پایتخت فرهنگ اسلامی

تشریح برنامه های فرهنگی دهه آخر صفر آستان قدس رضوی/ لزوم ایجاد دبیر خانه دائمی فرهنگ میزبانی با کمک اصناف و دستگاه ها در مشهد

کد خبر : 48760

سازمان علمی، فرهنگی آستان قدس رضوی از حمایت های فرهنگی این سازمان از تشکل های مردمی و موکب های شهری و بین راهی در دهه آخر صفر خبر داد.

به گزارش صبح مشهد،  دکتر عبدالحمید طالبی در نشست خبری تشریح برنامه های دهه اخر صفر گفت: امسال ستاد برگزاری برنامه های دهه آخر صفر خیلی زودتر ار سالهای قبل شروع بکار کرده است با توجه به حجم گسترده حضور زائران برنامه های دهه اخر صفر با تنوع و برنامه ریزی دقیق تری برگزار خواهد شد. همه دستگاه های به‌ویژه آستان قدس رضوی عزم را جزم کردیم دهه اخر صفر متفاوتی را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: با یک منظومه فکری و مدل مفهومی حاکم بر فعالیت ها بابد تلاش کنیم تا یک زیارت عارفانه برای زائرانی که با عشق و علاقه راهی شهر مقدس مشهد می شوند فراهم‌کنیم. شهرداری، استانداری همه دستگاه ها برنامه هایی متناسب با دهه آخر صفر در نظر گرفته اند و همه پای کار هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه حکمت کریمانه، جهاد عالمانه شعار ما در دهه اخر صفر امسال است گفت: از حیث محتوا امسال یک حدیث از حضرت رضا (ع) را به عنوان زندگی به سبک رضوی و‌محتوای فرهنگی قرار دادیم یعنی زائر که حضور می یابد ضمن اینکه از برنامه های زیارت استفاده می کند یک کلام از حضرت رضا را به آن هدیه دهیم که در سبک زندگی خودش سرلوحه قرار دهد

به گفته طالبی، حضرت می فرمایند عقل مسلمان تا ۱۰ویژگی نداشته باشد به کمال نمیرسد: برای دیگران امید خیر داشته باشد، از بدی او در امان باشند، خیر اندک مردم را بزرگ بداند، از درخواست های دیگران خسته نشود، در طول زندگیش از دانش طلبی خسته نشود، تهی دستی در راه خدا را از ثروت مندی دوست تر میدارد، خاری نزد خدا را از محبوبیت برای دشمن بیشتر می پسندد و هیچ کسی را نییند جز انکه بگوید از من بهتر و کامل تر است. این ۱۰ویژگی در سبک زندگی مسلمان باید حاکم باشد تا یک زندگی اسلامی را داشته باشد

وی تاکید کرد: بر همین اساس ویژه نامه ای را موسسه افرینش تهیه و با در نظر گرفتن این ۱۰ویژگی در قالب داستانک چاپ و یا کیو آر کد آن را در موکب های فرهنگی حرم مطهر رضوی که در چهار محور ۱۱۰موکب حرم طراحی کردند عرضه می کنیم. آنچه که به عنوان بیانیه مامو‌ریت مد نظر قرار دادیم اثر بخشی زیارت از دور و نزدیک با در نظر گرفتن حدیث رضوی که در محور فعالیت های فرهنگی دهه اهر صفر قرار دادیم.

دبیر ستاد برگزاری برنامه های دهه اخر صفر استان قدس رضوی گفت: همیشه سعی ما بر حمایت از تشکل های مردمی بوده است. قرارگاه فرهنگی را با هذف حمایت از تشکلهای فرهنگی راه اندازی کردیم همه دستگاه های دولتی متناسب با ظرفیتی که دارندحمایت های خود را از موکب ها شهری و بین راهی خواهند داشت

تولیت تاکید داشتند توجه ویژه به مجاوران شهر رضا داشته باشیم .نوع حضور ما همان حمایت فرهنگی از موکب های سطح شهر است که باید در راستای حمایت از مجاوران هم باشد.

رئیس سازمان علمی، فرهنگی آستان قدس رضوی تاکید کرد: در مجموع هماهنگی های خوبی را در آستان و استان انجام شده است. از ابتدای امسال برنامه ای برای اصناف داشتیم تحت عنوان ادب حضور که با کمک دانشگاه امام رضا در قالب معارف، کسب رزق حلال، ارتباط با زائر در صنوف مختلف چه حمل و نقل هتلداری، عرضه کالای اساسی و‌… برکزار شد در این دهه تحت عنوان فرهنگ میزبانی با اصناف جلسه ای برگزار کردیم استقبال خوبی شد و انها تقاضای برپایی دبیر خانه دائمی فرهنگ میزبانی داشتند انشالله اگر دبیر خانه دائمی شکل بگیرد و این همکاری بین آستان و اصناف و حتی همه دستگاه های شکل بگیرد بتوانبم بعضی از خطرات تلخی که زائران در پی سفر به مشهد داشتند دیگر تکرار نشود.

وی افزود: در موضوع فرهنگ میزبانی در کنار دوره اموزشی با اصناف برنامه تلویزیونی با کمک صدا و سیما استانی برگزار می کنبم تا با کمک مجاوران خاطره خوبی برای زائران رغم بزنیم.

به گفته طالی،گروه‌های مختلف مخاطبان در ایام دهه آخر صفر را زائران پیاده، عموم زائران و مجاوران، هیئت های مذهبی، موکب داران، خادمان و خادمیاران و زائران بین‌المللی اهل سنت ذکر کرد و گفت:   از جمله مهمانان ویژه این ایام زائران پاکستانی و افغانستانی اهل سنت هستند که پس از زیارت اربعین حسینی به مشهدالرضا(ع) مشرف می شوند و از همین رو برنامه‌های ویژه‌ای را برای این گروه از زائران تدارک دیده‌ایم.

این مقام مسئول همچنین  از برگزاری دو برنامه شب شعر حماسه واژه‌ها خبرداد و گفت:  تولید و توزیع ویژه نامه معرفتی ویژه زائران از جمله برنامه‌های پیش بینی شده موسسه آفرینش‌های هنری است. همچنین ویژه برنامه شب شعر و خاطره دفاع مقدس نیز از سوی بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن