اجتماعی

در آستانه وفات پیامبر اسلام نامه سرگشاده دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام خطاب به رهبران و علمای کشورهای اسلامی منتشر شد:

جهان اسلام وحدت و همبستگی خود را طبق نص صریح قرآن و سنت پیامبر با جدیت دنبال نماید

کد خبر : 48889

وحدت جهان اسلام یکى از مهم‏ترین مباحثى است که آموزه ‏هاى دینى و در رأس آن، قرآن کریم به آن پرداخته است. در کنار وحدت، تفرقه، مانع بزرگ کمال انسان‏ هاست. جامعه اسلامى هنگامى با شتاب لازم به سوى کمال حرکت خواهد کرد که موانع وحدت از مسیر آن برداشته شود. بدون شک، قرآن کریم، بهترین، کامل‏ترین و مطمئن‏ترین منبع براى دستیابى به چگونگى ایجاد جامعه برتر است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از آژانس خبری بین المللی سازمان حقوق بشر امت واحده جهان اسلام، علی کهنمویی دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام در آستانه وفات پیامبر اسلام و در گفتگو با خبرنگاران با بیان این که ، جامعه اسلامى هنگامى با شتاب لازم به سوى کمال حرکت خواهد کرد که موانع وحدت از مسیر آن برداشته شود، افزود: تفرقه و اختلاف، مانع بزرگ کمال انسان ها و جامعه است و چنانچه آحاد جامعه اسلامى بتوانند براساس آموزه هاى وحیانى و نیز سیره پیامبر اکرم صلى الله علیه و آلهو ائمّه اطهار علیهم السلام وحدت را مدنظر قرار داده و از تفرقه و اختلاف پرهیز نمایند، شکوه اسلام به تمامى، ظاهر شده و عظمت امت اسلامى تحقق پیدا مى کند.

مدیر شبکه خبری جهانی الحرا ،:خطاب به علما و رهبران کشورهای اسلامی افزود: مطالعه سیره عملى پیامبر صلى الله علیه و آله و ائمّه اطهار علیهم السلام حاکى از آن است که مصلحت اندیشى براى حفظ وحدت امت اسلام با وجود عدم تسامح در اصول و احکام اسلامى همواره مورد تأکید آنان قرار داشته و تحقق ارزش هاى اسلامى و قرآنى با توجه به شرایط زمان، موضوع اتحاد همیشه مورد توجه آنان بوده است

علی کهنمویی ادامه داد: اتحاد و همبستگى ملى و درونى همه انسان ها چنان مطلوب و در برابر، اختلاف چنان نکوهیده است که قرآن در پنج آیه اعلام مى دارد: اگر مصلحت ایجاب مى کرد، خداوند با اراده تکوینى خود، همه مردم را یکپارچه و از یک امت و ملت قرار مى داد.

بنابراین، یکى از راه کارهاى قرآن بر ایجاد اتحاد، طرح امت واحده است که خداوند مى خواهد همه مردم صرف نظر از نژاد، ملیت، قومیت، مذهب، زبان، نسب و حسب و قبیله در این دایره وارد شوند. کلمه امت در قرآن کریم با پسوند واحده، بیش از ۵۰ بار در قرآن تکرار شده است.

دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام در بخش دیگر گفتگو با تاکید بر یکى دیگر از عوامل مؤثر در وحدت بخشى جوامع مسلمانان گفت: توجه به حقوق متقابل صاحبان مذاهب و اقلیت هاى مذهبى و رعایت این حقوق اجتماعى و سیاسى، فرصت و امکان مساوى براى انجام مراسم و اعمال عبادى متناسب با دیدگاه هاى مذهبى آنان در یک کشور از سوى دولت هاى اسلامى است، چرا که خداوند در قرآن مى فرماید: وَلَوْ شاءَ رَبُّکَ لامَنَ مَنْ فِى الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعا أَفَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یکُونُوا مُؤْمِنِینَ (یونس: ۹۹).

علی کهنمویی افزود: اسلام، خود به صورت هاى گوناگون، انسان ها را به گفت وگو و آشنایى با کسانى که دین متفاوتى دارند فراخوانده است. قرآن کریم سرشار از انواع مختلف گفت وگو به ویژه از آن نوعى است که در یک سمت آن، صالحان و پیامبران و در سمت دیگر، خویشان آنها، حاکمان یا پیروان ادیان و اعتقادات دیگر قرار دارند.

مدیر موسسه بین المللی حقوق دانان سپهر تابناک و رئیس اتحادیه جهانی حقوق دانان مستقل مسلمان خطاب به سران کشورهای اسلامی خاطر نشان ساخت: بى گمان، یکى از عوامل وحدت بخش، بلکه از مهم ترین آن، احترام گذاشتن به مقدسات صاحبان مذاهب و مواظبت بر رعایت ادب در گفتار در ذکر نام آنها و نیز ملتزم بودن به این اصل عقلایى است که آنچه را بر خود نمى پسندى، بر دیگران مپسند.

علی کهنمویی؛ دبیرکل سازمان مستقل بین المللی حقوق بشرامت واحده جهان اسلام

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن