اجتماعیزندگی

مدیر کل بهزیستی از کاهش آمار طلاق در خراسان رضوی خبر داد

کد خبر : 21828

به گزارش صبح مشهد، حمیدرضا پوریوسف عصر امروز در نشست خبری مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: هفته بهزیستی از ۲۲ تیرماه آغاز شده و تا ۲۸ همین ماه ادامه دارد، سعی بر استفاده از نیروهای جوان در این ارگان شده است که از آن جمله می‌توان به انتصاب یکی از فرزندان موفق بهزیستی به عنوان مشاور مدیرکل بهزیستی استان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تأسیس شعبه مؤسسه پویش فرهیختگان امید با هدف بسترسازی برای رشد فرزندان بهزیستی به زودی محقق می‌شود، فرد منتخب در این مؤسسه‌ها به عنوان نماینده در خراسان رضوی فعالیت می‌کند، از اهداف این اداره می‌توان به شفافیت اشاره کرد، این هدف در کشور مورد اهمیت قرار گرفته و استان گام به گام کشور پیش خواهد رفت.

پوریوسف بیان کرد: در حال حاضر پرداخت خدمات به صورت الکترونیک امکان پذیر شده و تمامی قرارگاه‌ها و مراکز شبانه‌روزی توسط سامانه‌ها اقدامات مربوطه را انجام می‌دهند، تمامی خدمات به صورت شفاف در سایت بارگزاری شده و افراد می‌توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: ۴۷۰ هزار نفر جامعه بهزیستی را تشکیل می‌دهند که از خدمات گوناگونی برخوردارند، سلامت اجتماعی یکی از مهم‌ترین اهداف اداره کل بهزیستی استان بوده و به توانمندسازی فرزندان در بهزیستی اشاره دارد، جلوگیری از آسیب‌ها و محدودیت‌ها نیز از اقدامات این ارگان است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته بهزیستی ۵۳ پروژه با ارزش ۱۱۳ میلیارد ریال بهره برداری می‌شود، در این پروژه‌ها سعی بر فراهم سازی زمینه‌هایی چون توان‌بخشی اجتماعی، پیشگیری، مسکن و اشتغال داریم و توافق بسیار مطلوبی در این زمینه ایجاد شده است، در ۲۶ و ۲۷ تیرماه میزبان خیران از سراسر کشور در استان هستیم.

پوریوسف بیان کرد: این برنامه به مناسبت بزرگداشت خیران کشور و با حضور ریاست سازمان برگزار می‌شود، ۲۲۰ نفر از خیران از استان‌های مختلف در این برنامه حضور دارند و از آنها تقدیر می‌شود، قانون حقوق افراد در بهزیستی از سال ۹۷ ابلاغ شده است، همچنین کمیته پیشگیری راه‌اندازی شده و شرکت‌های مختلف و کارشناسان در این کمیته فعال هستند.

وی عنوان کرد: پیگیری اجرا و اقداماتی در راستای افزایش ضمانت اجرای قانون و مستندسازی قانون از محورهای این ارگان است، از ابتدای سال ۹۸ در راستای برنامه استاندار در ارتباط با اقصاد مقاومتی و مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی پیش می‌رویم و در تلاش برای استفاده از این برنامه هستیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۰ اورژانس در شهرستان‌ها مستقر شده‌اند، در تمامی شهرستان‌های بالغ بر ۵۰ هزار نفر دارای اورژانس اجتماعی هستند، در ۲۱ شهرستان استان مداخله به منظور پیشگیری از طلاق انجام می‌شود و ۸۱ مرکز در استان دارای این طرح هستند، خدمت رسانی به ۲۷ هزار زوج و یا بالغ بر ۵۴ هزار نفر متقاضی طلاق داده شده است.

وی بیان کرد: بیشترین میزان طلاق توافقی بوده و در سال ۹۷ شاهد وجود ۱۷ درصد سازش در میان خانواده‌ها بودیم، در زمینه مداخله در آسیب‌های اجتماعی نیز ۹ پایگاه خدمات اجتماعی راهاندازی شده و پنج پایگاه نیز در خلیل‌آباد، مه‌ولات، زاوه، بردسکن و روستای جنگل در رشتخوار راه اندازی می‌شود، به طور کلی ۱۴ پایگاه در خراسان رضوی وجود دارد.

پوریوسف خاطرنشان کرد: خدمات اولیه در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته که این آمار در امسال به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است، به هر پایگاه ۳۰ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌شود، در سال گذشته ۳ هزار و ۵۴۰ مورد مداخله در بحران‌های فردی اجتماعی وجود داشته که نتایج خوبی در ادامه داشت.

وی ادامه داد: امسال آمار مداخله‌ها افزایش یافته است، در سال گذشته ۶ هزار و ۲۶۰ خدمات اورژانس اجتماعی توسط تیم سیار صورت پذیرفته است، همچنین ۱۰ هزار و ۳۱۶ تلفن به خط اورژانس اجتماعی تماس گرفتند، در سال ۹۷ دو خدمت در بخش دولتی آسیب‌های اجتماعی انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از این خدمات می‌توان به راه اندازی مرکز راه نوین با مشارکت بخش‌های غیر دولتی با محوریت همکاری با زنان آسیب‌دیده اشاره کرد، همچنین مرکز ندای مهر به زودی راه اندازی می‌شود و به افراد خدمت رسانی می‌کند، در بخش آسیب‌های اجتماعی مرکز صدف در ارتباط با کودکان خیابانی فعالیت دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: ۶۰۲ کودک در سال گذشته پذیرفته شدند که ۴۷ درصد از آنها از اتباع خارجی بودند، مرکز قرنطینه ذهن آسیب اجتماعی نیز در بلوار شهید رستمی افتتاح شده است، مرکز بازپروری زنان نیز برای بهبود شرایط و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در زنان به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر شیرخوارگاه علی اصغر و حدود ۱۰۲ مرکز برای فرزندان بی سرپرست وجود دارد و به هزار و ۹۷۰ فرزند از نوزاد یک روزه تا ۱۸ ساله در این مکان‌ها خدمت رسانی می‌شود، به ۵ هزار و ۵۹۶ فرزند کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزی ارائه شده است.

پوریوسف افزود: در سال گذشته ۳۸ درصد رشد در خروج فرزندان داشتیم، ۴۶۲ فرزند به خانواده‌ها سپرده و ۱۹۹ مورد به طور کامل ترخیص شدند، ۲۶۱ مورد به صورت موقت در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار دارند، همچنین ۱۹۷ فرزندخواندگی در این ارگان صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: به صورت کلی ۴۵۸ مورد به صورت موقت و دائم تحویل داده شده بود که این آمار در سه ماه امسال به ۱۴۶ مورد رسیده است، ۱۵۶ مورد خروجی از شیرخوارگاه را در سال ۹۷ شاهد بودیم که این آمار نسبت به سال ۹۶ از ۵۱ درصد رشد برخوردار بوده است.

پوریوسف خاطرنشان کرد: میزان سطح اقتصادی، سلامت اجتماعی و سایر موارد در خانواده‌ها بررسی شده و فرزندان به آنها سپرده می‌شوند، فرزندخواندگی پس از ۶ ماه پذیرش موقت از سوی خانواده‌ها صورت می‌پذیرد، پس از آن فرزند تا دو سال به صورت آزمایشی در اختیار خانواده قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت، فرزند به مرکز باز می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: ۳۶ درصد از دلایل بازگشت فرزند به مرکز، اعتیاد خانواده است، عوامل مختلفی در این زمینه سبب بازکشت فرزند شده که از آنها می‌توان به زندان بودن والدین، عدم صلاحیت آنها و نظایر این موارد اشاره کرد، میزان بازگشت ۳ تا ۴ درصد بوده است، سال گذشته حدود ۴۰ فرزند بیمار و صعب‌العلاج به سرپرستی انتخاب شدند.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۲۲۰ نوزاد در شیرخوارگاه مستقر بودند که در سال بعد جمعیت آنها با ۵۰ درصد کاهش مواجه بود و در حال حاضر ۱۱۰ کودک در این مرکز هستند، هزار و ۲۸۰ مهد کودک در استان وجود داشته که ۸۵ هزار کودک در این مهدها نگهداری می‌شوند، ۸۱۵ مهدکودک با ۳۱ هزار فرزند تحت پوشش فضای ویژه‌ای در حاشیه شهر بودند.

پوریوسف خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار بانوی مستمری بگیر و ۱۷۴ زن سرپرست خانوار در خراسان رضوی حضور دارند، هزار و ۱۴۲ دانشجو در حال ادامه تحصیل هستند و این استان هزار و ۴۰ معلول را در خود جای داده است، برخی خدمات مانند کمک به اشتغال، ازدواج و نظایر این موارد برای پس از خروج فرزندان از پوشش بهزیستی ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در سال گذشته ۲۷ هزار زوج به صورت رسمی طلاق گرفتند و یا به عبارتی ۱۸ هزار طلاق در سال گذشته رخ داده است، ۳ هزار و ۵۰۰ زوج در سال گذشته از ادامه روند طلاق منصرف شده و سازش رسمی را اعلام کردند، هزار و ۵۶۰ زوج نیز به صورت منفعلانه از ادامه روند طلاق صرف نظر کردند.

وی بیان کرد: ۵ هزار نفر نیز به طور کلی از چرخه طلاق خارج شدند، این آمار در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته اما به صورت کلی شاهد افزایش در طول سال نسبت به سال قبل آن بودیم، ۳۶۰ نفر زنان خیابانی در مرکز قرنظینه شدند و ۸۹۵ مورد پذیرش به مرکز بازپروری زنان صورت پذیرفته است.

پوریوسف اظهار داشت: ۳۲ پذیرش نیز در خانه امن زنان صورت پذیرفته و میزان همسر آزاری و کودک‌آزاری در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته آن به میزان ۱۰ درصد رشد یافته است، هدفمندسازی یارانه‌ها در سال گذشته محقق شد که در این راستا دولت ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این سازمان قرار داد.

وی عنوان کرد: در ارتباط با میزان پوشش بهره مندی از یارانه از ۱۱۰ درصد رشد برخوردار بوده‌ایم، در اوایل سال ۳۶ هزار خانواده یارانه می‌گرفتند اما در حال حاضر این آمار به ۷۷ هزار نفر رسیده است، در حال حاضر ۷ هزار نفر اضافه ظرفیت در بهزیستی وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: ۳۰۸ مرکز درمان اعتیاد سرپایی خصوصی در سال ۹۷ راه اندازی شده که این آمار از کاهش و یا افزایش برخوردار نبوده است، یک مرکز دولتی نیز در این استان راه اندازی شده و افراد بسیاری از خدمات آن بهره می‌برند، ۱۷۴ مرکز اقامتی میان‌مدت و یا به عبارتی کمپ‌های ترک اعتیاد در سال ۹۷ فعال بودند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۹۳ نفر از خدمات بستری اعتیاد برخوردار بودند، همچنی یک مرکز گذری کارشناسی اعتیاد در شهرستان نیشابور تأسیس شده است، تعداد مراکز DIC با اضافه شدن یک مرکز به ۱۰ مرکز رسید، ۴ هزار و ۹۱۸ نفر از مراکز مذکور خدمات دریافت کردند.

پوریوسف خاطرنشان کرد: ۱۰ تیم کاهش آسیب سیار در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، ۶ هزار و ۵۳۸ نفر نیز توسط این تیم‌ها خدمات دریافت کردند، ۲۴ هزار کودک معاینه و غربالگری می‌شوند و ۱۳۰ هزار نوزاد نیز مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند، ۱۹ هزار و ۲۹۷ کودک پیش از مدرسه غربالگری شنوایی شدند.

وی اظهار داشت: در غربالگری اضطراب ۳ هزار و ۹۷۲ کودک مشکوک به ابتلای آن بودند، طرح ماد در سال ۹۷، ۶۰ کلاس را زیر پوشش خود قرار داد که این آمار نیز در سال جدید به ۳۶۰ کلاس رسید، ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر در این کلاس‌ها حضور داشتند که از این طرح برخوردار شدند.

پوریوسف ادامه داد: به ۱۳۰ کودک خردسال متقاضی کاشت حلزون کمک شده و به‌ازای هر نفر ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، خانواده تنها ۶ میلیون تومان متقبل می‌شوند، پروتز نیز ۳۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته که برای این خانواده‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود، ۴ میلیارد تومان اعتبار نیز برای معتادان متجاهر از سوی اداره کل بهزیستی استان پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: ۱۲۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت در خراسان رضوی ساکن هستند که هزار و ۶۷۸ نفر از آنها ضایع نخاعی دارند، همچنین هزار و ۸۶ دانشجوی معلول در خراسان رضوی در حال ادامه تحصیل هستند و ۴۸ نفر از آنها دکترای خود را کسب کردند، ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر از معلولان روستایی هستند و ۷۶ مرکز روزانه برای توان‌بخشی آنها فعال‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: ۶ مرکز مراقبتی در منزل و ۲۱ مرکز خدمات در منزل در خراسان رضوی فعال هستند، ۹۰ مرکز شبانه‌روزی در استان وجود داشته که یارانه افراد مراجعه کننده به آن به طور مجموع ماهیانه ۱۲ میلیارد و هفتصد میلیون ریال می‌شود، همچنین ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ مرکز روزانه در استان فعال هستند که به بیماران آنها ۲۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال کمک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیارد ریال نیز به مراکز توان‌بخشی پرداخت می‌شود، ۵ هزار و ۴۰۱ فرد در این مراکز هستند، یارانه افراد در مراکز شبانه روزی به ۷۷۰ هزار تومان می‌رسد، ۵۲۲ هزار تومان نیز برای مراجعه‌کنندگان مراکز روزانه در نظر گرفته شده است، سال گذشته ۳۲ میلیارد ریال برای وسایل توان‌بخشی هزینه شده است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن