نقد اثر جدید محمدمیرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان مطرح شد

دشت مرموز، نمایی از واقعیت امروز جامعه است

کد خبر : 49668

محمدمیرکیانی در نشست بررسی و نقد کتاب «دشت مرموز» گفت: این کتاب را با هدف بیان وقایع امروز جامعه با زبانی ساده و جدید برای نوجوانان و تکیه بر فرهنگ ایرانی نوشته¬ام.

صبح مشهد- جلسه نقد و بررسی مجموعه چندگانه «دشت مرموز» به قلم محمد میرکیانی، نویسنده آثار کودک و نوجوان که شامل سه کتاب «جشن خرگوش ها»، «ملکه موش ها» و «بازی بازها» است از سوی موسسه فرهنگی و انتشاراتی به نشر آستان قدس رضوی در کتابفروشی مرکزی به نشر در مشهد به همراه حجت الاسلام محمدرضا جوان آراسته، نویسنده و کارشناس فرهنگی برگزار شد. کتاب «دشت مرموز» یک مجموعه سه‌گانه است که به ارتباط و درک نوجوانان درباره مسائل جهان، آگاهی بخشی و شناخت آن‌ها نسبت به مسائل گوناگونی که در اطراف ما اتفاق می‌افتد، پرداخته است.

اهمیت سبک داستان حیوانات از گذشته تا کنون
محمد میرکیانی در ابتدای نشست با بیان این مطلب که دو نکته در پرداختن به داستان حیوانات از گذشته های دور مورد توجه بزرگان ادبی ما بوده است تشریح کرد: نکته نخست، تقویت تخیل کودک و نوجوان و حتی مخاطب بزرگسال است و نکته دوم که بسیار مهم است توجه به امر تربیتی است. افراد صاحب نظر در حوزه ادبیات از این طریق به بیان حقیقت و فضای واقعی جامعه متناسب با زمانه خود پرداختند مثل آثار معروفی همچون کلیله و دمنه، بوستان و گلستان سعدی، بختیارنامه، مثنوی معنوی و مثنوی طاقدیس ملااحمد نراقی؛ چرا که معتقد بودند مطرح کردن داستان از نگاه «بد من» ها و چهره های منفور اثرات مخربی دارد و این سبک در جهان نیز بسیار مرسوم است. در پویانمایی های ویژه کودک و نوجوان که سرمایه های عظیمی صرف ساخت آنها می شود نیز از شخصیت های حیوانات استفاده می شود و توجه ویژه ای به این قالب دارند.

نویسنده کتاب «دشت مرموز» دلیل نوشتن این اثر را اینگونه بیان کرد: داستان های چندگانه با داستان های چند جلدی متفاوت هستند. کتب چندگانه به تنهایی قابل درک هستند و به جلد بعدی یا قبلی وابسته نیست؛ اما این پیوستگی معنا در آثار چند جلدی وجود دارد. از طرفی تلاش کردم داستان ها ساده، کاملا ایرانی و فضایی دوست داشتنی برای نوجوانان داشته باشد به همراه ساختار کیفی داستان نویسی؛ تا هم از خواندنش لذت ببرند و هم درک متناسبی از روایت ها داشته باشند.

نویسنده کتاب «قصه ما مَثَل شد» درباره ساختار کتاب جدیدش گفت: سعی کردم از اسامی ساده و روان در داستان ها استفاده کنم و عناوین قصه هایم را بر همین مبنا نامگذاری کردم؛ چرا که انتخاب اسم آسان و روان از جمله مزیت های کلمات خوب است تا کمترین فشار را به عضلات گویایی وارد کند. همچنین موسیقی و وزن و آهنگین بودن کلمات و تازگی و طراوت عنوان ها نیز از جمله مواردی است که در نوشتن کتاب لحاظ کردم.

مهمترین مفاهیم سیاسی در ادبیات جهان از زبان حیوانات بیان می¬شود
جوان آراسته، منتقد کتاب در ادامه این نشست تحلیلی و معرفی اثر گفت: استفاده از شخصیت حیوانات در کتاب ها، نه تنها برای کودک و نوجوان بلکه برای بزرگسال هم قابل استفاده است و شاخص ترین اثر ادبی جهان در این سبک، «مزرعه حیوانات» اثر جورج اورول است. مهم ترین و پیچیده ترین مفاهیمی که بزرگان در حوزه سیاسی و اجتماعی بیان می کنند از زبان حیوانات در این اثر مطرح می شود و این سبک در آثار بزرگ فارسی زبانان نیز رایج است که همه اینها نشان دهنده اهمیت کتاب «دشت مرموز» است و نباید آن را کتابی ساده دید و قصه های بسیاری برای واقعیت امروز جامعه در آن نهفته است.

آراسته با ذکر این نکته که حضور دختران کتابخوان مشهدی در نشست نقد و بررسی از کتابی ویژه سن خودشان در زمانه ای که بسیاری از نوجوان ها به تلفن همراه روی آورده اند مایه خوشحالی و امید است افزود: کتاب خواندن از جمله مهارت هایی است که باعث می شود چندسال جلوتر از زمانه خودت حرکت کنی و یک امر مهم در دنیای امروز است. کتاب ها کم کم انسان را تغییر می دهند و افراد به همانی تبدیل می شوند که می خوانند و یکی از مکان هایی که می تواند انسان را به مرور زمان تبدیل به فردی فرهیخته کند همین جلسات آشنایی با کتاب است و قدرت تصمیم گیری و انتخاب او را افزایش می دهد.

این کارشناس فرهنگی انتخاب کتاب خوب را مهم دانست و گفت: خواندن خلاصه پشت جلد کتاب، قیمت، آشنایی با دیگر آثار یک نویسنده و ناشر، دوستان کتابخوان، عوامل مهم برای انتخاب یک کتاب است.

در پایان نیز بخش هایی از کتاب توسط ملیکا عمیدی، خوانده شد و ما شما را به این چند خط میهمان می کنیم؛
«روباه ها کوچک و بزرگ، پیر و جوان هر سوراخی را سر می کشیدند یا بو می کردند تا شاید خبری از خرگوش ها پیدا کنند. روپیر از ناراحتی روی پا بند نبود. رو به روپیچ کرد و گفت: تا کی باید دنبال لانه های خرگوش ها بگردیم؟ دیروز گشتیم.
امروز هم باید بگردیم؟! تا کی؟ روپیچ که خسته شده بود گفت: قربان! من اولین روباهی بودم که سوراخ یک موش صحرایی را پیدا کردم…
خب؛ سوراخ موش صحرایی. آن هم یک سوراخ خالی چه فایده ای برای ما دارد؟! همه را مسخره کردی؟!
نه روپیر بزرگ. می خواهم بگویم اگر خوب بگردیم پیدا می کنیم.
خسته شدم. کم کم باید سوراخ سوسک و مارمولک و هزارپا پیدا کنیم. فقط بیشتر از این حرف نزن… »

گفتنی است مجموعه‌های «قصه ما مثل شد»، «همیشه قصه‌ای هست» و «حکایت‌‌های کمال» از دیگر آثار «محمد میرکیانی» است که توسط موسسه فرهنگی و انتشاراتی به نشر به چاپ رسیده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن