زندگی

روبه‌رو شدن اصولی با دخالت‌های خانواده همسر

کد خبر : 48752

آن چه زوج ها باید درباره علت و ترفندهای مدیریت نظرات خانواده همسر بدانند که از سر خیرخواهی است اما گاهی دردسرساز می‌شود.

نویسنده : فریبا البرز| ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده

صبح مشهد- یکی از مواردی که می‌تواند زندگی زناشویی زوج ها را به مخاطره بیندازد، دخالت خانواده همسر است. اگر زوج ها نتوانند از زندگی خود مراقبت کنند و متوجه خطرات زندگی نشوند، ممکن است کار از کار بگذرد و آسیب‌های زندگی قابل ترمیم نباشد. در کشور ما دخالت خانواده ها بسیار تاثیر گذار است. عموما از نظر خودشان نه تنها کار بدی نمی کنند بلکه خیرخواه هستند. در ادامه نکات مهمی در همین باره مطرح خواهد شد.

علت دخالت‌ها
علت دخالت‌ها می‌تواند خیلی متنوع باشد. در وهله اول ممکن است دختر یا پسر ازدواج کرده هنوز خود را جدا از خانواده مبدأ نداند و کوچک‌ترین مسئله زندگی خود را به خانواده منعکس ‌کند. همین کار باعث می شود خانواده در ادامه خود را محق بداند که از همه چیز سر در بیاورد و نظر دهد. شاید بعضی خانواده ها هنوز نپذیرفته‌اند که فرزندشان زندگی جدا و مسائل خصوصی دارد که به ما مربوط نیست. بعضی زوج ها هنوز از نظر مالی مستقل نیستند و تامین زندگی توسط والدین، شاید راه دخالت را هموارتر می‌کند. عده‌ای از زوج ها در برابر دخالت‌ها ضعیف عمل کرده‌اند. علت هرچه باشد در ابتدا بهتر است از رخ دادن این مشکل جلوگیری شود. در واقع علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

۱۱ توصیه برای مدیریت دخالت‌ها
واقعیت این است که نیاز به استقلال را ما انسان‌ها در خود احساس می‌کنیم و ازدواج یکی از راه‌هایی است که این نیاز را تامین می‌کند. وقتی صحبت از استقلال زوج ها پیش می‌آید، هرگز قرار نیست بی‌احترامی در این بین رخ دهد. به هر حال والدین خود یا همسر قابل احترام هستند. حالا که ازدواجی صورت گرفته و زوج ها به استقلال رسیده‌اند، دخالت‌های خانواده‌ها می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و آرامش را از زوج ها بگیرد به خصوص اگر هر یک بخواهد حق را به خانواده خودش بدهد. روش درست در زمان و بعد از دخالت‌های آن‌ها چگونه است؟

شناخت درست احساسات
قدم اول برای مدیریت اوضاع، شناسایی احساسات ناخوشایند است. زمانی که فرد عصبانیت خود را شناسایی نکرده است پس واکنش درستی به آن نخواهد داشت. مثلا اگر هر بار با آمدن مادر همسر یا شنیدن صدای او، شما با فرزند خود دچار مشکل می شوید یا او را تنبیه می‌کنید باید بدانید رفتار و خشم شما از مادر همسر موجب عصبانیت شماست نه فرزند شما.

مشخص کردن مواضع خود
برخی باورهای اشتباه نشان می‌دهد که والدین فکر می‌کنند اگر فرزندشان همسر خوبی است برای آن‌ها فرزند خوبی نیست یا برعکس. برخی زوج‌ها هم به اشتباه فکر می‌کنند اگر همسرشان فرزند خوبی برای والدین است پس همسر خوبی نخواهد بود. برقراری تعادل در این شرایط کار بسیار مشکلی است. مشخص کردن جایگاه هرکس در زندگی و قبولاندن آن به همسر و والدین نوعی هنرمندی است.

یافتن راه‌های آرام‌سازی متناسب
شناخت راه‌های درست و کارآمد برای آرام‌سازی، قدم بعدی در مدیریت احساسات است. قانون ثابتی در این زمینه وجود ندارد اما نکته مهم شناسایی روش‌های متناسب با وضعیت خود است که مفید و کارآمد باشد.

یافتن منابع حمایتی جایگزین
در اوایل که دخالت‌های خانواده همسر را مشاهده می کنید و هنوز از نظر هیجانی آرام نشده‌اید، اگر دیدگاه همسرتان با شما یکی نیست، هرگز با او در این زمینه گفت‌وگو نکنید و تلاشی برای متقاعدکردن وی نداشته باشید. اگر در این حالت احساس تنهایی شدیدی کردید، یافتن فردی رازدار و منصف و گفت‌وگو با او می‌تواند حس آرامش به شما بدهد. از روش صحبت با فردی مطمئن فقط برای رهایی از شرایط بحرانی و به شکل موقت استفاده کنید.

خود واقعی‌تان باشید
تا اندازه‌ای به خانواده همسرتان احترام بگذارید و با محبت برخورد کنید که از خود واقعی‌تان دور نشوید. همیشه اولویت‌های خود را داشته باشید. شما به خاطر دیگران مجبور به تغییر خودتان نیستید. اگر به خود و تصمیم‌های خود احترام بگذارید، دیگران هم برای شما ارزش و احترام قائل می‌شوند.

مشخص کردن مرزهای خود
بدون تعارف با همسر خود درباره میزان و نحوه رفت‌وآمد با خانواده‌های هر دو طرف، زمان‌بندی ارتباط خود با آن‌ها، ارتباط اقتصادی و سایر موارد مرتبط صحبت کنید و به توافق دو نفره برسید.

باتجربه و بالغ بودن
سازگاری با خانواده همسر، نیازمند بلوغ بسیاری است. این مسئله که آن‌ها پدر و مادر شما نیستند، همیشه وجود دارد بنابراین کمی فاصله را حفظ کنید. هنگام برخورد با خانواده همسرتان خود را جای آن‌ها قرار دهید و به جای این که از تبعیض قائل شدن آن ها در برخورد با خودتان شاکی شوید، هوشمندانه رفتار کنید.

کوچک‌تر کردن دایره دخالت‌ها
دخالت با دلسوزی فرق دارد. در صورت دخالت باید در نهایت ادب از آن ها تشکر کنید و بگویید تصمیم آخر را پس از مشورت با همسرتان خواهید گرفت.

رفتارهای ناخوشایند را به نیت بد نسبت ندهید
هر رفتاری را که مورد پسند شما نیست، الزاما به بدترین حالت ممکن تعبیر نکنید. ممکن است برخی رفتارها به دلیل تفاوت‌های فکری، خانوادگی و فرهنگی باشد.

سوهان روح همسر نباشید
با گله‌مندی‌های مکرر فقط رابطه‌تان با همسرتان خراب می‌شود. ایراد رفتاری خانواده‌اش تقصیر او نیست. پس با سیاست و هوشمندی خود اوضاع را مدیریت کنید.

صبور باشید
به راحتی و سهولت به نتیجه دلخواه نمی‌رسید پس حتما بپذیرید که باید حوصله به خرج داد و این کار مستلزم زمان است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن