دانش و فناوری

رئیس جهاددانشگاهی:

هم‌افزایی مراکز علمی و دانشگاهی زمینه‌ساز انجام پروژه‌های ملی است

کد خبر : 49133

رئیس جهاددانشگاهی‌ گفت:وجود فضای همکاری، هم‌افزایی و همدلی مراکز علمی و دانشگاهی زمینه‌ انجام پروژه‌های ملی را فراهم می‌کند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا خراسان رضوی، روح الله دهقانی فیروزآبادی ۲۱ مهر ماه، در نشستی با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خراسان رضوی، که به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در کمتر استانی چنین فضای همدلی و همکاری میان مسئولان آموزش عالی و مدیران حوزه فناوری و نوآوری وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، و جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ ملی برخوردار هستند. در کنار هم قرار گرفتن جمع‌های این چنینی، نقطه قوت استان خراسان رضوی است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، نهادها و زیرساخت‌های بسیاری از جمله پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، آزمایشگاه‌ها و… ساخته شده است، اما همیشه نگرش‌های بخشی و گروهی‌مان باعث شده، جزیره‌ای عمل شود. تجهیزاتی که در دانشگاهای خوب مانند دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد وجود دارد، خاص است و وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، توان چندین برابری می‌یابند.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: قرار نیست جهاددانشگاهی رقیب دانشگاه‌ها باشد، بلکه بستری برای حمایت کردن از دانشگاهیان است و افتخار جهاددانشگاهی وقتی است که بگوید این تعداد از اساتید دانشگاه‌های مختلف، عضو افتخاری جهاددانشگاهی هستند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که جهاددانشگاهی را یک فرهنگ می‌دانند، ادامه داد: از دلایل علاقمندی من به جهاددانشگاهی، ۳۰ سال گفتمان مقام معظم رهبری درخصوص جهاددانشگاهی است، نه به عنوان یک مجموعه یا بنگاه، بلکه به عنوان یک فرهنگ، همچنین وقتی می‌فرمایند: «جهاددانشگاهی یک جریان است که باید در دانشگاه باقی بماند.»

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: جهاددانشگاهی محملی برای حمایت از فعالیت‌های اساتید و دانشجویان علاقمند به فعالیت در جهاددانشگاهی است و به مدد همیاری و همراهی که در مسئولان آموزش عالی خراسان رضوی وجود دارد، قطب بزرگی شکل خواهد گرفت. قطعاً اگر بتوانیم این مراکز، تجهیزات و امکانات را کنار هم قرار دهیم و منافع یکدیگر را ببینیم، صدای بسیار بلندی خواهیم شد.

رئیس جهاددانشگاهی تشریح کرد: دانشگاه فردوسی از جمله دانشگاه‌هایی است که پس از انقلاب، رشد بسیار خوب و به تعبیری انقلابی داشته است. حضور اعضای هیأت علمی جوان، پر انرژی، آشنا به مسائل علمی مشکلات کشور، از جمله مزیت‌های این دانشگاه است.

حمایت از دانشگاه‌های بزرگ و تمرکز زدایی در دستور کار معاونت علمی فناوری است

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: نگرش جدی ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تمرکز زدایی از پایتخت و پرداختن به قطب‌هایی چنین بزرگ در شهرهای بزرگ است، تا ظرفیت‌هایی که در این شهرها وجود دارد، به دلیل دور بودن از تهران محروم نمانند و باید در دولت مردمی سیزدهم این اتفاق، کاملاً محسوس باشد و بر همین اساس برنامه جدی برای حمایت متفاوت و چشمگیر از دانشگاه‌های بزرگ و قطب‌های دانشگاهی کشور در دستور کار است.

وی با مؤثر دانستن شکل‌گیری مجمع دانشگاهی مشهد که در آن دانشگاه‌های بزرگ برای انجام برنامه‌های مشترک در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، بیان کرد: با نگاه ویژه، از این حرکت ارزشمند دانشگاه‌های خراسان رضوی حمایت و کمک می‌کنیم، به‌گونه‌ای که تا پایان این دولت، افزایش سطح اشتغال دانش‌بنیان در مشهد کاملاً مشهود باشد و به یک الگو تبدیل شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بزرگترین ابزار مبارزه با دشمن امروز، کار کردن است، افزود: در سال ۲۰۰۵ در مجله «نیچر» گزارشی با عنوان «رژه بلند ایران» چاپ شد، رو تیتر این گزارش «مرجعیت علمی ایران بازسازی می‌شود، مگر با آشوب‌های سیاسی و تحریم‌های بیشتر» بود. در متن مقاله به رهبر عالی ایران اشاره می‌شود که سیاست کلان خودکفایی در همه حوزه‌های علوم را مطرح کرده و این حمایت و پشتیبانی در جامعه کوچک آکادمی ایران طنین‌انداز شده، جامعه‌ای که به خوبی از پیشینه تاریخی علمی خود آگاه است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: تنها مزیت ویژه ما نسبت به دنیا، مغزهای متفکر و جوان‌مان است که اگر به میدان بیایند و به تولید دانش بنیان بپردازند، که مبنای آن مغزافزار به جای سخت افزار باشد، اثربخشی آن چند ۱۰ برابر است.

وی ادامه داد: حوزه‌های دانش بنیان اگر به درستی شناسایی شوند و الگویی کورکورانه از مدل‌های امریکایی نباشند، بلکه بر مبنای نیاز مردم و کشور طراحی شوند، بعضاً ‌درآمدهای چند صددرصدی به دست خواهند آورد و مقام معظم رهبری با واقف بودن بر این موضوع، تنها کسی بودند که در همه دوره‌ها همه سخنانشان این بوده که «العلم سلطان» و دنبال این ماجرا را گرفته‌اند. دشمن می‌داند این موضوع، اتفاق می‌افتد، زیرا عالی‌ترین مقام کشور، مسیر توسعه کشور را از اینجا ترسیم کرده است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با طرح این پرسش که چرا مقام معظم رهبری در کانون هجمه‌های دشمنان قرار دارند؟ ادامه داد: دشمن می‌گوید اگر بتوانم بین دانشگاه‌ها و استاد با رهبری فاصله بیندازیم و این ارتباط را قطع کنیم، بسیار تاثیرگذار خواهیم بود. لذا به دنبال آشوب دانشگاه‌ها و تعطیلی کلاس‌ها است و عواقب ذهنی این تعطیلی‌ها هرچند کوتاه، ممکن است یک سال طول بکشد و دانشجویی که به دانشگاه آمده را از کشورش ناامید می‌کند و از همان ابتدا بذر مهاجرت را می‌پاشد که سود فراوانی برای کشورهای خارجی دارد.

دهقانی فیروزآبادی با طرح این پرسش که با آگاهی از خط دشمن در جلوگیری از توسعه واقعی علم و فناوری در کشور باید چه کنیم؟ خاطرنشان کرد: تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، حفظ ارتباط با خط رهبری و کار کردن راه حل ما در این مبارزه است، بنابراین تجهیزات و فضا را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دهید تا بیش از گذشته فضای کار و تلاش تقویت شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن