اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

مشهدالرضا در سوگ ختم رسولان و سبط اکبرش

کد خبر : 48900

عاشقان پیام‌آور مهربانی و مهرورزی در سوگ رحلت جانسوز حضرت رسول(ص) و شهادت سبط اکبرش، امام حسن مجتبی(ع) در شهر هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت، حضرت موسی الرضا (ع) محشری برپا کرده‌اند، چنانکه فقط صدای نوحه، آه و فغان و دستهایی که بر سینه فرود می‌آیند، از مشهد به گوش می‌رسد.

به گزارش صبح مشهد، وفات پیامبر اکرم (ص) شاید بزرگترین مصیبت تاریخ است، چرا که بهترین مخلوق عالم دیده از جهان فروبست، او که آخرین فرستاده پروردگار و موهبت الهی بود، رفتنش داغی بزرگ بر دل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گذاشته است، آنچنانکه تا به امروز فرشتگان عرش گریسته و دلدادگانش با چشمانی اشک آلود مرثیه غم می سرایند و در مشهدالرضا، شهر شیعیان پاک سرشت در سالروز رحلتش محشر برپا شده است.

روزهای پایانی ماه صفر سراسر حزن و اندوه است، دوستداران پیامبر نور و رحمت و دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت از هر سو به سمت مغناطیس مضجع شریف ثامن‌الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) کشیده شده اند، نور مشعشع گنبدش، چشمها را به سوی خود جلب کرده و ملجا بی پناهان و داغدیدگان شده است؛ آنچنان که آرامش را در حرم شمس الشموس یافته تا دل بر پنجره فولادش گره زنند و عقده های دل بگشایند.

داغ شیعیان در ۲۸ صفر نه تنها از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام تازه شده است، بلکه شهادت جگر گوشه اش، امام مظلوم حسن مجتبی (ع) در چنین روزی اندوه شان را دوچندان کرده و به عزای ۲ خورشید نشسته‌اند، اقامه عزای آنان در چنین روزی که مصادف با پر کشیدن دو تن از بهترین انسانهای روزگار عالمیان است، اشک هر مسلمانی را از دیدگان جاری می سازد.

مشهدالرضا امروز پر از ماتم و رنج و غصه است، گرد غم بر سر هر محفل و انجمنی نشسته و شوری در شهر برپا شده است، هیئات مذهبی از یک سو و زائران پیاده از راه رسیده از سوی دیگر رهسپار حرم مطهر رضوی شده اند، بانگ و فریاد “روز عزا است، امروز” از هر کوی و برزن به گوش می رسد، دستهایی که بر سینه کوبیده و مرثیه های غمی که نجوا می شود، سایه حزن و اندوه را بر شهر افکنده و دیدگان همه را معطوف به مضجع شریف ثامن الائمه (ع) نموده است.

رواست که امروز آسمان و زمین خون گریه کنند، چرا که رحلت نبی، داغ قافله سالار انبیاء است، وجودش مایه رحمت و برکت برای مردم این تبار بود که هنوز بعد از صدها سال داغش تازه و عزایش جانسوز است، در این روز  مرکز ثقل همه عاشقان و داغدیدگان مشهد و صحن و سرای حضرت رضا(ع) است.

سالها است که آستان مقدس حضرت رضا(ع) میزبان مراسم پرشکوه عزاداری برای رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت سبط اکبرش، حضرت حسن مجتبی (ع) است، اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی گواه صبغه عزاداریها در دهه پایانی صفر در این بارگاه ملکوتی است که از قرنها قبل تاکنون ادامه داشته است، امسال نیز حرم مطهر رضوی خود را مهیای پذیرایی از خیل میلیونی زائران حضرت رضا(ع) نموده است.

طبق آمار اعلام شده بیش از ۵۰۰ هیات مذهبی در حرم مطهر رضوی در این ایام مشغول عزاداری شده یا می شوند و پیش بینی حضور آنها تا ۲ هزار و ۵۰۰ هیات نیز تا سالروز شهادت امام رضا(ع) وجود دارد، مراسم برای عزاداری هیات ها در حرم مشخص شده است و این هیاتها در شب رحلت نبی مکرم اسلام (ص) عزاداری باشکوهی در حرم مطهر رضوی برگزار کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن