استانی

۲۷۶ میلیارد ریال صرف تامین و توزیع آب در روستاهای قوچان شده است

کد خبر : 48582

مدیر امور آبفا قوچان گفت: در پی یک پارچه سازی شرکت های آبفا شهری و روستایی حدود ۲۷۶میلیارد ریال اعتبار صرف تامین و توزیع آب در روستاهای این شهرستان شده است.

به گزارش صبح مشهد، “جواد سعادتی” افزود: این مبلغ برای حفر چاه دستگاهی ، لایروبی و حفر گالری ، اجرای خط انتقال ، اتصال به چاه شهری، تعویض شبکه فرسوده و خرید آب کشاورزی و تهیه دستگاه کلر زن در دوسال گذشته در ۳۰ روستا و هشت مجتمع با جمعیت ۴۳ هزار و ۳۷۷ نفر هزینه شده است.

وی با اشاره به خدمات رسانی آبفا قوچان به ۶۶ هزار مشترک روستایی و شهری خاطرنشان کرد : از ۲۳۰ روستا در این شهرستان ۵۴ روستا غیر تحت پوشش بوده و ۵۳ روستا هم فاقد سکنه است.

به گفته وی آب شرب مشترکان شهر قوچان از ۲۷ حلقه چاه و قنات و سد تبارک آباد و مناطق روستایی از ۷۸ حلقه چاه و ۲۴ چشمه تامین می شود.

وی در باره پروژه در دست اجرای خط انتقال آب از سد تبارک آباد به شهر قوچان هم اظهار داشت : تصفیه خانه آب شهر قوچان با اجرای این پروژه از خط اختصاصی انتقال آب برخوردار خواهد شد.

وی یادآور شد: این واحد تصفیه در نتیجه ارزیابی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور موفق به کسب گواهینامه عملکرد برتر در سطح کشور شد.

وی با بیان اینکه کاهش بارش ها و ادامه پدیده خشکسالی بر وضعیت سفره های آبی زیر زمینی به عنوان اصلی ترین منبع تامین آب شرب شهرستان تاثیر منفی داشته است ، فعالیت چاه های غیر مجاز کشاورزی را باعث کاهش آبدهی چاه ها و تشدید کمبود آب در روستاها اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰ روستا در شهرستان قوچان با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

“سعادتی”همچنین در باره انتشار خبری در باره وضعیت آب روستای خلکانلو شهرستان قوچان در کانال خبری “صدای خراسان ” در روز سه شنبه ۱۵ شهریورماه یاداور شد: در سال ۹۳ یک حلقه چاه دستگاهی به عمق ۶۰ متر برای ۱۲۴ خانوار و ۳۴۹ نفر جمعیت روستا حفر شد ولی متاسفانه خشکسالی های اخیر ، افت منابع آبی در سال گذشته و فعالیت چاه های غیر مجاز کشاورزی در حریم چاه آب شرب ، باعث کاهش دبی چاه از ۵ به حدود ۱٫۵ لیتر شد که پیش بینی می شود با تلاش آب منطقه ای برای ازمدار خارج شده چاه های غیر مجاز ، توان آبدهی چاه روستا افزایش یابد و به حالت قبل برگردد.

به گفته وی در حال حاضر برای رفع مشکل آب شرب روستا ضمن تنظیم شیرفلکه ها و مخازن ، آبرسانی با تانکر سیار در حال انجام است .

مدیرآبفا قوچان متذکر شد: دهستان سودلانه بر اساس اعلام کارشناسان آب منطقه استان ، دارای سفره آبی ضعیفی است که اخذ پروانه برای حفر یک حلقه چاه سازندی درمنطقه و آبرسانی به صورت مجتمع برای روستاهای آبشوری – مجتمع دیزاوند – خلکانلو – عمارت و… نیز در حال پیگیری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن