اقتصادی

دبیر سندیکای صنعت برق خراسان رضوی:

دبیرخانه اولین همایش روز ملی صنعت برق دایر می شود

کد خبر : 47605

دبیر سندیکای شرکت برق خراسان رضوی گفت: با توجه به نامگذاری روز ملی صنعت برق در ۱۰ اردیبهشت ماه، همایش سندیکای صنعت برق و نمایشگاه تخصصی از سال آینده همزمان با این روز برگزار شود و دبیرخانه آن هم به‌ زودی فعال می شود.

محمد صادق محمودی در آیین اختتامیه همایش سندیکای صنعت برق خراسان، اظهار کرد: سندیکای برق ایران در سال ۱۳۷۹ تشکیل و شعبه خراسان آن با ۱۰ سال تاخیر به عنوان اولین شعبه سندیکای ایران تشکیل شده است و در حال حاضر تنها شعبه فعال و رسمی شعبه خراسان در سطح کشور است، شعب فارس و اصفهان جزو شعب تشکیل شده هستند که با توجه به عدم فعالیت آنها در حال بازسازی هستند.

دبیر سندیکای شرکت برق خراسان رضوی افزود: سندیکای صنعت برق ایران تنها تشکل ملی دارای رتبه بندی ای باس از اتاق بازرگانی بوده و این افتخار را پیدا کرده که به عنوان تنها تشکل ملی دارای بالاترین رده ارزشیابی باشد.
وی تصریح کرد: این سندیکا در اغلب موارد و به ویژه در موارد مرتبط با وزارت نیرو و حوزه برق سازمان مدیریت و برنامه مخاطب اصلی بخش دولتی است و این دو در تدوین بخش نامه های مرتبط با صنعت برق فهرست بهای ۵ گانه پست، خط هوایی، خط زمینی، توزیع، تعمیر و نگهداری به عنوان رفرنس بخش خصوصی از سندیکای صنعت برق استفاده می کنند.

محمودی افزود: حوزه صنعت برق تشکل های زیادی درکشور دارد، این سندیکا رسالت خود را از طریق تشکل های مختلف با هم و با بخش دولتی ایفا می کند و از همه این تشکل ها یک نماینده در سندیکا و یک نماینده در هیات مدیره سندیکای ایران حضور دارند.

وی با بیان اینکه ۳ نماینده در سندیکای صنعت برق ایران از ۱۱ عضو هیئت مدیره از شعبه خراسان معرفی شدند؛ افزود: اهداف کلی سندیکا؛ مشارکت و همفکری در ابجاد ارتباط و تصمیم گیری با مراکز دولتی، حمایت از ساخت داخل به عنوان یکی از نکاتی که به ویژه در سال جدید مورد تاکید قرار گرفته، ساماندهی فعالیت اعضا در راستای بهبود شرایط تولید و رقابت برای حذف انحصار و شکل گیری شرایط رقابتی، ترویج ارتباط نزدیک و تفاهم کاری بین اعضای مختلف همه تشکلها و حل مشکلات بین اعضا با هم و بخش دولتی است.

دبیر سندیکای شرکت برق خراسان رضوی بیان کرد: سندیکا در حوزه صنعت برق خراسان به شکل ماتریسی عمل می کند، زیر مجموعه اتاق بازرگانی خراسان و به نوعی شعبه خراسان سندیکای صنعت برق ایران است ما با سیاست گذاری های هر دو بخش که به طور کلان وابسته به اتاق بازرگانی ایران هستند فعالیت می کنیم.

وی اضافه کرد: همایش ها، نشست ها و سمینارهای زیادی در حوزه صنعت برق به صوت تخصصی و علمی برگزار می شود، امت آن چیزی که موجب حضور ما در اینجا است حلقه مفقوده صنعت برق به عنوان یک همایش جنرال و عمومی است که شامل بخش تولید، انتقال، توزیع و مصرف کننده های صنعتی و مسکونی است که در این همایش تلاش شد، از شرکت های تولید کننده نیرو از جمله شرکت مپنا، شرکت برق منطقه ای خراسان، شرکت های توزیع نیروی برق مشهد، خراسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین صنایع دعوت به همکاری شود.

محمودی گفت: در تقویم روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی صنعت برق است که از سال آینده در این روز آیین افتتاح دبیرخانه اولین همایش روز ملی صنعت برق را برگزار کنیم.

ایمان سریری، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی نیز به بیان چالش های ایمنی برق در حوزه ساختمان پرداخت و عمده ترین خطرهای حوزه برق را برق گرفتگی در درجه اول و حریق، سوختن تجهیزات و قطع برق در مراحل بعدی ارزیابی کرد.

وی با اشاره به تحقیق و بررسی در خصوص مسایل حریق و توجه به مشکلات ناشی از برق گفت: خیلی از این مشکلات راه حل های ساده ای جهت اصلاح دارد نظیر اتصالات سست که رفع آن می تواند حدود ۲۰ درصد حریق ها را در کشور کاهش دهد.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی با تاکید بر اهمیت استفاده از مصالح استاندارد و استفاده از سیم و کابل روکش دار را در عمر مفید ساختمان ها موثر دانست.

زهید زارعی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی نیز در این مراسم، به بیان چالش های صنعت برق در حوزه ساختمان پرداخت و ضمن اشاره اجمالی به فرایند تولید برق از تولید انرژی تا توزیع آن، مهندسان برق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را آخرین حلقه ارائه دهنده خدمات در زمینه انرژی الکتریکی به شهروندان دانست.

وی با هشدار در خصوص کمبود مهندسان برق در این حوزه در آینده بسیار نزدیک، آمارهای ورودی دانشگاه ها و پذیرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسی را مطرح کرده و گفت: علی رغم سختی های موجود، مهندسان، تخصص و مجوزهای مربوطه را کسب و با توجه تعرفه غیر تخصصی، تعهدات بالا و مسیولیت طولانی از ارائه خدمات مهندسی دلسرد می گردند و بعضا این امر باعث عدم وجود نیروی متخصص طبق ضوابط قانونی جهت معرفی به مالکان در سال های اخیر و نارضایتی شهروندان و طولانی شدن چرخه ساخت و ساز در استان می گردد.

زارعی با اشاره به آمار شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، از پایین بودن آمار محکومیت مهندسان این رشته در شورای انتظامی استان خبر داد و تلاش مهندسان برق را در استفاده از روش های نوین و هوشمند با بروز نمودن دانش فنی مورد تاکید قرار داد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، پیگیری امور در خصوص ایجاد مجریان تجربی در استان را با هماهنگی نهادهای متولی نظیر اداره کل راه و شهرسازی، شرکت توزیع برق استان، شرکت توزیع برق مشهد و سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی را بسیار مهم ارزیابی و نوید افزایش ایمنی و اشتغال زایی در این حوزه را با راه اندازی مجریان تجربی داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن