استانی

۲۷ شهر خراسان رضوی در وضعیت‌ قرمز به لحاظ بحران آب قرار دارند

کد خبر : 47485

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۲۷ شهر در استان در وضعیت‌های قرمز و زرد به لحاظ بحران آب قرار دارندو ۹۰۰ روستا نیز دچار تنش آبی هستند.

به گزارش صبح مشهد، کم آبی یکی از پدیده‌هایی است که در فصل تابستان بیشتر مشاهده می‌شود و  اغلب مردم با آن به شکلی دست به گریبان هستند.در استان خراسان رضوی نیز به مانند بسیاری از استانها مشکلات زیادی برای تأمین آب وجود دارد و علت اصلی آن هم پدیده خشکسالی در بلند مدت است.

آمارها نشان از این دارند در سال آبی جاری ۱۴۵ میلیمتر باران در استان باریده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته اما میزان بارندگی نسبت به دوره آماری بلند مدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ۹۸ شهر و ۲۹۳۰ روستا در این استان را خدمات رسانی می‌کند اما هنوز تعداد زیادی از روستاها به ویژه در اطراف شهر مشهد با تانکر آبرسانی می‌شوند و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

به آنها حتما باید انجام شود اما سرانه‌ای برای هزینه تأمین آب این افراد در بودجه خراسان رضوی مد نظر قرار گرفته نشده است.

باغات ییلاقی و دام‌های روستاییان از مهمترین مشکلات تأمین آب

ابراهیم علوی، مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی در ارتباط با مشکلات موجود برای تأمین آب استان می‌گوید: ما در دوره خشکسالی بلند مدت قرار گرفته‌ایم و برداشت ما در سال‌های متمادی از سفره‌های زیرزمینی به اندازه‌ای نبوده که طبیعت بتواند آن را جبران کند به همین علت در استان کسری مخزن داریم.

وی ادامه می‌دهد: در خشکسالی کنونی برخی از اوقات مصارف نامتعادلی دیده می‌شود که اکثرا مربوط به آبیاری باغات ییلاقی و پر کردن استخرهای آنان است و یا مربوط به تأمین آب برای دام که در واقع سبب هدر رفت منابع آب تصفیه شده می‌شوند هم اکنون نیمی از تعداد دام‌های خراسان رضوی با آب آشامیدنی سیراب می‌شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون ۲۷ شهر در استان در وضعیت‌های قرمز و زرد به لحاظ بحران آب قرار دارند، خاطرنشان می‌کند: ۹۰۰ روستا نیز دچار تنش آبی هستند که ۲۵۰ روستا به صورت دائمی و مابقی به صورت فصلی با تانکر آبرسانی می‌شوند.

علوی میزان سرانه مصرف آب در خراسان رضوی را ۱۷۲ لیتر اعلام کرده و بیان می‌کند: سرانه متعادل تعریف شده در خراسان رضوی ۱۲۰ لیتر است که بالا رفتن این رقم به علت آبیاری‌های باغات و سیراب کردن دام‌ها با آب آشامیدنی است.

وی تصریح می‌کند: خراسان رضوی هم اکنون با ۱۴۶۰ لیتر بر ثانیه کسری مخازن مواجه بوده و دبی چاه‌های آب شرب به شدت کاهش یافته است به گونه‌ای که باید منابع جدید برای استان در نظر گرفت.

منبع: تسنیم خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن