دانش و فناوری

انقلاب در صنعت باتری

کد خبر : 48818

بسیاری از کشورهای جهان به منظور مبارزه با گرمایش زمین و کاهش مصرف سوخت های فسیلی به دنبال استفاده از دیگر انرژی ها هستند. به همین دلیل گفته می شود اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۵ و دیگر کشورها تا سال ۲۰۵۰ عرضه خودروهایی را که با سوخت فسیلی کار می کنند،به پایان برسانند و خودروهای برقی جایگزین آن شود.

صبح مشهد- اما یکی از معضلات کنونی تولید خودروهای برقی زمان مورد نیاز برای شارژ و دوام آن هاست که به تازگی خبرها حکایت از این دارد که انقلابی در حوزه صنعت باتری رخ داده است. در خور یادآوری است که باتری‌های فعلی حتی در بهترین کلاس خودرو‌های برقی، تنها ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ چرخه شارژ و دشارژ را ارائه می‌دهند در حالی که باتری های جدید تا ۱۰ هزار بار می توانند شارژ شوند. در ادامه با برخی از این باتری ها آشنا می شوید.

۳ دقیقه شارژ با ۲۰سال دوام
یکی از بزرگ ترین مشکلات خودروهای برقی گران بودن باتری و البته عمر پایین آن ها بود. این در حالی است که محققان استارت‌آپی در ماساچوست باتری‌های لیتیوم فلزی ساخته اند که در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون سنتی، انرژی بیشتری را در همان حجم نگه می‌دارند و در کسری از زمان شارژ می‌شوند. این اتفاق می‌تواند آینده خودروهای برقی را به طور کلی متحول کند. این باتری توسط شرکت ادن انرژی که یکی از شاخه‌های دانشگاه هاروارد است، ساخته شده. این شرکت ادعا می‌کند که باتری آن‌ها تنها در عرض سه دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود و به مدت ۲۰ سال دوام می‌آورد. البته منظور از دوام این نیست که ۲۰ سال شارژ نگه می دارد بلکه منظور این است که تا ۲۰ سال می توان آن را شارژ و استفاده کرد. مدیرعامل شرکت ادن انرژی همچنین گفته ممکن است بتوانیم از همین فناوری در باتری‌های کوچک‌تر برای تلفن‌های همراه هوشمند و سایر اقلام الکتریکی نیز بهره ببریم. این کار به بهبود مشکل اتلاف باتری که صنعت فناوری اکنون با آن دست به گریبان است نیز کمک می‌کند.

باتری شارژی محیط زیستی
استخراج لیتیوم گران است و با هزینه‌های زیست محیطی همراه است و باتری‌هایی که از آن استفاده می‌کنند برای فرایندهای بازیافت مناسب نیستند. محققان آمریکایی چندی پیش با استفاده از پوسته مستحکم خرچنگ، باتری را از جنس روی ساخته‌اند که بدون آسیب زدن به محیط زیست تخریب و بازیافت می‌شود. باتری‌های لیتیومی برای ذخیره‌سازی انرژی تجدید پذیر در مقیاس انبوه نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما تولید آن‌ها بسیار پرهزینه است و خطر آتش‌سوزی را نیز به همراه دارد. باتری‌های مبتنی بر روی یکی از جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر هستند و یک بررسی جدید نشان می‌دهد پوسته‌های خرچنگ آن ها را بسیار پایدارتر می‌کند. بر اساس گزارش ها، این باتری پس از ۱۰۰۰ چرخه شارژ و تخلیه، بازدهی انرژی ۷/۹۹درصدی دارد.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن