زندگی

من اشتباه کردم!

کد خبر : 47540

ما هر روز همدیگر را می دیدیم ، من از شریک زندگی ام بد می گفتم و او هم بلوف می زد که شوهرش چنین است و چنان و برایش سنگ تمام می گذارد.

هر موقع او را می دیدم از شوهرش تعریف و تمجید می کرد و با حرف هایش اعصابم را به هم می ریخت.

 با آب و تاب صدایش را نازک می کرد و می گفت:

 جونش برام در میره ،حاضره برام بمیره و یه لحظه … .

من ساده لوح دست زیر چانه ام می گذاشتم و با افسوس می گفتم:

 خوش به حالت، شوهر من که بویی از معرفت نبرده، نه حال حرف زدن داره و نه اخلاق درست و حسابی داره، تازه خیلی هم بددهنه .

زن همسایه که دایه مهربانتر از مادر شده بود با شنیدن گفته هایم سرش را به نشانه تاسف تکان می داد و می گفت:

به قیافش نمی یاد اینجوری باشه، تو خیلی صبوری که تحملش می کنی، فاتحه این جور مردا رو باید خوند و … .

ما هر روز همدیگر را می دیدیم و من از شریک زندگی ام بد می گفتم و او هم بلوف می زد که شوهرش چنین است و چنان و برایش سنگ تمام می گذارد.

باورتان می شود به خاطر همین حرف های پرت و پلا بود که با همسرم مشکل جدی پیدا کردم.

 شوهرم نمی دانست پشت پرده این اختلاف و لج بازی های من چیست و البته رفت و آمدهای وقت و بی وقت من با زن همسایه ذهنش را به خود مشغول کرده بود.

او می گفت:

اینا دو سه ماهه اومدن اینجا و همسایه ما شدن، تو چه جور بدون هیچ شناختی با زن همسایه این قدر خودمونی شدی و نکنه راز و رمز زندگیمون رو هم براش روی دایره می ریزی و … .  

شوهرم راست می گفت. من نمی‌دانستم چه اشتباهی می کنم و البته او هم نمی دانست ایراد کارش چیست و چرا من باید زن همسایه را محرم اسرار خودم قرار بدهم.  

هر موقع جروبحث مان می شد یاد حرف های زن همسایه می افتادم و احساس می کردم حقم در زندگی ضایع می شود؛ به همین خاطر حرص می خوردم و مدام این سوال در ذهنم مرور می شد که مگر من از زن همسایه چه کم دارم؟!

این مقایسه‌ و حسرت و حسادت روزبه روز مرا از شوهرم دورتر می کرد و به زن همسایه وابسته تر می شدم. این اواخر وقتی او درباره مسائل خصوصی زندگی‌اش حرف می زد اعصابم بیشتر خط خطی می شد.  

 با احساس دلتنگی که داشتم در فضای مجازی با مرد جوانی آشنا شدم. تمام حرف هایی که شوهرم به زبان نمی آورد را از زبان این مرد در پیام هایی که برایم می فرستاد می شنیدم.

چند روز اول احساس خوبی داشتم. اما خیلی زود عذاب وجدان گرفتم واز مرد جوان خواستم دیگر مزاحم نشود.

فکر نمی کردم مرا به باد توهین بگیرد و تهدید کند که باید قرار ملاقات بگذاریم و همدیگر را در پارک نزدیک خانه مان ببینیم.

او دست بردار نبود و مدام پیام می فرستاد.

مانده بودم چکار کنم. از زن همسایه راهنمایی گرفتم. می گفت خیلی این موضوع را جدی نگیر و ممکن است برای هرکسی از این مسائل پیش بیاید. توقع شنیدن چنین حرفی از او نداشتم و دیگر تحویلش نمی گرفتم.

یک روز ظهر که شوهرم خسته و کوفته از سرکار برگشت وقتی به چهره اش نگاه کردم اشک در چشمانم حلقه زد.

نمی توانستم خودم را ببخشم. آن روز غروب خیلی نرم و آهسته برایش تعریف کردم که مردی جوان در فضای مجازی برایم ایجاد مزاحمت می کند.

شوهرم لبخندی زد و گفت: عجب دوره زمانه ای شده، آدم ها حدود خودشان را نمی فهمند و حرمت خودشان را نگه نمی دارند. این حرف تلنگر جدی برایم بود. شوهرم با آن مرد جوان تلفنی صحبت کرد و گفت اگر یک بار دیگر ایجاد مزاحمت داشته باشی موضوع را به پلیس اطلاع می دهیم.

من واقعیت را برای او تعریف کردم و با هم به مرکز مشاوره آرامش پلیس خراسان رضوی آمده ایم تا از یک مشاور متخصص کمک و راهنمایی بگیریم. اعتراف می کنم خیلی اشتباه کرده ام و باید بیشتر مراقب باشم. شوهرم هم با شنیدن صحبت های خانم مشاور می گوید ای کاش زودتر به این مرکز آمده بودیم.  

گفتگو با کارشناس:

درباره این ماجرا نظر یکی از مدرسان مهارت های زندگی را جویا شدیم. “فرزانه پیرو احمدی” می گوید:  

اصول زندگی مشترک موفق

این اصول را می توان تابعی از چند ویژگی اخلاقی فردی و اجتماعی دانست که برای تمام سبک ها و شرایط های مختلف زندگی می تواند موارد مشترکی نیز داشته باشد.

درک متقابل یک موضوع بسیار مهم است است. درک تنها با شناخت صحیح و کافی از ویژگی های اخلاقی و روحی و حتی جسمی طرف مقابل به دست خواهد آمد. بهتر است این شناخت با پرسش و پاسخ ودر شرایط دوستانه به دست بیاید. به طور مثال از همسر خود بپرسید در زمان عصبانیت چه چیزی او را آرام می‌کند یا چه چیزی بیشتر او را عصبی می کند.

احترام در زندگی مشترک

احترام متقابل و همدلی نیز در زندگی مشترک بسیار مهم است. پس از درک روحیات و خلقیات باید به دنیای شخصی همسرتان با هر قوانین و چیدمانی احترام بگذارید.

مسئولیت پذیری در زندگی مشترک

قبل از هر تصمیم بی رحمانه ای به همسرتان فرصت توضیح دهید. به وظایف خود آگاه باشید و انجام وظایف و تعهدی که نسبت به زندگی مشترک دارید را لطف تلقی نکنید.

مسئولیت پذیری گره گشای بسیاری از تنش های زندگی مشترک است.

رازهای زندگی مشترک

این رازها را نمی توان از زندگی دیگران کپی برداری کرد، اما الگو گرفتن می تواند به ما کمک کند. برای یک زندگی شاد که همه خواهان آن هستیم نیاز به تلاش هر دو طرف است. هرگز یک نفر نمی‌تواند شما را صد در صد خوشبخت کند چون او تنها نیمی از ماجراست و نیم دیگر خود شما هستید پس با هم گرم صحبت شوید. هرگز در جمع همدیگر را تخریب نکنید. از صفات خوب هم تعریف کنید. برای آینده برنامه ریزی کنید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای خود مشخص کنید. رازهای زندگی مشترک موفق همانطور که گفته شد یک راز هستند پس رازهای زندگی خود را پیدا کنید. شما می توانید از این رازها برای یک زندگی شادتر استفاده کنید.

روش هایی برای اینکه ساده نباشیم و گول نخوریم

این مشاور خانواده تاکید کرد: ساده لوحی مفهوم ثابتی ندارد، مثلا ممکن است یک نفر از نظر شما ساده به نظر برسد ولی به چشم دیگران بسیار خوش اخلاق، خوش بین و بی گناه بیاید.

افراد ساده لوح معمولا همه چیز را زود باور می کنند و تصورشان این است همه آدم ها قصد و نیت شان خوب است.

آنها فکر می کنند دنیا فقط روی پاشنه خوبی می چرخد و هیچ کس فکر یا نیست بدی ندارد، در حالی که متاسفانه اصلا اینطور نیست!

اگر آدم ساده ای باشید احتمالا قربانی می شوید و فریب دیگران را می خورید پس:

قبل از صحبت کردن یا انجام کاری فکر کنید.

از سکوت کردن نترسید.

بیشتر احتیاط کنید. اگر فکر می کنید ساده هستید باید رفتاری که به نظرتان ساده لوحانه است را بر طرف کنید، پس باید محتاط تر باشید.

تمرکز بیشتری روی حال داشته باشید.

با دقت به همه چیز گوش کنید.

تحقیق و پرس و جو کنید.

باز هم به دیگران اعتماد کنید ..هر کاری می کنید فقط خودتان را بخاطر اینکه به دیگران اعتماد کرده آید سرزنش و ملامت نکنید.اعتماد کردن حس بسیار قشنگ و زیباست.

بدانید که آدم بد و نادرست چه ویژگی هایی دارد.

به ندای درونتان گوش کنید.

از آشنایی با افراد جدید استقبال کنید.

تجربیات زندگیتان را بیشتر کنید.

چگونه از زندگی مان در فضای مجازی مراقبت کنیم؟

با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، وقت زیادی از افراد در طول شبانه روز درگیر این فضا با اهداف مختلف می شود. زن و شوهرها از جمله جامعه هدف این فضا هستند که اگر مراقب نباشند آسیب های زیادی دامن زندگی شان را می گیرد که از آن نمونه بی میلی به همسر، بی توجهی به کانون خانواده و در شکل وسیع طلاق خواهد بود.

از جمله نتایج و عواقب منفی استفاده زیاد زوجین از فضای مجازی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

_بی اعتمادی در زندگی مشترک.

_تغییر در طرز فکر افراد.

_تضعیف روابط چهره به چهره: حضور زیاد در فضای مجازی باعث دور شدن افراد و کمرنگ شدن صمیمیت ها می شود.

_افزایش فضای مقایسه در شبکه های اجتماعی.

_خیانت و طلاق.

پدیده خیانت در شبکه های اجتماعی خیلی پنهان و خزنده به زندگی زناشویی افراد می تواند نفوذ کند و باعث طلاق عاطفی و طلاق شود، به هر حال زندگی مشترک نواقصی دارد و روابط مجازی با دیگران می تواند به ظاهر این خلأها را نامحسوس پر کند ولی عاقبت کار تیره تر از تصور است.

چگونه از زندگی مان در مقابل فضای مجازی مراقبت کنیم؟

_اجازه ورود غریبه ها به حریم خصوصی زندگی تان را ندهید.

فضای مجازی، فضای نرمی است که گاهی خیلی آهسته افرادی را وارد روابط و حریم تان می کند و ناخودآگاه متوجه آن نمی‌شوید. در واقع به اسم یک درددل، یک آشنایی با همدردی، یک مرتبه می‌بینید زندگی تان نشانه رفته است.

 این طور مواقع باید آگاه باشید که کسی حتی مجازی وارد حریم شخصی شما و همسرتان نشود و دلیلی برای درددل کردن ندارد.

_مشکلات تان را با همسرتان در میان بگذارید.

_کار و زندگی شخصی را از هم جدا کنید.

خیلی از افراد ممکن است این روزها کارهایشان را در منزل انجام دهند و مدام مجبورند آنلاین باشند. زمان کار را به کار بپردازید و زمان خانواده به خانواده

_همسرتان را هم عضو شبکه های مجازی کنید. اگر در شبکه های خاصی عضو هستید بهتر است همسرتان را هم در صورت ممکن عضو کنید.

در نهایت زن و شوهر ها بهتر است برای جلوگیری از آسیب های فضای مجازی، رفتار خود را مدیریت کنند. بجای استفاده زیاد از اینترنت و فضای مجازی با هم وقت بگذرانند تا روابط خانوادگی شان هم مستحکم شود و عشق و محبت جایگزین سردی روابط گردد.

نویسنده: غلامرضا تدینی راد- خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن