اقتصادی

تعیین مرز حساب تجاری و شخصی برای محاسبه مالیات

کد خبر : 48679

بانک مرکزی ملاک تفکیک حساب تجاری از شخصی را اعلام کرد و به گفته قائم مقام این بانک، از ابتدای مهر پیامک به صاحبان حساب ها ارسال می شود، کدام حساب ها تجاری است؟

صبح مشهد- بانک مرکزی، ملاک تفکیک حساب تجاری از حساب شخصی را اعلام کرد و بر این اساس چنان چه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. همچنین از ابتدای مهرماه، پیامک حساب های تجاری و غیرتجاری به افراد ارسال می شود.

با آغاز اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی و اتصال حساب های بانکی به کارت خوان ها در ابتدای امسال، اکنون گام دوم اجرای این قانون با تفکیک حساب های بانکی از تجاری آغاز شده است و بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۲۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است و این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که فرایند دریافت مالیات از دارنده حساب انجام می‌شود و تا حد قابل توجهی جلوی فرار‌های مالیاتی را خواهد گرفت. در همین زمینه، اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی اعلام کرد که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار چنان چه حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود. ابتدا پیامکی برای افراد ارسال می‌شود که تراکنش‌های بالایی که دارد حساب تجاری است و حساب تجاری نیازمند دریافت مالیات است و چنان چه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوط را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مسئله حل می‌شود.

قائم مقام بانک مرکزی از ارسال پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری به افراد از ابتدای مهر خبر داد و گفت: نه تنها شناسایی حساب‌های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی‌کند بلکه برای حساب‌های تجاری موارد تشویقی هم در نظر گرفته شده است.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن