اجتماعیاسلاید شو

دومین دوره آموزشی ویژه بهگران پیشگیری از اعتیاد و سبک زندگی سالم در اداره کار برگزار شد/ سیگار دروازه ورود به اعتیاد

کد خبر : 47564

دوره آموزشی ویژه بهگران با موضوعات پیشگیری از اعتیاد و سبک زندگی سالم، کمکهای اولیه و عوامل زیان آور محیط کار و بیماری کرونا با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سالن تلاش مجموعه ورزشی کارگران شهید برونسی برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد  غلامرضا زارعی سرپرست مدیریت اجتماعی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص این دوره آموزشی گفت: نقش کلیدی آموزش را در کاهش آسیب های اجتماعی به منظور صیانت نیروی انسانی نباید نادیده گرفت.

وی افزود: هر کجا که آموزش از طریق نهادهای اصلی و جامعه پذیری در افراد با چالش روبه رو شود، آسیب ها نیز مجال رشد یافته و چون دومینویی اعضای جامعه را گرفتار می سازند.

زارعی اظهار کرد: از جمله ماموریت ها و رسالتهای این اداره کل در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و به منظور افزایش سطح آگاهی و دانش جامعه هدف (کارفرمایان، کارگران و خانواده های آنان) آموزش است.

وی بیان کرد: این اداره کل همه ساله با همکاری سایر دستگاه های ذیربط، برگزاری دوره های آموزشی با موضوعات مهارت های زندگی، ارتقاء بهداشت روان، پیشگیری از اعتیاد و سبک زندگی سالم و آشنایی با عوامل زیان آور محیط کار را در دستور کار دارد امید است با ارتقای کیفیت آموزش های اجتماعی و فرهنگی، بتوان افراد جامعه پذیرتر و توانمندتری را روانه اجتماع کرد.

گفتنی است طی این ۲ دوره، تعداد ۲۶۸ نفر از بهگران واحدهای کارگری آموزش دیدند.

دروازه ورود به اعتیاد

گفتنی است در این همایش، یک استاد کارشناس آسیب های اجتماعی پیشگیری از اعتیاد با بیان این که، برای جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد باید از ترک سیگار شروع نمود، گفت: اگر با نوجوان خود رو به رو شویم و وی را در حال کشیدن سیگار ببینیم چه عکس العملی در ما ایجاد می‌شود، البته داد و فریاد در چنین مواقعی نتیجه ای ندارد. توسل به نصیحت هم جز ایجاد مقاومت کار دیگری نمی کند. اما اگر بتوانیم با شناخت انگیزه های قوی فرزند خود، به وی احساس مسئولیتی در همان جهت و زمینه بدهیم و این مسئولیت را روز به روز گسترش دهیم، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

شرایط اولیه ترک سیگار

فرزانه پیرو احمدی افزود: داشتن اراده قوی و مصمم برای ترک سیگار از شرایط اولیه ترک سیگار است و به دنبال آن ورزش کردن و تقویت جسم و ایجاد فاصله بین وعده‌ های سیگار و دوری از بلعیدن دود سیگار در شروع ترک آن بسیار مؤثر است. دادن آموزش های لازم از طرف اولیاء و مربیان برای استفاده صحیح از اوقات فراغت، همراه با پر کردن مناسب چنین اوقاتی با برنامه ریزی قبلی باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان از چنین اوقاتی به طور بهینه سود ببرند. دادن آموزش به جوانان در مورد زندگی مستقل همراه با راهنمایی برای پیدا کردن شغل، انتخاب زوج و تشکیل دادن خانواده با هدف مسئولیت پذیری بیشتری لازم است.

البته سرمایه گذاری و دادن تسهیلات لازم در این زمینه و برنامه ریزی بر عهده دولت است که با اختصاص بودجه های لازم امکانات اشتغال و ازدواج جوانان را بیش از پیش فراهم سازد و بی‌ برنامگی در این زمینه عواقب جبران ناپذیری دارد.

راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر

وی افزود: ایجاد فضا های سالم و تفریحی و سرگرم کننده در تمام نقاط کشور جهت جذب نوجوانان و جوانان از راهکار های مهم است تا آن ها گرفتار محیط های نامناسب و افراد فاسد نشوند. هماهنگی ارگان ها و سازمان هایی از قبیل آموزش و پرورش، شهرداری ها، آموزش عالی و فن آوری و دیگر ارگان هایی که به نحوی در این مسیر مؤثر هستند ضروری است.

مدیران اجرایی با ایجاد کلاس های آموزش خانواده و با ارائه اطلاعات از طریق مدرسان به اولیاء همراه با ارائه اعداد و ارقام معتادان جوان و نوجوان کشور و معرفی عوامل مؤثری که بر اعتیاد آن‌ها تأثیر دارند، همچنین با معرفی علائم و نشانه های اعتیاد، اولیاء را با این گونه علائم آشنا کنند تا آن‌ ها قادر باشند به موقع به پیشگیری های لازم بپردازند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن