یادداشت روز

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مهمترین رقیب اصلاح‌طلبان “عدم مشارکت در انتخابات” است

کد خبر : 40624

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه رقیب اصلی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان نیستند، بلکه عدم شرکت مردم در انتخابات است، گفت: یعنی آن بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، در حقیقت دارند به اصولگرایان رای می‌دهند.

صبح مشهد– حمید صابریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ثبت نام داوطلبان سرشناس متعدد در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: معمولا وقتی دوره حکومت هشت ساله رئیس جمهوری تمام می‌شود، تعداد زیادی از افراد به دلیل اینکه فکر می‌کنند فضایی برای تغییر رویکرد در کشور ایجاد شده است، اقدام به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند.

وی افزود: البته از سال ۷۶ تا کنون من به یاد ندارم که در هیچ دوره‌ای از انتخابات ریاست جمهوری، ما تا این میزان تعدد داوطلبان سرشناس داشته باشیم و من فکر می‌کنم تقریبا از تمام جناح‌های سیاسی برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

معاون سیاسی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با بیان اینکه حضور افرادی که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، از قبل هم قابل‌ پیش‌بینی بود، خاطرنشان کرد: مگر حضور آقای تاجزاده که غافلگیرکننده بود، اما حضور سایر افراد پیش‌بینی می‌شد.

صابریان در خصوص احتمال شکل‌گیری ائتلاف بین نامزدان بیان کرد: اینکه ائتلاف بین چه افرادی شکل می‌گیرد، بیشتر مربوط می‌شود به گفتمان مسلط نامزدها در این دوره‌. عمده بحثی که در این دوره وجود دارد، بحث‌های اقتصادی است. در هر جناح نامزدهای مشخصی وجود دارند. من فکر می‌کنم اگر همان طور که پیش‌بینی می‌شود حدود هفت تا ده نفر تایید صلاحیت شوند، در آن صورت ممکن است تا روز انتخابات برخی از کاندیداها به نفع یک نفر ائتلاف و از ادامه رقابت کناره‌گیری کنند.

وی ادامه داد: تکلیف جناح اصلاح‌طلب روشن است و نامزدهایی که منصوب به این‌ جناح هستند، تابع تصمیمات نهاد اجماع‌ساز خواهند بود و بر اساس برنامه‌هایی که این نامزدها ارائه می‌دهند و نظرسنجی‌هایی که انجام خواهد شد، در نهایت یک نفر به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب تا روز رای‌گیری در انتخابات باقی خواهد ماند.

محال است اصولگرایان بتوانند تنها روی یک گزینه اجماع کنند

معاون سیاسی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، احتمال اجماع اصولگرایان بر روی یک نامزد مشخص را محال دانست و عنوان کرد: البته ممکن است تعدادی از نامزدهای این جریان به نفع فردی دیگر کناره‌گیری کنند، اما تمام نامزدهای جریان اصولگرایی این کار را نخواهند کرد.

صابریان با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در نهایت اجماع خواهند کرد، اضافه کرد: این اجماع بر اساس نظرسنجی‌ها و اقبال عمومی مردم نسبت به نامزدهای اصلاح‌طلب، با نظر نهاد اجماع‌ساز، بر روی یک نامزد صورت خواهد گرفت، اما این اجماع در جریان اصولگرایان اتفاق نخواهد افتاد.

وی ضمن با تاکید بر اینکه رقیب اصلی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان نیستند، بلکه عدم شرکت مردم در انتخابات است، تصریح کرد: یعنی آن بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، در حقیقت دارند به اصولگرایان رای می‌دهند، لذا اصولگرایان همان طور که تا به حال بیان هم کرده‌اند، دنبال مشارکت بالا نیستند، دنبال مشارکت مطمئن اند.‌ لذا اگر ما اصلاح‌طلبان در این چهار هفته باقی مانده بتوانیم مهم‌ترین رقیب خود، یعنی مشارکت پایین، را شکست دهیم، پیروزی اصلاح‌طلبان دور از دسترس نخواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اسحاق جهانگیری بیش از تمام کاندیداها بر امور کشور مسلط است، اضافه کرد: آقای لاریجانی هم که نماینده‌ای از طیف میانه محسوب می‌شود چنین اشراف بالایی به تمام امور کشور ندارد و بقیه نامزدها هم هیچ کدام به هیچ عنوان چنین آگاهی‌ای از مسائل کشور ندارند و همین مسئله باعث خواهد شد آقای جهانگیری بتواند دست بالا را در مناظرات داشته باشد.

وی در خصوص اینکه محور اصلی رقابت بین کدام نامزدها خواهد بود، عنوان کرد: در بین اصلاح‌طلبان به احتمال بالا آقای جهانگیری باقی خواهد ماند و در بقیه جریانات نیز به نظر من نامزدهای اصلی آقایان لاریجانی و رئیسی خواهند بود. آقای لاریجانی در بدنه اصلاح‌طلب اقبالی ندارد و سیاست احزاب مطرح اصلاح‌طلب در این دوره از انتخابات، حمایت از یک اصلاح‌طلب صد در صدی است.

معاون سیاسی مجمع مشورتی اصلاح طلبان استان با بیان اینکه حمایت جریان اصلاح‌طلب از آقای روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ اقدام درستی بود، اظهار کرد: اما امسال این نسخه جواب نخواهد داد و اصلاح‌طلبان از یک گزینه قطعی اصلاح‌طلب حمایت خواهند کرد. بنابراین آقای لاریجانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار نخواهد گرفت، اما در بین اصولگرایان موافقین و مخالفینی دارد.

صابریان اضافه کرد: همچنین آقای رئیسی نامزد اصولگرایان است، البته ایشان تا به حال مسئولیت اجرایی نداشته و همواره مسئولیت‌های وی در حوزه‌های قضایی بوده است و من بعید می‌دانم ایشان در مناظرات، خصوصا در حوزه اقتصاد حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن