اخبار مهماستانیاقتصادی

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری های غرب مشهد؛ تداوم فعالیت کارخانه آسفالت نیازمند حمایت مسئولین و نمایندگان مجلس است/ طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان مشهد دنبال می شود

کد خبر : 18291

چنانچه با همت مسئولین و نمایندگان محترم مردم در مجلس موضوع اختصاص ۵۰۰ تن قیر به کارخانه آسفالت شرکت تعاونی دهیاری های غرب مشهد، محقق شود، کل پول خرید کارخانه تا پایان سال، بازگشت و منافع آن نصیب روستائیان و دهیاری‌ها خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری های غرب مشهد، خواستار توجه ویژه مدیران استانى و نمایندگان مجلس جهت تسریع در رفع مشکلات و موانع پیش روی کارخانه آسفالت تعاونی دهیاری های غرب مشهد شد. به گزارش صبح مشهد، مرتضی رجبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که دهیاری ها نهادهای عمومی غیر دولتی بوده و در سطح روستاها، امور عمرانی و خدماتی را دنبال می کنند، افزود: ۴۸ وظیفه در قانون برای دهیاری ها تعریف شده است که تأمین منابع مالی برای اجرای وظایف، از دغدغه ها و مشکلات دهیاران محسوب می شود.
وی ادامه داد: با توجه به تصمیمات و زمزمه های شنیده شده مبنی بر حذف اختصاص بخشی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها و نظر به این که روستائیان اغلب از اقشار کم درآمد و محروم محسوب می شوند، سیاست بر این قرار گرفت تا دهیاری ها با انجام فعالیت های اقتصادی به تامین منابع مالی پایدار و دارای قابلیت اشتغال زایی بپردازند.
وی افزود: با توجه به جمعیت غیر رسمی ۴۰۰ هزار نفری بخش مرکزی مشهد در سال ۹۶ و همزمان با ابلاغ بودجه دهیاری های کشور، چندین طرح اقتصادی از قبیل ایجاد بازار دام، مجتمع صنعتی دامپروری و کشاورزی، کارخانه تولید جدول و همچنین تولید آسفالت تدوین و بررسی شد که نهایتا بعد از کار کارشناسی و گذشت ۶ ماه از روند بوروکراسی اداری آن، موضوع خرید کارخانه آسفالت مد نظر قرار گرفت.
رجبى ادامه داد: جهت تامین منابع مالی خرید کارخانه، ۶۱ فقره وام ۳۰۰ میلیون ریالی از بانک ملی با سود ۱۲ درصد و به نام دهیاری ها اخذ و در مهرماه ۹۶ کارخانه آسفالت مشهد با هزینه نهایی ۲/۳ میلیارد تومان خریداری شد.
وی افزود: این کارخانه در موقعیتی مناسب و جنب کنار گذر شمالی مشهد واقع شده که راه های دسترسی به شهرستان های کلات، فریمان، سرخس و بخش های مرکزی ، احمد اباد و رضویه شهرستان مشهد از مزایای جانمایى مناسب کارخانه جهت فروش محصول می باشد.
رجبی گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۲۱۵ هزار متر مربع آسفالت در سطح روستاها اجرا شد و از همین محل، حدود ۷۰۰ میلیون تومان طلب از دهیاری ها داریم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص استقبال دهیاری ها از عضویت در شرکت تعاونی و سهام داری کارخانه آسفالت، خاطر نشان ساخت: ما در ابتدا کار را با ۴۴ عضو شروع کردیم که در حال حاضر به عدد ۶۱ رسیدیم و ۹ دهیار دیگر هم در آینده ای نزدیک عضو و اضافه خواهند شد که خود مؤید رضایت و استقبال دهیاران می باشد.
مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری های غرب مشهد خاطر نشان ساخت: کارخانه از محل درآمد، ضمن پرداخت موردی اقساط وام دهیاریهای کم برخوردار نسبت به اجرای اسفالت معابر این روستاها به صورت دیون اقدام می نماید که متاسفانه به دلیل افزایش چشمگیر قیمت قیر و نهایتا تأمین قیر مورد نیاز ، در یک ماه گذشته هیچ گونه تولید و اجرای اسفالت در سطح روستاها نداشته که مشکلاتی را برای تامین نیاز دهیاری‌ها در این خصوص ایجاد نموده است . وی خواستار حمایت فرمانداری، بخشداری ، بنیاد مسکن و سایر دستگاه ها شد و افزود: سال گذشته با همکاری بنیاد مسکن شهرستان و استان ۸۵۰ تن قیر رایگان را برای روستاهای بخش مرکزی دریافت نمودیم و امسال انتظار داریم این عدد به ۲ هزار تن برسد.
وی به بازدید دکتر شیران نماینده محبوب مردم شهرستان های مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از کارخانه آسفالت اشاره کرد و گفت: با پیگیری این نماینده خدوم، ۵۰۰ تن قیر مازاد از سهمیه از بنیاد مسکن کشور گرفته شد.
مهندس رجبی ادامه داد: آقای دکتر بحرینی هم بازدید و کمک موثری به کارخانه داشتند و ضرورت دارد نمایندگان و مسئولین تداوم حمایت های خود را برای رفع موانع اولین طرح اقتصادی استان که در سطح دهیاری ها انجام شده است، مبذول نمایند.
وی تاکید کرد: چنانچه ۵۰۰ تن قیر مورد نیاز ما اختصاص یابد، کل مبلغ هزینه شده جهت خرید کارخانه، تا پایان سال برگشت خواهد کرد!
مهندس رجبی خاطر نشان ساخت: کارخانه ای که در آستانه تعطیلی بود را نجات دادیم و مانع بیکاری افراد زیادی شدیم، همچنین با بالا رفتن حجم تولید نسبت به دوره قبلی مدیریت کارخانه آسفالت، توانستیم در سال ۱۳۹۶ عنوان تعاونی برتر استان را نصیب خود نماییم.
وی راه اندازی اولین واحد پلیس ساختمان روستایی کشور و اولین واحد رفع سد معبر را از دیگر دستاوردهای شرکت تعاونی دهیاران غرب مشهد معرفی کرد و ادامه داد: موضوع احداث دهکده گردشگری در گستره ای وسیع با توجه به ظرفیت بالقوه کلان شهر زیارتی مشهد مقدس، طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان مشهد از جمله مواردی است که هم اکنون مد نظر و در حال بررسی می باشد.
وی در پایان از نقش موثر رسانه ها در ترویج موضوع مهاجرت معکوس و بازگشت روستایی ها به منازل یاد کرد و افزود: اگر روستاها خالی از سکنه شوند، جایگزین آنها، مهاجرین سایر استان ها خواهند شد که در دراز مدت به نفع روستا و شهرستان نخواهد بود

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن