اجتماعی

سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام هفته وحدت را به سران ،بزرگان و ملت های کشورهای اسلامی تبریک عرض نمود و تاکید کرد

دشمن مشترک را بشناسید/ وحدت یک واجب شرعی است

کد خبر : 49110

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام (ص)« حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم» خطاب به سران ، ملت ها و بزرگان جهان اسلام پیامی صادر کرد.

به گزارش صبح مشهد، علی کهنمویی دبیر کل سازمان مستقل بین المللی غیر دولتی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام ضمن تبریک هفته مبارک وحدت به همه برادران مسلمان اعلام نمود.

به اعتقاد من نخستین و مهم ترین مسئله ای که متأسفانه در جهان اسلام کمتر به آن توجه می‌شود، این است که پیروان مذاهب، یکدیگر را مسلمان بدانند. معضل امروز ما در جهان اسلام این است که وقتی بحثی میان دو گروه پیش می‌آید، خیلی سریع یکدیگر را متهم به کفر یا بدعت‌گذاری می‌کنند و بعد این رویه را، اسباب تکفیر یکدیگر قرار می‌دهند.

رئیس اتحادیه جهانی حقوق دانان مستقل مسلمان افزود: این رویکرد، متأسفانه هم در میان برخی از شیعیان وجود دارد و هم در میان بعضی از اهل‌سنت. در این چند ساله هم، با ظهور گروه‌هایی مانند داعش، به این رفتار به شدت دامن زده شده‌است. تنها راهکار حل این معضل، ارتباط و تعامل میان مذاهب اسلامی است، آن هم ارتباطی بدون تعارف؛ این‌که بیاییم و واقعاً با هدف رفع مشکل وارد بحث شویم و اثبات کنیم که چنین رویه‌ای اشتباه است.

دبیر کل سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام ادامه داد: برادران مسلمان :معذور دانستن را باید دومین لازمه تقویت وحدت اسلامی بدانیم؛ این‌که معتقد باشیم هر شخصی، از هر مذهبی به دنبال یافتن حق است؛ اما نتوانسته آن را پیدا کند، مسیر را اشتباه طی کرده‌است یا عذرش می‌‌تواند این باشد که راه را درست پیدا نکرده‌است. این عذر را باید بپذیریم. باور کنید که معذور دانستن، خیلی موانع را در مسیر تحقق وحدت اسلامی بر می‌دارد؛ اما متأسفانه برخی حاضر به قبول عذر نیستند، نمی‌پذیرند و در نتیجه با طرف مقابل به تندی برخورد می کنند و سعه صدر ندارند. راه حل عبور از این مسئله هم، تبیین درست بحث ضوابط و موانع تکفیر است.

وی خاطر نشان کرد: این یکی از معضلات امروز ما در جهان اسلام است که اصلاً موانع تکفیر برای برخی از آقایانی که اتفاقاً مطالعاتی در علوم دینی دارند، شناخته شده نیست. سومین لازمه تقویت وحدت اسلامی، شناخت است. این‌که ما شخصی را مسلمان نمی‌دانیم یا معذور نمی‌پنداریم، خیلی وقت‌ها ریشه در نشناختن طرف مقابل دارد.

مدیر شبکه خبری جهانی الحرا : تاکید کرد: اطلاعات پیروان مذاهب اسلامی از یکدیگر کم است و این مسئله، معضل نبودِ شناخت را به وجود می‌آورد و باید باهدف رفع آن کوشید. باید راجع به یکدیگر حُسن ظن داشته‌باشیم تا بتوانیم شناخت مناسبی از هم پیدا کنیم.

وی در پایان افزود: چهارمین لازمه تقویت وحدت اسلامی، شناسایی دشمنان مشترک است. متأسفانه برخی دشمنان اصلی، اسلام را رها می‌کنند و به سراغ پیروان دیگر مذاهب اسلامی می‌روند. این هم در میان اهل‌سنت وجود دارد و هم در میان شیعیان و متأسفانه، در حالی که دشمنی مانند رژیم صهیونیستی وجود دارد، برخی در پی دشمن‌تراشی در میان امت اسلامی هستند. درحالی طبق فرامین علما ى هل تشیع و تسنن پشت سر هم نماز میخوانندو اینجانب نیز پشت سر برادران اهل سنت نماز میخوانم و این مسئله‌ای است که باید با افزایش بصیرت، به دنبال حل آن بود. مسلمانان باید دشمن مشترک را بشناسند و همه با هم، در مقابل آن ایستادگی کنند.

علی کهنمویی دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام ( KUNS )

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن