زندگی

دخترم را در یک پارتی غیراخلاقی دیده‌اند، چه کنم؟

کد خبر : 47521

دختری دارم ۲۰ ساله که پشت‌ کنکوری است. ۲ سالی می‌شود که بعضی شب‌ها می‌گوید می‌خواهم با دوستانم درس بخوانم و تا دیروقت به خانه نمی‌آید. چند روز پیش، یکی از همسایه‌های‌مان، او را در یک پارتی با وضع نامناسب و غیراخلاقی دیده! اگر شوهرم بفهمد، قیامت به پا می‌شود. چه کنم؟

نویسنده : زهره حسینی | مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی

صبح مشهد– مادر گرامی، احتمالا شنیدن این خبر برای شما شوکه کننده بوده و نگرانی زیادی ایجاد کرده است. آن چه مسلم است، انجام چنین رفتاری از طرف دختر شما با ارزش‌های اخلاقی و فرهنگ خانواده شما فاصله زیادی دارد، برای همین اضطراب و نگرانی زیادی را تجربه می‌کنید. در ادامه، چند توصیه به شما دارم.

ماجرا را به فرزندتان اطلاع دهید

به نظر می‌رسد که اول نگران آسیب‌هایی هستید که در این دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد و دوم نگران مطلع‌شدن پدر از این موضوع و پیامدهای آن هستید که البته هر دو نگرانی کاملا قابل درک و فهم است و نیاز به بررسی دارد. برای رسیدگی به این مسئله بهتر است، در ابتدا با فرزند خود این موضوع را در میان بگذارید. مطرح کردن آن از جانب شما امتیازاتی دارد. اول، این که بار و یک فشار روانی را از دوش شما بر می‌دارد. دوم، شفاف بودن با دخترتان و شنیدن حرف‌های او کمک می‌کند او را بهتر بفهمید و قضاوت بی جا و زودهنگام نکنید. سوم، با توجه به اطلاع شما از این موضوع و صداقت نداشتن ایشان، متوجه می‌شود که بهتر است به چهارچوب خانواده برگردد و رفتارهای پنهانی برای همیشه پنهان نمی‌ماند. همچنین در گفت‌وگو با دخترتان، نگرانی خود را از آسیب‌های چنین دورهمی‌هایی بیان کنید.

 از خود فرزندتان راه‌حل بخواهید

بعد از بیان نگرانی‌تان و این که اعتماد با ارزش‌ترین چیز در خانواده دچار آسیب شده است، از فرزندتان بخواهید برای اتفاقی که پیش آمده خودش راه‌حل پیشنهاد ‌بدهد.

مثلا می‌توانید بپرسید: اگر فرزندت چنین کار پنهانی انجام می‌داد و می‌دانست که خانواده به شدت مخالف هستند، تو با فرزندت چه برخوردی داشتی؟

از سرزنش و تحقیر و توهین بپرهیزید

دوباره قوانین خانواده را به او یادآوری کنید و از او بخواهید متعهد به این قوانین باشد. از سرزنش، تحقیر و توهین به او بپرهیزید و طی یک قرارداد بین خودتان و ایشان از او تعهد بگیرید که تکرار مجدد موجب جبران یا جریمه یا تنبیه خواهد شد. در صورت تکرار مشکل از مشاوره حضوری کمک بگیرید تا دلایل شرکت در چنین دورهمی‌هایی به صورت ریشه‌ای بررسی و راه‌حل کشف شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن