استانی

مدیرعامل آبفا در نشست با استاندار خراسان رضوی:

۵۷۹ روستا در خراسان رضوی طی دوسال آبدار می شود

کد خبر : 47720

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی گفت: ۵۷۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان (به جز شهرستان مشهد)با همکاری سپاه آبرسانی می شود..

به گزارش صبح مشهد، “سید ابراهیم علوی” در جلسه ای که با حضور استاندار خراسان رضوی در سالن اجتماعات ساختمان ستاد آبفا برگزار شد افزود: براساس طرح محرومیت زدایی از روستاها ، عملیات آبرسانی به۱۲۱ روستای استان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه پاسداراندر فاز نخست آغاز شده است که پیش بینی می شود این تعداد به ۲۰۰ روستا افزایش یابد.

وی با بیان اینکه رفع مشکل آب روستاهای باقیمانده نیازمند متمم قرارداد است ، خواستار همکاری استاندار برای مبادله قرارداد با سپاه و تامین اعتبار مورد نیاز اجرای طرح محرومیت زدایی در روستاها شد.

به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون ضمن اجرای۵۰ کیلومتر شبکه و حفر چهار حلقه چاه، دو باب مخزن ذخیره آب هم در حال ساخت است.

وی یادآورشد: قرارداد آبرسانی به ۲۲۱ روستا دیگر با سرمایه گذاری و مشارکت سه خیرمنعقد و در حال اقدام است .

وی همچنین یکی از مطالبات شهرستان ها و روستاها را اصلاح شبکه و خطوط انتقال آب دانست و با اشاره به ۳۰ هزار کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب در استان افزود:از این متراژ ۱۵ هزار کیلومتر به دلیل عمر بالای ۳۰ سال نیاز به تعویض دارد که اعتبار لازم هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

وی با تاکید بر اصلاح تعرفه آب برای تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز تاسیسات آب خاطر نشان کرد: سرقت آب از طریق انشعابات غیر مجاز از جمله چالش های مهم آبفا محسوب می شود به گونه ای که علاوه بر رشد قارچ گونه باغ ویلاها ، مصرف آب شرب برای دام و آبیاری باغات و درختان شرایط سخت تامین آب مشترکان را تشدید کرده است.

وی مصرف آب روزانه در مناطق روستایی را ۱۹۹ لیتر به ازاء هر نفر اعلام کرد که ۸۰ لیتر از عدد تعیین شده بیشتر بوده و این در حالی است که در برخی شهرستان ها مسئولان محلی همچنان از آبفا مطالبه آب دارند ، در حالیکه با وجود خشکسالی و قطع برق ، میزان تولید آب روستایی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱٫۵درصد و تولید آب شهری شش دهم درصد افزایش داشته است.

استاندار خراسان رضوی هم با قدردانی از تلاش آبفا در تامین آب شرب بهداشتی یک میلیون و ۲۶۰هزار مشترک شهری و روستایی ، از آب به عنوان یک مقوله مهم در رغبت روستائیان به ماندگاری در روستاها نام برد و برتامین آب شرب ، دام و کشاورزی روستانشینان تاکید کرد.

“یعقوب علی نظری” سقایی مردم را با وجود ادامه پدیده خشکسالی و تهیه ملزومات آبرسانی ، یک افتخاربرای آبفا دانست وافزود: دراجرای این ماموریت پیش بینی امکانات لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات و مدیریت بحران حائزاهمیت بوده ودراین بخش آبفا موفق عمل کرده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی دارای ظرفیت های پنهان و بالقوه فراوان است گفت: تمرکز بر این ظرفیت ها و همسو شدن قابلیت های اجرایی ، مدیریتی وتامینی همراه با کار جهادی می تواند به رفع مشکلات حوزه آب و سایر بخش ها منجر شود.

وی به طرح محرومیت زدایی در روستاها درقالب ۱۴ محور با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در استان اشاره کرد و از آب و جاده به عنوان دو محوراصلی در همکاری با سپاه نام برد.

وی خاطر نشان کرد: تمام این ۱۴ محور بایستی همزمان به نتیجه برسد تا مشکلات زندگی در روستا رفع شود.

وی متذکر شد:۲۶درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند و یکی از دلایل کوچک بودن این عدد ، تبدیل روستاها به نقاط شهری است در حالیکه ارتقاء روستا به شهربه رفع تمام مشکلات منجر نمی شود.

وی افزود: پایه روستا بردامداری و کشاورزی بنا شده است ، لذا زمانی که به شهر تبدیل می شود این دو بخش تحت تاثیر قرار می گیرد و جایگاه خود را ازدست می دهد.

نماینده دولت در استان ادامه داد: تامین آب از اولویت ها و نیازهای واقعی در نگه داشت روستائیان به ویژه جوانان و نیروی کار در روستاها محسوب می شود.

وی درهمین زمینه اظهار داشت: در سند محرومیت زدایی از دو هزارو۵۹۶ روستای استان رفع نیازهای آب دو بخش دام و کشاورزی هم مد نظر قرار دارد.

وی ایجاد بسته تشویقی را راهکاری برای کاهش مصرف آب مشترکان اعلام کرد و از آبفا استان خواست فهرست اموال مازاد خود را برای فروش به استانداری ارائه دهد تا عواید حاصل صرف پروژه های آب شرب شود.

“نظری” همچنین باغ ویلاها را از معضلات جدی استان برشمرد که اراضی برخی تصرفی بوده و متعلق به بیت المال و منابع طبیعی است.

وی برمهارساخت باغ ویلاهای غیرمجاز و تفکیک اماکن دارای مجوز ازفاقد مجوزتاکید کرد و افزود: موفقیت در این حوزه نیازمند یک برنامه و تصمیم گیری عملیاتی در حوزه های مختلف و از جمله آب می باشد.

به گفته وی سرقت آب ، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی و ایجاد مشکلات امنیتی ناشی از جمله تبعات ناشی از ساخت باغ ویلا محسوب می شود و از آبفا می خواهیم پیشنهادهای خود را درحوزه آب شرب ارائه دهد تا استانداری پی گیری کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن