اجتماعی

نیم بها شدن بلیت و دستان خالی سینماهای مشهد

کد خبر : 49239

طرح نیم‌بها شدن بلیت سینما در حالی در خراسان رضوی به اجرا درآمده است که سینماداران فیلم جدیدی برای نمایش ندارند و همه فیلم‌های کنونی مربوط به تابستان است و جذابیت چندانی برای کشاندن تماشاگر به سینما ندارد.

صبح مشهد- چهاردهمین نشست شورای راهبردی اکران در ۱۸ مهرماه امسال مصوب کرد که همزمان با برگزاری رویداد “سینمای مهر ایران” در استانهای مختلف، نرخ بلیت نیز به مدت ۲ هفته در سینماهای کشور به نصف کاهش یابد.

این طرح همزمان با سراسر کشور در سینماهای خراسان رضوی نیز به اجرا درآمده است اما انتظار سینماداران را برای فروش بالاتر فیلم ها برآورده نکرده است زیرا معتقدند که فیلم جدیدی برای نمایش وجود ندارد که مخاطب را جلب کرده و وضعیت فروش را بهبود ببخشد.

نیم بها شدن بلیت سینما از ۲۱ مهر اجرا شده است و بنا به گزارش سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) از این تاریخ تا ۲۷ مهرماه، کل فروش سینماهای خراسان رضوی در ازای نمایش ۱۵ فیلم؛ ۵۵۱ میلیون تومان با ۲۷ هزار و ۸۹۲ مخاطب بوده است.

مقایسه فروش سینماهای خراسان رضوی در بازه زمانی مزبور با یک هفته قبل از آن که هنوز طرح اجرا نشده بود، نشان می دهد که براساس گزارش سمفا، از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه که فروش بلیت با نرخ اصلی بود، کل فروش سینماهای خراسان رضوی برای ۱۵ فیلم؛ ۲۹۴ میلیون تومان بود و این نشان می دهد که میزان فروش افزایش چشمگیری نداشته است.

طرح خوب است اما فیلم جدید نیست

تعدادی از سینماداران خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، نیم بها شدن بلیت سینما به مدت ۲ هفته را طرحی مطلوب دانستند اما زمان اجرای آن را مناسب نمی دانند و معتقدند که این نوع زمان بندی کمک زیادی به فروش آنها نکرده است.

مدیر پردیس سینمایی اطلس مشهد، شرایط فروش در هفته اخیر را چندان خوب ندانست و گفت: از آنجا که فیلم ها را همه دیده اند، نیم بها شدن تاثیری بر فروش بلیت در پردیس اطلس نداشت.

سارا خسروی افزود: در شرایط کنونی درآمد سینما اطلس تقریبا نصف شده است که حتی قادر نیست دستمزد کارکنان خود را پرداخت کند، مشکل اصلی هم به نبود فیلم جدید بازمی گردد که سینما فاقد آن است.

وی اظهار داشت: مردم از نیم بها شدن بلیت استقبال می کنند اما وقتی متوجه می شوند فیلم جدیدی به نمایش درنیامده است، پشیمان شده و بازمی گردند، در روزهای اخیر فقط یک فیلم در ژانر کودک به نام “بام بالا” به نمایش درآمد که خیلی از آن استقبال نشده است.

خسروی اضافه کرد: در مجموع از زمان نیم بها شدن بلیت سینما، کمتر از نیمی از صندلی های سالن های پردیس سینمایی اطلس پر شده و این سینما امید دارد که ضرر کنونی را با استقبال نمایش بازی های جام جهانی فوتبال در آبان ماه جبران کند.

مدیر پردیس سینمایی برفی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای طرح نیم بها شدن بلیت سینما، تماشاگران بیشتر شده اند اما درآمد سینما فرقی نکرده است، در مجموع می توان گفت طرح رضایت بخش بوده اما فروش سینمای برفی نسبت به شهریورماه یک پنجم شده است.

حسین رویین تن اضافه کرد: متاسفانه فیلم جدیدی در مهرماه به نمایش درنیامد و حال آنکه کار اصلی سینما نمایش فیلم است و اگر فیلمی نباشد، دستش خالی می ماند لذا نیم بها شدن بلیت سینما خوب بوده است اما باید همزمان با آن فیلم های خوب به نمایش درمی آمد، با این شرایط سینمای برفی که یک سینمای خصوصی است حتی نمی تواند حقوق کارکنان خود را پرداخت کند.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی که ۲ سینمای هویزه و آفریقا را در مشهد مدیریت می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان اجرایی شدن این طرح فروش بلیت در سینماهای هویزه و آفریقا افزایش نداشته اما شمار مخاطبان بیشتر شده است با این حال تعداد در حدی نبوده که سالنها پر شود.

احمدرضا بهبهانی، این ۲ سینما را از سینماهای قدیمی و خاطره انگیز مشهد برشمرد و گفت: مردم خاطرات زیادی از این ۲ سینما دارند و در شرایطی که قیمت بلیت کاهش پیدا کند، سعی می کنند با حضور در این فضا تجدیدخاطره نمایند.

سینما

خلاقیت در کنار حمایت؛ آنچه سینماداران نیاز دارند

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ مشهد، که چندین سال است در این عرصه فعالیت دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طرح نیم بها شدن بلیت سینما خوب است اما زمان مناسبی برای اجرای آن انتخاب نشد، زیرا زمانی نیم بها شدن بلیت سینما بازخورد مناسبی دارد که حداقل سه یا چهار فیلم قوی و جدید در سینماهای کشور به نمایش درآید.

امیرحسین دبیرزاده بیان کرد: هم اکنون بعضا هفت ماه از نمایش فیلم های روی پرده سینماها می گذرد، فیلمی مانند “سگ بند” مربوط به اسفندماه سال گذشته و “انفرادی” مربوط به اردیبهشت ماه است و هنوز نمایش آن ادامه دارد، و در این مدت کسانی هم که می خواسته اند فیلم را با بلیت نیم بها ببینند، از فرصت “سه شنبه های نیم بها” در هفته استفاده کرده و فیلم های مورد نظرشان را دیده اند.

وی تاکید کرد: زمانی می توان گفت که نیم بها شدن بلیت سینما به اقتصاد آن کمک می کند که اگر با بلیت تمام بها ۲۰ نفر به سینما بیایند، با بلیت نیم بها حداقل ۷۰ نفر به سینما آمده باشند، سینما سیمرغ هفته گذشته که بلیت تمام بها فروخته می شد، روزانه ۹۶ نفر را میزبانی کرد و در هفته جاری هم که بلیت نیم بها شده، همان ۹۶ نفر در روز به سینما آمده اند، به این معنا که نه فروش افزایش یافته و نه تعداد مخاطبان بیشتر شده است.

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ گفت: دوران خوبی برای سینماها نیست، در صورت تداوم این شرایط سینماهایی که بنیه ضعیفی دارند، تعطیل می شوند، در هر صورت خوراک سینما، فیلم خوب است و تا فیلمی نباشد، چرخ اقتصادی سینما خوب نمی چرخد.

دبیرزاده خاطرنشان کرد: به طور معمول فیلم های خوب سال بعد از ایام ماههای محرم و صفر در سینماهای کشور به نمایش درمی آیند اما امسال برخلاف سالهای قبل بعد از ماه های محرم و صفر فیلم خوبی روی پرده نرفت و فقط یک فیلم ضعیف به نام “بام بالا” بود که استقبال چندانی از آن صورت نگرفت و شنیده ها نیز حاکی از آن است که تا ۱۱ آبانماه فیلم جدیدی به نمایش درنخواهد آمد.

وی افزود: فیلمهایی که هم از ۱۱ آبان ماه بخواهد روی پرده برود، با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال و گرایش سینماها به پخش مستقیم این بازی ها، فروش موفقی نخواهد داشت زیرا به طور معمول باید یکی دو هفته از نمایش فیلمی بگذرد تا در جامعه جا افتاده و مخاطب خود را پیدا کند، لذا هیچ تهیه کننده ای خطر نمی کند و فیلم خود را در این ایام راهی اکران نمی کند.

وی پیشنهاد کرد که به سینماها در شرایط دشوار کنونی و روزهای پیش رو اجازه نمایش برخی از فیلمهای شبکه نمایش خانگی یا پخش مستقیم فوتبال لیگهای قهرمانی اروپا و یا لیگ ملی را بدهند تا به اقتصاد سینما کمک شود، در هر صورت هر سینمایی کارکنانی دارد که باید معیشت آنان تامین شود.

دبیرزاده که مبدع طرح “سینما ماشین” در دوران کرونا در مشهد بود، گفت: این طرح نخستین “سینما ماشین” کشور در دوران سخت کرونا بود و در شرایطی توانست بیش از ۴۰ اکران فیلم داشته باشد که سینماها از تعطیلی های ناشی از شیوع بیماری به شدت زیان کرده بودند.

وی اظهار داشت: در شرایط سخت، خلاقیتها و طرحهای جدید به کمک سینما خواهد آمد، فقط باید مسوولان همکاری و همیاری کنند و اکنون نیز بهتر بود به جای نیم بها کردن بلیت سینما به مدت ۲ هفته، اختیار زمان بندی برای نیم بها شدن را به خود سینماداران واگذار می کردند، همان طور که سینما سیمرغ در برخی روزها بلیت را نیم بها می کند تا مردم با شوق بیشتری به سینما بیایند.

مسوول گروه سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص طرح نیم بها شدن بلیت سینما گفت: اغلب سینماداران استان از اجرایی شدن این طرح در چنین شرایطی ناراضی هستند چرا که فیلم جدیدی در سینماهای کشور نمایش داده نشده است.

سینما

سوسن محمدزاده افزود: نیم بها شدن بلیت سینما در صورتی می توانست اثرگذار باشد که فیلم جدیدی روی پرده سینماها رفته باشد.

وی اظهار داشت: پخش بازیهای جام جهانی فوتبال در سینماها، مصوبه شورای صنفی نمایش در نشست شورای راهبردی اکران است که همه سینماهای خراسان رضوی برای پخش بازیهای جام جهانی اعلام آمادگی کرده اند.

وی بیان کرد: از شورای صنفی نمایش درخواست کرده ایم که اجازه پخش بازیهای لیگ قهرمانی اروپا را نیز برای سینماهای خراسان رضوی صادر کند که در انتظار پاسخ آن هستیم و امیدواریم از این محل بتوانیم به سینماداران کمکی کنیم تا فروش آنها افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، نیم بها شدن بلیت سینما چاشنی رویداد سینمای مهر ایران بود که به تصویب شورای راهبردی اکران برای پاسداشت روز ملی سینما رسید، امسال به دلیل همزمانی ماه صفر با روز ملی سینما در ۲۱ شهریورماه، امکان برگزاری جشن روز سینما در کشور مهیا نشد لذا رویداد “سینمای مهر ایران” برای پاسداشت این روز به مهرماه موکول شد.

هدف از نیم بها شدن بلیت، دادن امتیازی به سینماها برای پاسداشت روز ملی سینما بوده است و شاید اگر تصمیم گیران در این بخش مجوز اکران فیلم خوبی را هم صادر می کردند، شرایط برای سینمادارانی که ۲ ماه رکود را به لحاظ تعطیلی های ایام سوگواری پشت سر گذاشته بودند، آسانتر می شد.

منبع: ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن