شهری

هزینه ۲ تا ۱۲ میلیون تومانی شهرداری مشهد برای تعمیر دستگاه‌های شارژ خودکار من کارت

کد خبر : 48690

هزینه ۲ تا ۱۲ میلیون تومانی شهرداری مشهد برای تعمیر دستگاه‌های شارژ خودکار من کارتآمار تخریب دستگاه‌های شارژ خودکار من‌کارت در ماه‌های اخیر بالا رفته است و تعمیر هردستگاه بین ۲ تا ۱۲ میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد.

روزنامه شهرآرا نوشت: حدود دوسه ماه پیش سازمان فاوای شهرداری مشهد برای جبران کم‌و‌کسری‌هایی که در زمینه شارژ من‌کارت در شهر وجود داشت، در کنار دیگر دستگاه‌ها اقدام به نصب حدود ۱۰۰ دستگاه شارژ خودکار کارت‌های شهروندی در ایستگاه‌های مختلف اتوبوس شهر مشهد کرد و بخش زیادی از سرگردانی و مشکلات مردم برای شارژ کردن من‌کارت‌هایشان حل شد.

اما هنوز مدتی از نصب این دستگاه‌ها نگذشته بود که وندالیست‌ها به جانشان افتادند و شروع به تخریب و دزدی دستگاه‌های بزرگ و کوچک شارژ من‌کارت کردند. سازمان فاوا می‌گوید که از ابتدای سال تا امروز وندالیست‌ها به بیش از ۳۳ دستگاه شارژ آسیب زده‌اند یا آن‌ها را به سرقت برده‌اند. آن هم در‌حالی‌که فقط تعمیر صفحه‌نمایش دستگاه‌های کارت‌خوان نصب‌شده در ایستگاه‌های اتوبوس‌ها حدود ۲‌میلیون تومان و دستگاه‌های موسوم به کش‌لِس ۱۲‌میلیون تومان برای شهرداری آب می‌خورد.

آسیب عمدی به دستگاه‌های شارژ
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به هزینه تمام‌شده خرید دستگاه‌های خودکار شارژ من‌کارت برای شهرداری گفت: برای خرید هر دستگاه کارت‌خوان شارژ باید حدود ۵‌میلیون تومان هزینه کنیم و هر دستگاه شارژ غیرنقدی هم چیزی نزدیک به ۴۵‌میلیون تومان قیمت دارد. مهدی بدیع‌فرخد با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز بیش از ۳۳ دستگاه شارژ در شهر مشهد آسیب دیده است، تصریح کرد: از این تعداد ۲۲ دستگاه به‌صورت عمدی آسیب دیده‌اند، شش مورد از آن‌ها تخریب شده‌اند و به زیرساخت‌هایی که دارند مثل کابل شبکه و برق آسیب رسیده است و متأسفانه پنج دستگاه هم به سرقت رفته است.

۱۲‌میلیون تومان، هزینه تعمیر
وی در پاسخ به این سؤال که تعمیر هریک از این دستگاه‌ها چقدر برای شهرداری هزینه دارد، توضیح داد: هزینه تعمیرات با توجه به آسیب‌هایی که به دستگاه وارد شده متفاوت است. بیشتر خسارت‌ها و آسیب‌هایی که به دستگاه‌های ما در مشهد وارد می‌شود، شکستن صفحه‌نمایش دستگاه‌هاست. تعمیر نمایشگر کارت‌خوان‌هایی که در ایستگاه‌های اتوبوس نصب است حدود ۲‌میلیون تومان هزینه دارد و تعمیر صفحه‌نمایش دستگاه‌های غیرنقدی هم ۱۲‌میلیون تومان خرج روی دست شهرداری می‌گذارد. ضمن اینکه دستگاه‌ها باید برای تعمیر به تهران ارسال شوند و تا زمانی که تعمیرات آن‌ها انجام شود و دوباره به دست ما برسند، حدود دو ماه زمان می‌برد.

مردم در شناسایی متخلفان کمک کنند
با وجود افزایش حجم آسیب‌ها و تخریب‌های عمدی در ماه‌های اخیر، تا امروز هیچ‌یک از کسانی که به اموال عمومی آسیب رسانده‌اند شناسایی نشده‌اند که مدیرعامل سازمان فاوا در‌این‌باره گفت: به‌دلیل وجود تعداد بالای دستگاه‌های شارژ خودکار در شهر، امکان رصد و شناسایی کسانی که به این دستگاه‌ها آسیب می‌زنند وجود ندارد، ولی ما گزارش آسیب‌ها و سرقت‌های رخ‌داده را به ناجا اعلام کردیم. بااین‌همه، اما برای شناسایی این افراد و جلوگیری از آسیب‌ها نیاز به کمک مردم داریم. با توجه به افزایش روز‌افزون آسیب‌های عمدی و سرقت دستگاه‌های شارژ من‌کارت، حفظ و حراست این تجهیزات توسط شهروندان موجب پیشگیری از این آسیب خواهد شد و همچنین شناسایی و معرفی متخلفان توسط شهروندان می‌تواند کمک شایان‌توجهی به شهرداری برای دریافت خسارات از آن‌ها باشد.

از افزایش دستگاه‌های خودکار شارژ تا تقویت عوامل فروشگاهی
بدیع فرخد در ادامه وضعیت پراکندگی و تعداد ایستگاه‌ها و دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد را مناسب ارزیابی کرد و از برنامه سازمان فاوا برای افزایش این نقاط خبر داد و بیان کرد: حدود ۸۵۰ نقطه شارژ من‌کارت در شهر مشهد وجود دارد که از این تعداد ۳۰ عدد در قالب باجه، ۵۹۵ عدد در قالب عامل فروشگاهی و ۲۲۵ دستگاه خودکار به مردم برای شارژ من‌کارت سرویس می‌دهند. اوضاع مشهد در این زمینه و در مقایسه با دیگر کلان‌شهر‌ها مثل تهران، اصفهان و شیراز بسیار مطلوب است، اما با وجود خسارت‌ها و آسیب‌هایی که امسال به تجهیزات شارژ من‌کارت در شهر وارد شد، در سازمان فاوا برای رفاه حال مردم مشهد و زائران، علاوه بر ۱۰۰ دستگاه خودکاری که در چند ماه اخیر نصب شد، برنامه‌ریزی برای نصب ۵۰ دستگاه دیگر هم درحال انجام است.

مدیرعامل سازمان فاوا افزود: پس از افزایش آسیب به دستگاه‌ها، یکی از کار‌هایی که به سرعت در دستور‌کار سازمان قرار گرفت تقویت عوامل فروشگاهی شارژ من‌کارت بود که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حفظ و حراست از اموال و تجهیزات شهری می‌شود، چون در عمل امکان آسیب‌زدن و ایجاد خسارت از بین می‌رود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن